Adobe Systems 1 Komunikace Mgr. Jana Fikrlová Adobe Systems 2 Komunikace Co všechno Vás napadne, když se řekne komunikace? Adobe Systems 3 Komunikace ̶Verbální ̶mluvená ̶psaná ̶Neverbální ̶oční kontakt ̶mimika (pohyby očí, úst, tváře…) ̶gestika (hlavně pohyby rukou) ̶haptika (doteky, podání ruky, objetí…) ̶proxemika (vzdálenost od druhých, její změny) ̶teritorialita (prostor a jeho obsazení, souvisí s proxemikou) ̶posturologie (poloha těla, držení rukou, poloha nohou) ̶paralingvistika (zbarvení hlasu, rychlost a plynulost řeči, síla a tón hlasu) Adobe Systems 4 Komunikace https://www.youtube.com/watch?v=v3o85G-N0TE Adobe Systems 5 Komunikační zlozvyky Co mohou být komunikační zlozvyky při naslouchání? Co mohou být komunikační zlozvyky při sdělování? Adobe Systems 6 Komunikační zlozvyky při naslouchání Čtení myšlenek ̶vkládáme si svůj vlastní význam do toho, co nám druhý říká ̶např. to, co předem očekáváme, nebo to, čeho se bojíme Příklad: „Přestal mluvit, protože se mu něco nelíbí.“ „Mluví málo, protože ji asi nudím.“ Adobe Systems 7 Komunikační zlozvyky při naslouchání Přerušování a skákání do řeči Nereagování na sdělení – absence zpětné vazby ̶nedáváme najevo, že druhého posloucháme ̶vypadáme, že ho ignorujeme Neverbální odmítání ̶dívání se jinam, otáčení se bokem nebo zády, grimasy… Adobe Systems 8 Komunikační zlozvyky při sdělování Nepřímé vyjadřování pocitů oklikou ̶neříkáme přímo to, co si myslíme ̶„filtrujeme“ nepříjemné pocity ̶pak kritizujeme něco náhradního, „naznačujeme“, co je špatně… Příklad: Tadeáše mrzí, že přítelkyně nepochválila brownies, které upekl. Místo toho, aby to řekl, vyjádří nespokojenost kritikou něčeho jiného. „Ty nikdy ani nic neupečeš.“ Adobe Systems 9 Komunikační zlozvyky při sdělování Neupřímnost ̶zastírání pravých pocitů a potřeb ̶strach z upřímnosti, snaha získat výhodu, snaha získat klid Příklad: „Posloucháš mě?“ „Hm…. Jo, jo, poslouchám.“ Adobe Systems 10 Komunikační zlozvyky při sdělování Nejasnost a nekonkrétnost sdělení ̶příjemce mu přímo nerozumí ̶musí si ho sám nějak vysvětlit Příklad: „Mohl bys taky doma někdy něco dělat!“ = chtěla bych, abys jednou týdně vyluxoval Adobe Systems 11 Komunikační zlozvyky při sdělování Přehánění Příklad: „Stokrát jsem tě o to prosil!“ „Chodíš domů v noci!“ Značkování ̶snaha druhého znehodnotit („označkovat“) namísto konkrétního vyjádření pocitu z jeho chování Příklad: „Jsi sobec.“ „Jsi idiot.“ „Jsi hysterka.“ Adobe Systems 12 Komunikační zlozvyky při sdělování Nadměrné zobecňování ̶jeden detail v tom, co někdo udělal nebo řekl, se zobecní Příklad: „Všechno zvoráš! V ničem se na tebe nemůžu spolehnout!“ Připisování úmyslu ̶druhého nařkneme z úmyslu, pro který máme málo důkazů Příklad: „Tu dovolenou v Thajsku jsi koupil jenom proto, aby ses mohl v práci vytahovat!“ Adobe Systems 13 Komunikační zlozvyky při sdělování Překrucování skutečnosti ̶výběr detailu z chování druhého, který je pak absurdně použit proti němu, aby ho zneschopnil, obvinil… Příklad: „Taky aby tu byl pořádek, když jenom dřepíš u počítače…“ Nesoulad slovního a mimoslovního projevu Příklad: „A nevadí ti to?“ – „Ale vůbec ne!“ … řečené se vztekem hlase, naštvaným výrazem… Adobe Systems 14 Komunikační zlozvyky při sdělování Únik od tématu ̶přecházení na jiné téma podle toho, jak se nám to hodí Příklad: „Zítra bychom mohli uklidit tu kuchyň.“ – „No a dneska v práci mi Petr říkal, že jedou o víkendu na Šumavu.“ Přehnaná emoční reakce Lenka řekne manželovi, že se jí moc nelíbí sako, které si koupil. „Tobě se nikdy nelíbí nic, co si sám koupím. To jenom ty tady máš vkus na oblečení.“ Adobe Systems 15 Aktivní naslouchání Co si představíte pod „pojmem“ aktivní naslouchání? Adobe Systems 16 Aktivní naslouchání ̶slyšet a aktivně dávat najevo, že slyším ̶nejsme jen „vrba“, co vyslechne, ale nereaguje ̶soubor technik ̶projevuje se: ̶verbálně (doplňující otázky, shrnování, povzbuzování…) ̶neverbálně (přikyvování, věnování pozornosti…) Adobe Systems 17 Zrcadlení (reflexe) pocitu ̶Snažíme se pochopit, jak se druhý cítí ̶Legitimizujeme jeho pocity ̶Snažíme se mu pomoct pocity zvládnout Příklady: ̶Vidím, že je jste z toho smutná. ̶Vnímám, že tě to naštvalo. ̶Myslíš, že sis to nezasloužila a bereš to jako nespravedlnost? Adobe Systems 18 Parafrázování ̶Snažíme se dát najevo, že posloucháme a rozumíme tomu, co nám druhý říká. ̶Zároveň si snažíme ověřit, že jsme pochopili správně, co říká. Příklady: ̶Chápu to správně, že…? ̶Aha, takže ty říkáš, že… ̶Jestli jsem to dobře pochopil/a, tak… Adobe Systems 19 Povzbuzování ̶Snažíme se podpořit druhého v tom, aby mluvil dál. ̶Snažíme se zjistit víc. ̶Snažíme se lépe zmapovat, o co v rozhovoru jde. Příklady: ̶Aha a jak to vidíš ty? ̶Jaký na to máte názor? ̶Co mi o tom ještě můžeš povědět? Adobe Systems 20 Objasňování ̶Snažíme se druhému pomoct, aby na problém nahlížel i z jiných hledisek. ̶Snažíme se najít nové souvislosti, získat další informace. Příklady: ̶Jak to vnímáte vy? ̶Je to nepříjemné ještě někomu jinému? ̶Co si pod tím představuješ? ̶Jak to probíhalo? ̶Jak ti to přišlo? Adobe Systems 21 Shrnutí ̶Snažíme se shrnout podstatné/důležité myšlenky. ̶Nejen na konci, ale i v průběhu rozhovoru – např. když se snažíme položit základ pro další diskuzi, uzavřít téma… Příklady: ̶Zkusme teď shrnout, co jsme zatím probrali. ̶Přijde mi nejpodstatnější, že… ̶Takže já bych to teď shrnul/a: říkal/a jsi, že… ̶Než půjdeme dál, pojďme si to shrnout… Adobe Systems 22 Otevřené vs. uzavřené otázky ̶Tak co, všechny zkoušky už jsi zvládl/a? ̶ ̶Vy jste se jako po pěti letech rozešli? ̶ ̶Takže ty s ním prostě nechceš být v tom skupinovém projektu? ̶ ̶Takže v tom výběrku to nevyšlo a nevzali tě? Adobe Systems 23 Aktivní naslouchání Pojďme si to vyzkoušet! Adobe Systems 24 Argumentační klamy https://learningapps.org/display?v=pz55mzw0j21 Adobe Systems 25 Kniha argumentačních klamů https://bookofbadarguments.com/cz/ Adobe Systems Zápatí prezentace 26 Seznam použité literatury Almossawi, A. (2016, March 19). Ilustrovaná kniha argumentačních klamů. https://bookofbadarguments.com/cz/ Praško, J., & Prašková, H. (1996). Asertivitou proti stresu. Grada. Širůčková, M. (2011). Komunikační techniky užívané při facilitaci. [PowerPoint slides]. IS MUNI. https://is.muni.cz/el/1423/jaro2011/PSY201/um/Komunikace_facilitace.pdf