Adobe Systems 1 Sociální skupina a skupinová dynamika Mgr. Jana Fikrlová SZ6009 Sociální psychologie Adobe Systems 2 Co je to sociální skupina (Lovaš, 2008) ̶sociální skupina = skupina osob (tj. dvě a více osob), které vstupují do vzájemné interakce ̶sociální agregát = shluky lidí, které vyvolávají dojem „celku“ na základě vnějších okolností ̶spojují je pouze situační okolnosti – jsou na stejném místě, vykonávají stejnou činnost… ̶např. lidé čekající na šalinu, lidé ve frontě v supermarketu… ̶neinteragují spolu ̶sociální kategorie = lidé, kteří sdílí společné znaky ̶pohlaví, vlastnosti, schopnosti, věk, rodinný stav… ̶opět mezi sebou neinteragují Adobe Systems 3 Aktivita: Do jakých sociálních skupin patříte? ̶ ̶ ̶ ̶zkuste se zamyslet nad tím, do jakých sociálních skupin patříte ̶ve dvojicích si promluvte o tom, na co jste přišli Adobe Systems 4 Členská vs. nečlenská skupina ̶členská skupina (in-group) = skupina, se kterou se člověk identifikuje a za jejíhož člena se považuje ̶nečlenská skupina (out-group) = skupina, se kterou se člověk neidentifikuje a za jejíhož člena se nepovažuje Aronson et al. (2010) Adobe Systems 5 Aktivita ̶na záda Vám nalepím lísteček, na kterém bude symbol ̶zkuste se bez mluvení rozdělit do skupin podle toho, jaký symbol máte na lístečku Adobe Systems 6 Paradigma minimálních skupin ̶minimal group paradigm = minimal groups ̶rozdělení lidí do skupin na základě triviálních kritérií ̶Tajfel et al. (1971) – Kandinsky vs. Klee experiment ̶48 chlapců (věk 14 – 15 let) ̶ukázali jim 12 obrazů od Kleeho a Kandinskyho (nevěděli, kdo namaloval kterou) ̶řekli jim, že je na základě odpovědí rozdělili do skupin (reálně je rozdělili náhodně) ̶přidělení peněžní odměny chlapci z vlastní skupiny vs. chlapci z druhé skupiny (znali jen příslušnost ke skupině + identifikační číslo) ̶sami z rozdělování nic neměli ̶ Adobe Systems 7 Jak myslíte, že to dopadlo? ? férovost = stejná odměna pro obě skupiny ? maximum in-group profit = maximální zisk členské skupiny ? maximum joint profit = maximální zisk pro členskou i nečlenskou skupinu ? maximum difference = největší rozdíl mezi skupinami, ze kterého má ještě členská skupina zisk Adobe Systems 8 In-group favoritism = In-group bias = upřednostňování vlastní členské skupiny před nečlenskou skupinou = sklon k favorizování členů vlastní skupiny Kouřilová (2011) Adobe Systems 9 Aktivita: Na střední ̶zkuste ve skupince zavzpomínat na svou třídu na střední ̶vzpomeňte si: ̶jak Vaše třída vypadala na začátku ̶jak v průběhu studia ̶jak na konci studia ̶a jaké jsou Vaše vztahy nyní Adobe Systems 10 Etapy vývoje skupiny dle Tuckmana Adobe Systems 11 Etapy vývoje skupiny dle Tuckmana ̶Formování (forming) ̶Seznamování (navzájem, s úlohou) ̶Nejistota ̶Bouření (storming) ̶Konflikt, emocionalita ̶Snaha prosadit se, docílit naplnění vlastních potřeb ̶Normování (norming) ̶Soudržnost, výměna ̶Snaha nastavit pravidla skupiny ̶ Adobe Systems 12 Etapy vývoje skupiny dle Tuckmana ̶Optimální výkon (performing) ̶Rolové chování ̶Produktivní řešení problémů a skupinových úloh ̶Spolupráce na společných cílech ̶Stabilní vztahy ̶Ukončení (adjourning) ̶„Rozchod“ Lovaš (2008) Adobe Systems 13 Etapy vývoje skupiny dle Tuckmana Tuckman's Stages Of Group Development Management Leadership Team, PNG, 1200x630px, Group Development, Brand, Bruce Tuckman, Communication, Adobe Systems Zápatí prezentace 14 Použitá literatura ̶Aronson, E., Wilson, T. D., & Akert, R. M. (2010). Social psychology (7th ed.). Pearson. ̶Kouřilová, S. (2011). Jedinec v meziskupinových vztazích: Od sociální kategorizace k předsudkům. Československá psychologie, 55(1), 12-24. http://www.psu.cas.cz/export/sites/psu/cs/lide/cv/graf/pdf/JEDINEC_V_MEZISKUPINOVCH_VZTAZCH.pdf ̶Lovaš, L. (2008). Malé sociální skupiny. In J. Výrost & I. Slaměník (Eds.), Sociální psychologie (2nd ed., pp. 321-338). Grada. Adobe Systems Zápatí prezentace 15 Použitá literatura ̶Tajfel, H., Billig, M., Bundy, R., Flament, C., 1971. Social categorization and intergroup behaviour. European Journal of Social Psychology, 1(2), 149–178. https://doi.org/10.1002/ejsp.2420010202 ̶