SZ6031 Výzkum v pedagogické praxi.

Dotazník

Dotazník je velice efektivní metodou získávání informací a nejčastěji je využíván jako nástroj sběru dat v kvantitativně zaměřených výzkumech. Typicky je využíván na zjišťování názorů a postojů u skupiny respondentů, kteří představují vzorek z cílové populace. Odpovědi respondentů jsou numericky kódovány do datové matice a následně zpracovávány více nebo méně pokročilými statistickými technikami.

Jak vypadá výzkumný dotazník?

Prohlédněte si, jak vypadá komplexně zpracovaný dotazník a data z prestižního  


Tabulka. Vlastnosti dotazníku v porovnání s rozhovorem

DOTAZNÍKROZHOVOR
Vyšší možnost standardizaceNižší možnost standardizace
Nižší potenciál pro validituVyšší potenciál pro validitu
Vyšší potenciál pro reliabilituNižší potenciál pro reliabilitu
Vliv výzkumníka minimálníVliv výzkumníka vysoký
Návratnost menší a hůře kontrolovatelnáNávratnost vysoká a snáze kontrolovatelná
Neefektivní (pracný a velmi časově náročný)
Anonymita možnáAnonymita problematická
Omezené možnosti motivace respondentůVyšší možnost motivovat


Terminologie

Respondent 

Osoba, která dotazník vyplnila

Administrace 

Proces zadávání dotazníku respondentům (např. v rámci pedagogického výzkumu jsou dotazníky žákům obvykle zadávány, resp. administrovány, ve školní třídě během vyučování).

Návratnost dotazníku 

Jde o poměr mezi počtem skutečně vyplněných dotazníků a celkovým počtem potenciálních respondentů, které jsme oslovili s žádostí o vyplnění dotazníku. Tento poměr je pak uváděn v procentech. Neexistuje žádná minimální, optimální či doporučená hodnota návratnosti, jednoduše platí, že čím vyšší návratnost je, tím lépe. Pokud počet oslovených potenciálních respondentů neznáme (např. když na sociálních sítích sdílíme odkaz na online dotazník), návratnost počítat nelze.

Validita položek

V kontextu jednoduchého dotazníku se pojem validita (tj. věrohodnost) vztahuje zejména k platnosti odpovědí na jednotlivé položky. Mezi faktory ovlivňující úroveň validity odpovědi patří zejména typ položky. Např. faktografické položky (zjišťující věk či pohlaví) mají obvykle vyšší validitu, položky zaměřené na názory, postoje a zájmy spíše nižší; také položky vyžadující odhad, kdy respondent je nucen údaje v mysli rekonstruovat (např. Kolik času věnujete týdně studiu?) bývají méně přesné. Platnost odpovědi je ovlivněna i samotným respondentem, nakolik je pro odpovídání motivován, např. pokud považuje dotazník za nedůležitý či špatně navržený, validita jeho odpovědí bude nižší. Úroveň validity získaných dat je třeba brát v úvahu při interpretaci výsledků.

Reliabilita dotazníku

Pojmem reliabilita je odkazováno na přesnost a spolehlivost měření. Z praxe je známo, že samostatná položka zjišťující nějaký komplexnější jev či konstrukt, je v tomto ohledu poměrně zranitelná. Abychom zvýšili reliabilitu tohoto měření, je vhodné ptát se celým souborem otázek na různé vlastnosti či projevy tohoto jevu. Úroveň měřeného jevu potom získáme jednoduše zprůměrováním (popř. sečtením) odpovědí na jednotlivé položky této škály.

Tip: Ve výzkumu je velmi pravděpodobné, že se naším tématem již někdo zabýval. Proto než začnete konstruovat škálu měřící nějaký složitější konstrukt, udělejte si důkladnou rešerši, zda takový nástroj již nebyl publikován. V naprosté většině případů je lepší využít existující nástroj (s ověřenými vlastnostmi, co se týče jeho validity a reliability) než složitě vyvíjet vlastní.


Strukturace dotazníku

  • Před tvorbou jakéhokoliv dotazníku musíme formulovat jeho cíl – tj. co daným dotazníkem zjišťujeme, na jaké výzkumné otázky chceme odpovědět či jaké hypotézy chceme ověřovat
  • Titulní stránka dotazníku je obvykle věnována představení dotazníku - jsou uvedeny základní cíle výzkumu, autoři výzkumu, informace o přibližné délce vyplňování a případně instrukce k vyplňování
  • V úvodní části dotazníku jsou obvykle sbírány tzv. demografické informace. Mezi nejzákladnější informace patří pohlaví, věk a vzdělání respondenta. S ohledem na zaměření výzkumu je vhodné případně doplnit otázky i na další relevantní demografické údaje. Ale pozor na zachování anonymity respondenta!
  • Výzkumný problém je vhodné rozdělit do několika dílčích problémových oblastí (okruhů) a podle nich dotazník strukturovat (např. okruh otázek na kvalitu školy pohledem rodiče, na zpětnou vazbu poskytovanou vyučujícími jejich dítěti, na komunikaci školy s rodiči apod.)
  • Je užitečné na závěr dotazníku vložit volné pole pro komentář, resp. zpětnou vazbu k samotnému dotazníku (náměty pro zlepšení), celému projektu nebo výzkumnému tématu.
Co dělá dobrou položku?
Zdroj: Qualtrics.com


Základní pravidla pro formulaci kvalitních dotazníkových položek

  • Jednoduchost a výstižnost otázky – zdlouhavá formulace otázky zvyšuje riziko nepochopení.
  • Odpověditelnost - zejména u otázek s volbou z odpovědí existuje nebezpečí, že respondent nenajde variantu odpovědi, která odpovídá jeho situaci
  • Jednoznačnost použitých pojmů  – otázky by měl každý respondent chápat stejně, např. výrazy obyčejně a někdy interpretují různí lidé různě.


Nejčastější chyby ve formulaci položek

Dvouhlavňové položky

Použití dvouhlavňové položky je jedním z nejčastějších problémů, které nezkušení tvůrci dotazníků mohou snadno přehlédnout. U tohoto typu chyby je respondent dotázán na dvě různé věci současně, což znamená, že bude nejasné, zda se jeho odpověď vztahuje na jednu, druhou, nebo obě části otázky. Tento problém znamená, že odpovědi na tuto otázku nelze smysluplně použít v analýze.

Dvouhlavňová položka




Správně formulováno:


Návodné (sugestivní) položky

Návodná otázka je taková otázka, která svou formulací implikuje žádoucí odpověď nebo ni přímo odkazuje. Otázka se obvykle opírá o zavedené předsudky a předpoklady, přičemž bývá tvořena konkrétními informacemi, které chce jednotlivec nebo organizace (výzkumník) potvrdit. Návodně formulovaná otázka tedy tlačí respondenty, aby odpověděli konkrétním způsobem. Tyto otázky již častěji obsahují informace, které chce tvůrce průzkumu spíše potvrdit, než se snažit na tuto otázku získat pravdivou a nezaujatou odpověď.

Návodná položka




Správně formulováno:


Položky s dvojitým záporem

Dvojitý zápor odkazuje na použití dvou záporů v jedné větě nebo otázce. V případě návrhu dotazníku jde o situaci, které je nutné se vyhnout. Dvojitý negativ obvykle vytváří v mysli respondenta zbytečné zmatky a téměř znemožňuje výzkumníkovi přesně určit, s čím vlastně respondenti souhlasili nebo nesouhlasili.

Taková otázka může významně zvýšit frekvenci chybějících odpovědí na takovou položku, neboť respondenti, kteří otázce neporozumí, mohou mít tendenci na ni raději neodpovídat. Zákeřnějším problémem ovšem je nárůst počtu odpovědí od respondentů, kteří otázku nepochopili správně a odpověděli na základě tohoto nedorozumění. Nereagování na položku i nedorozumění přispívají k typu chyby průzkumu známé jako chyba měření.

Položka s dvojitým záporem




Správně formulováno:


Často není vhodné ani zařazovat položky s jednoduchým záporem, ať již z důvodu prostého přehlédnutí respondentem (např. pokud v dlouhé řadě pozitivně formulovaných položek zařadíte najednou negativně formulovanou položku) nebo z důvodu nepochopení z důvodu nešťastné formulace položky (např. Tento vyučovací předmět NENÍ můj oblíbený  s možnostmi odpovědi ANO/NE). 


Typy otázek v dotazníku

Uzavřené 

  • Nabízí hotové alternativní odpovědi
  • Respondent zaznačí (zakroužkuje, podtrhne) vhodnou odpověď
  • Varianty odpovědí se připraví na základě poznání problematiky a předvýzkumu (dotazník, interview)
  • Výhoda – lehké zpracování

Otevřené

  • Respondent má velkou volnost odpovědí
  • Otázka jen nasměruje, neurčuje alternativní odpovědi, nevnucuje volbu
  • Využívá se jako zdroj nových, předem neznámých údajů 
  • Nevýhoda - pro respondenty náročnější na odpověď, proto je těžší respondenta motivovat k důkladnému zodpovězení; je také obtížnější pro zpracovávání výzkumníkem. V dotaznících bývá zařazena výjimečně, pouze v odůvodněných případech.

Polouzavřené

  • Jde o klasickou uzavřenou položku, která je doplněna o volnou výpověď pro vysvětlení či objasnění volby v uzavřené části položky
  • Např. Souhlasíte se zřízením speciálních škol pro nadané děti?  Ano / Ne.
    Pokud ano, proč?

Škálové

  • Jsou nejvhodnějším nástrojem pro měření názorů a postojů. Respondent vyjadřuje svůj postoj k objektu na hodnotící škále výběrem ze stupnice.
  • Např. Nakolik jste byl spokojen s aktivitou svých žáků v hodině?
    (1) Silně nespokojen - (2) Nespokojen - (3) Ani nespokojen, ani spokojen - (4) Spokojen - (5) Silně spokojen
  • Hodnotící škála může mít též grafickou podobu ve formě úsečky vymezené dvěma krajními postoji.
  • Může využívat tzv. Likertovu škálu, u které respondent odpovídá na škále reprezentující míru souhlasu či nesouhlasu.

Sémantický diferenciál

  • Sémantický diferenciál je metoda měření intenzity postojů vůči určitému objektu, jevu nebo události tím, že respondent určuje svou odpověď na škále (obvykle sedmibodové), jejíž koncové body představují bipolární pojmy (adjektiva) hodnotící dimenze. Obvykle je respondentům předložena celá řada hodnotících dimenzí, což ve výsledku umožňuje detailnější analýzu faktorů ovlivňujících postoj respondenta.
  • S použitím sémantického diferenciálu je možné se setkat v pedagogických výzkumech, například Vašťátková a Chvál (2010) při řešení problematiky autoevaluace školy, při používaní ICT ve vzdělávacím procesu (Pustinová, 2012), ale i dalších různých vědních oblastech, jako je speciální pedagogika (Kocourková & Šafránková, 2012).
  • Např. Jak vnímáte chemii jako školní předmět?
    snadná  (1) - (2) - (3) - (4) - (5) - (6) - (7) obtížná
    zajímavá  (1) - (2) - (3) - (4) - (5) - (6) - (7)  nudná
    užitečná (1) - (2) - (3) - (4) - (5) - (6) - (7)  nevyužitelná 
    . . .

Doporučená literatura k tématu

Gavora, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.

Gavora, P. (1996). Výzkumné metody v pedagogice. Brno: Paido.

Švaříček, R., Šeďová, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry. Praha: Portál.

Tourangeau, R., Rips, L., & Rasinski, K. (2000). The Psychology of Survey Response. Cambridge: Cambridge University Press.

Willis, G. B. (2005). Cognitive interviewing. A tool for improving questionnaire design. Thousand Oaks, CA: Sage.