SZ6031 Výzkum v pedagogické praxi.

Poster

Posterová prezentace na kongresu nebo konferenci s vědeckým nebo odborným zaměřením je prezentace informací o výzkumu ve formě papírového posteru, který si mohou účastníci konference prohlédnout. Posterová konferenční sekce je akce, na které je prezentováno mnoho takových posterů - proto je v tomto případě kladen velký důraz i na vizuální podobu posteru, aby přitáhl pozornost vědecké veřejnosti na konferenci.


Obecné zásady při tvorbě posteru

  • Poster je vizuální forma a prostor na něm je omezený.  To znamená, že byste se měli vyvarovat tisku dlouhých odstavců textu.  Místo toho využijte prostor k zobrazení grafů, obrázků a čísel s několika odrážkami nebo legendami k obrázkům, které čtenáři pomohou sledovat příběh.
  • Držte se "standardního" rozvržení.  Vědecká veřejnost je již léta naučena hledat nadpisy nahoře a závěry vpravo dole.  Přesunutím těchto prvků ztížíte prohlížení posteru.
  • Zachovejte konzistenci v rámci posteru.  Držte se jednoho nebo dvou fontů a dbejte na to, aby nadpisy, odrážky a čísla byly sladěny stylem, tloušťkou a velikostí.
  • Dejte svým výsledků, prostor.  Důležité je ponechat i prázdné místo, díky němuž bude plakát čitelnější.


Standardní obsahové součásti posteru

Poster v podstatě kopíruje standardní strukturu IMRAD, nicméně vzhledem k trochu odlišnému stylu "čtení" posteru je jeho obsah částečně přizpůsoben tomuto zvláštnímu formátu. Pamatujte, že na vědeckých konferencích u poster je obvykle přítomen i jeho autor, který je připraven podat podrobnější informace, pokud čtenáře poster zaujme.

Nadpis

Názvy studií v časopisech jsou často šablonovité a trochu nudné, protože popisují základní zjištění výzkumné práce, ale název vašeho posteru může být kreativnější.  Cílem je upoutat pozornost čtenáře a zároveň mu dát vědět, co uvidí, až jej navštíví.

Jméno autora/autorů

Pod nadpisem je obvykle uvedeno jméno a afiliace autora (tj. domovská instituce). Nezapomeňte však uvést i kontaktní údaje! To umožňuje lidem vás kontaktovat, i když byste se od posteru vzdálili, a pomáhá kolegům udržovat kontakt i po skončení konference.

Úvod

Opět pamatujte na své publikum, uveďte dostatek informací, které mu pomohou pochopit vaši hlavní otázku nebo hypotézu. Vyhněte se dlouhým odstavcům, a pokud můžete, využijte obrázek nebo diagram. Podrobnější vysvětlení můžete podat ústně.

Hypotéza / hlavní otázka

Tato část je naprostou nutností, proto na ni nezapomeňte!  Umožňuje divákovi okamžitě pochopit, o čem plakát je a co může očekávat, že se dozví, pokud vás bude sledovat až do závěru.

Metody

Opět zde skvěle funguje diagram nebo obrázek.  Použijte tuto část, abyste divákovi pomohli pochopit váš výzkumný přístup.  Nemusíte podrobně popisovat každý krok do posledního detailu - to si nechte na článek, který můžte publikovat v časopise.

Výsledky

Nemusíte uvádět všechny dílčí výsledky, ke kterým jste dospěli. Stačí popsat výsledky, které pomáhají řešit hlavní otázku či hypotézu. Použijte šipky nebo rámečky, které pomohou nasměrovat pozornost na relevantní části. Tuto část dvakrát zkontrolujte z hlediska čitelnosti - osy a popisky na grafech mohou být často příliš malé na to, aby byly čitelné ze vzdálenosti dvou metrů.

Závěry

Použijte několik odrážek, které vám pomohou shrnout, co jste zjistili.


Specifické části posteru

Některé plakáty obsahují poděkování nebo budoucí směry.  Ty jsou nepovinné, ale v některých případech mohou být důležité.