Kurikulární činnosti 2 Výukové cíle - struktura Taxonomie výukových cílů Práce učitele s cíli Výukový cíl • Zamýšlený a očekávaný výsledek, k němuž učitel v součinnosti s žáky směřuje, tzn. „směr“ či „směřování“ k něčemu a predikuje „změnu“, zvyšuje motivaci žáků k učení (Skalková, 1999). • Představa o plánovaných kvalitativních i kvantitativních změnách v učení a rozvoji jednotlivých žáků, kterých má být dosaženo ve stanoveném čase v procesu výuky (Kalhous, Obst, 2002). • Je formulován „v jazyce žákova výkonu“ – „co má žák umět udělat“. To, co si mají z výuky žáci „odnést“ (nikoli to, co chce učitel „odučit“). • Nástrojem, směřujícím k cílům = učební úlohy. Požadavky na formulaci výukového cíle • přiměřený (věku a možnostem žáků), • kontrolovatelný (vyjádřený jako pozorovatelná činnost žáka, užití tzv. aktivních sloves – viz Bloomova taxonomie cílů aj.), • konzistentní (prostupný – nižší cíle směřují k dosažení vyšších a naopak), • jednoznačný – formulace cíle by neměla připouštět různé interpretace. SMART Specifický: vztah ke konkrétní činnosti Měřitelný: stanovení kvality i kvantity Akceptovatelný: v souladu s potřebami Realistický: reálná dosažitelnost cíle Termínovaný: ohraničený v čase. Ke studiu • Microsoft Word - Vyukove_cíle_I (muni.cz) • Taxonomie | Studentům pedagogiky (skolni.eu) Formulace výukových cílů – najdeme v nich rozdíly? • Žák vyjmenuje tři stěžejní díla Karla Čapka. • Žák samostatně analyzuje rétorické figury v básni Máj. • Žák vysvětlí důvody, které vedly k zahájení první světové války. • Představit žákům výčet nepravidelných sloves. • Žák umí hovořit o tématu „moje rodina“ v německém jazyce. • Žák si zapamatuje co nejvíce slovíček z učebnice. Čím se liší formulace cíle? • S pomocí mapy objasní trasy objevných plaveb a jejich průběh. • Popíše důsledky zámořských objevů, jejich ne/prospěšnost pro lidstvo. • Zdůvodní příčiny kolonizace, dokáže vyjmenovat významné státy a osobnosti pro kolonizaci. • Žák vysvětlí stavbu a funkci jednotlivých částí kardiovaskulární soustavy. • Žák zdůvodní význam srážení krve. • Žák nakreslí jednoduché schéma krevního oběhu. • Žák posoudí důležitost krevního oběhu pro život a diskutuje o ní se spolužáky. • Žák vysvětlí rozdíl mezi nerostem a horninou. Struktura cílů – 3 složky (domény) Kognitivní – intelektuální (znalosti, vědomosti). Psychomotorická - psychomotorické dovednosti týkající se smyslového vnímání, pohybů a vzájemné koordinace vjemů s pohyby atd. Slovesa jako: kresli, házej, plachti, svářej, … Postojová - afektivní – výchovná - zájmy, pozornost, estetické cítění, morální postoje, pocity, názory a hodnoty. Např.: naslouchej, oceň důležitost, vnímej estetickou hodnotu, vnímej morální dilema, získej o něčem povědomí ap. Sociální – komunikace, spolupráce. Vyjádřete se prosím k formulaci cílů. • Žák vyjmenuje tři stěžejní díla Karla Čapka. • Žák samostatně analyzuje rétorické figury v básni Máj. • Žák vysvětlí důvody, které vedly k zahájení první světové války. • Představit žákům výčet nepravidelných sloves. • Žák umí hovořit o tématu „moje rodina“ v německém jazyce. • Žák si zapamatuje co nejvíce slovíček z učebnice. V čem spatřujete rozdíl? S pomocí mapy objasní trasy objevných plaveb a jejich průběh. Zdůvodní příčiny kolonizace. Žák vysvětlí stavbu a funkci jednotlivých částí kardiovaskulární soustavy. Žák zdůvodní význam srážení krve. Žák nakreslí a popíše stavbu stěn jednotlivých typů cév. Žák nakreslí jednoduché schéma krevního oběhu. Žák posoudí důležitost krevního oběhu pro život a diskutuje o ní se spolužáky. Popíše důsledky zámořských objevů, jejich ne/prospěšnost pro lidstvo. Vyjmenuje významné státy a osobnosti pro kolonizaci. Nejčastější chyby při formulaci výukového cíle • Příliš obecná formulace: Žák se má naučit rovnice • Záměna výukového cíle s obsahem výuky: Fotosyntéza. • Formulace v podobě činnosti učitele: Provedu pokus s vodou. Struktura cílů kognitivních – intelektuálních (pro oblasti znalostí a kognitivních dovedností) Např.: Žák popíše trasy objevných plaveb a jejich průběh s využitím mapy. Žák objasní příčiny kolonizace. Žák uvede tři výhody naftového motoru oproti motoru benzinovému (Petty, 2013, s. 394). Žák vysvětlí rozdíl mezi mlhou, oparem, smogem a mrakem (Petty, 2013, s. 394). Žák posoudí důležitost krevního oběhu pro život. Žák diskutuje o významu objevných plaveb. Psychomotorické (pro oblast manuálních a fyzických dovedností) Např.: • Žák nakreslí schéma krevního oběhu… • Žák zhotoví model… • Žák dokáže letovat součástky k elektrickému obvodu (Petty, 2013, s. 394). • Žák dokáže opravit nesprávně instalovaný žebřík (Petty, 2013, s. 397). Afektivní – výchovné cíle (projevy emocionálního chování, postoje, preference, potřeby, zájmy, hodnoty, osobnostní rozvoj) a sociální (komunikace, spolupráce): Např.: Žák ocení význam/důležitost … • Žák vnímá estetickou hodnotu uměleckého díla… • Žák citově reaguje na …, • Žák vidí morální dilema v jednání …, • Žák spolupracuje ve skupině na úkolu z projektu Náročnost výukových cílů • Bloomova taxonomie – kognitivní náročnost (zapamatování – pochopení – aplikace – analýza – hodnocení - tvořivost). • H. Dave – psychomotorická doména (dovednosti) (nápodoba – cvičení – zpřesňování – koordinace – automatizace). • Kratwohl a kol. – afektivní doména (vnímání – reakce – ocenění – organizování – zvnitřnění). ) Zapamatování • kategorizace (definovat, identifikovat, vytvořit seznam, vyjmenovat, opakovat, vzpomenout si, rozpoznat, zapsat, spojit, zopakovat, podtrhnout, zvýraznit) Porozumění • překlad z jednoho jazyka do druhého, převod z jedné formy komunikace do druhé, jednoduchá interpretace, extrapolace (vybrat, uvést příklad, předvést, popsat, určit, rozlišovat, vysvětlit, vyjádřit, říci vlastními slovy, vybrat, přeformulovat, sdělit, přeložit, simulovat, vypočítat, zkontrolovat, změřit) Analýza a syntéza • rozbor komplexní informace (systému, procesu) na prvky a části, stanovení hierarchie prvku, princip jejich organizace, vztahů a interakce mezi prvky (analyzovat, provést rozbor, najít vztah, porovnat, shrnout, dát do souvislostí, seřadit do logických posloupností, identifikovat příčiny a následky, kategorizovat, diskutovat, klasifikovat, kombinovat, odhadnout, odvodit, zpochybnit, vyřešit, diagnostikovat) Hodnocení • posouzení materiálů, podkladů, metod a technik z hlediska účelu podle kritérií, která jsou dána nebo která si žák sám navrhne (kritizovat, obhájit, ocenit, posoudit, podpořit názory, oponovat, prověřit srovnat s normou, vybrat, uvést klady a zápory, zdůvodnit, zhodnotit) Aplikace použití abstrakcí a zobecnění (teorie, zákony, principy, pravidla, metody, techniky, postupy, obecné myšlenky v konkrétních situacích) (aplikovat, demonstrovat, interpretovat údaje, načrtnout, zobecnit, uvést vztah mezi, plánovat, použít, prokázat, registrovat, řešit, vyzkoušet, rozlišit, připravit, zaznamenat) Tvorba složení prvků a jejich částí do předtím neexistujícího celku (upravit, organizovat, formulovat, reorganizovat, složit, navrhnout, spravovat, řídit, vytvořit systém, zrekonstruovat, předpovědět, navrhnout) Zařaďte následující cíle do kategorií: kognitivní, afektivní, psychomotorické výukové cíle A. Žáci dokážou vyjmenovat státy, se kterými sousedí ČR. ...................................................... B. Žáci budou interpretovat obsah básně od Jana Nerudy. ................. D. Žáci uplavou stanovenou vzdálenost v bazénu stylem „motýlek“........................................ E. Žáci umí vhodně projevit úctu ke starším osobám. ................................................... F. Žáci vyrobí lodičku z papíru lodičku. …................................................ G. Žáci se vhodně chovají při návštěvě muzea. …............................................... Shlédněte podle svého výběru a připravte si odpovědi na otázky: Co Vás zaujalo? Co Vás překvapilo? • https://clanky.rvp.cz/clanek/c/G/10553/virtualni -hospitace-cesky-jazyk-a-literatura-prakticka- aplikace-teroretickych-poznatku-z- hlaskoslovi.html/ • https://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/14423/VIRTUAL NI-HOSPITACE---POZNAVAME-SVET-A-NASI- REPUBLIKU-SEZNAMENI-S-LITOSFEROU.html/