\\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Title-R1d.png VZDĚLÁVACÍ POLITIKA ČR RVP/ŠVP DISKUZE \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png NA ÚVOD •KDO ROZHODUJE O TOM, CO SE BUDOU ŽÁCI VE ŠKOLÁCH UČIT? •V JAKÉM ROZSAHU? •JAKÉ JSOU MYŠLENKOVÉ ZÁKLADY, ZE KTERÝCH VYCHÁZÍME? •KDO TO KONTROLUJE? KDO OBJEDNÁVÁ? KDO PLATÍ? •HTTPS://WWW.STREAM.CZ/VSI-VE-SKOLE/KDYBY-SE-UCILO-JEDNOTNE-UMELI-BY-TOHO-VIC-244472 • •HTTPS://WWW.YOUTUBE.COM/WATCH?V=J2QQLT_6SUE&T=510S •KYSILKA: MÁME VÝBORNÉ ŠKOLSTVÍ PRO 19. STOLETÍ, NEUMÍME JAZYKY ANI TŘÍDIT INFORMACE - DVTV NA AKTUÁLNĚ.CZ (AKTUALNE.CZ) - HTTPS://WWW.EDUIN.CZ/CLANKY/DVTV-PAVEL-KYSILKA-MAME-VYBORNE-SKOLSTVI-PRO-19-STOLETI-NEUMIME-JAZYKY- ANI-TRIDIT-INFORMACE/ • • • • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png ÚROVNĚ VZDĚLÁVACÍ POLITIKY •VZDĚLÁVACÍ POLITIKA NENÍ TVOŘENA A REALIZOVÁNA POUZE NA ÚROVNI NÁRODNÍHO STÁTU. EXISTUJÍ GLOBÁLNÍ A NADNÁRODNÍ LEGISLATIVNÍ RÁMCE A NAŘÍZENÍ, KTERÉ JSOU PRO NÁRODNÍ STÁTY ZÁVAZNÉ. PŘITOM JE TŘEBA MÍT NA PAMĚTI, ŽE VZDĚLÁVACÍ POLITIKA FUNGUJE NA PRINCIPU SUBSIDIARITY, PODLE NĚHOŽ SE ROZHODOVÁNÍ A ZODPOVĚDNOST VE VEŘEJNÝCH ZÁLEŽITOSTECH MÁ ODEHRÁVAT NA TOM NEJNIŽŠÍM STUPNI VEŘEJNÉ SPRÁVY, KTERÝ JE NEJBLÍŽE OBČANŮM. ABY BYLO MOŽNÉ POCHOPIT ŠIRŠÍ RÁMEC PROSTŘEDÍ, VE KTERÉM SE UČITEL KAŽDODENNĚ POHYBUJE, JE TŘEBA ROZLIŠIT NÁSLEDUJÍCÍ ÚROVNĚ VZDĚLÁVACÍ POLITIKY: •GLOBÁLNÍ – VZDĚLÁVACÍ DOKUMENTY OECD, SVĚTOVÉ BANKY, UNESCO; •NADNÁRODNÍ – VZDĚLÁVACÍ DOKUMENTY EU (NAPŘ. LISABONSKÁ STRATEGIE); •NÁRODNÍ – VZDĚLÁVACÍ KONCEPCE, INSTITUCIONÁLNÍ USPOŘÁDÁNÍ VZDĚLÁVACÍ SOUSTAVY; •REGIONÁLNÍ (KRAJSKÁ); •LOKÁLNÍ (OBECNÍ); •ŠKOLNÍ A UNIVERZITNÍ. • • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png ÚROVNĚ VZDĚLÁVACÍ POLITIKY A PLÁNOVÁNÍ CÍLE A POTŘEBY DLE ÚROVNÍ • • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png VIZE ŘÍZENÍ ZMĚN V CELÉ VZDĚLÁVACÍ SOUSTAVĚ CÍLE A POTŘEBY DLE ÚROVNÍ, SVOU ROLI SEHRÁVAJÍ NEJEN CÍLE DEKLAROVANÉ SESHORA, ALE I VNÍMÁNÍ CÍLŮ, KTERÉ POTŘEBUJÍ ŠKOLY. STŘEDNÍ ČLÁNEK TAK VYTVÁŘÍ VELMI DŮLEŽITOU ROLI PRO KOMUNIKACI CÍLŮ. • • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png VIZE ŘÍZENÍ ZMĚN – AKČNÍ PLÁNOVÁNÍ • • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png BOLOŇSKÁ DEKLARACE •DOHODA O „HARMONIZACI EVROPSKÉHO VYSOKOŠKOLSKÉHO STUDIA“ SE ZRODILA 25. KVĚTNA 1998, KDY BYLA PODEPSÁNA TZV. SORBONNSKÁ DEKLARACE. •U PŘÍLEŽITOSTI 700 LET PAŘÍŽSKÉ SORBONNY (PAŘÍŽSKÁ UNIVERZITA) PODEPSALI MINISTŘI FRANCIE, NĚMECKA, ITÁLIE A VELKÉ BRITÁNIE ZODPOVĚDNÍ ZA VYSOKÉ ŠKOLSTVÍ V KVĚTNU 1998 V PAŘÍŽI SPOLEČNOU DEKLARACI O HARMONIZACI VÝSTAVBY EVROPSKÉHO SYSTÉMU VYSOKÉHO ŠKOLSTVÍ, TZV. SORBONNSKOU DEKLARACI. •V ČERVNU 1999, DOŠLO K PODPISU BOLOŇSKÉ DEKLARACE A ODSTARTOVAL BOLOŇSKÝ PROCES. •CÍLEM BOLOŇSKÉ DEKLARACE BYLO A STÁLE JE: •- ZAVÉST KOMPATIBILNÍ SYSTÉM STUDIA V EVROPSKÝCH ZEMÍCH - ROZDĚLENÍ DO DVOU (POZDĚJI TŘÍ) BLOKŮ •VZNIKLO TAK DNEŠNÍ TROJSTUPŇOVÉ ROZDĚLENÍ VYSOKOŠKOLSKÉHO STUDIA – DĚLENÍ NA STUDIUM NA BAKALÁŘSKÉ (BC.), MAGISTERSKÉ (MGR.) A DOKTORSKÉ (PH.D.) •- ZAVÉST JEDNOTNÝ KREDITOVÝ SYSTÉM A ZPŘEHLEDNIT TAK SYSTÉMY VZDĚLÁVÁNÍ V EVROPĚ •- ZAJISTIT SROVNATELNOST DIPLOMŮ (OTEVŘELA SE TAK CESTA K VZÁJEMNÉMU UZNÁVÁNÍ STUDIA V ZAHRANIČÍ A MOBILITĚ STUDENTŮ I AKADEMICKÝCH PRACOVNÍKŮ) •- ZABEZPEČENÍ KVALITY VYSOKOŠKOLSKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ I CELKOVOU EVROPSKOU DIMENZI VE VYSOKOŠKOLSKÉM VZDĚLÁVÁNÍ • • • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png BOLOŇSKÁ DEKLARACE •VÝHODY: •- UMOŽNĚNÍ SNAZŠÍHO PŘECHODU NA JINÉ ŠKOLY •- VYŠŠÍ MÍRA PROSTUPNOSTI STUDIA - STUDENT SI MŮŽE VZDĚLÁNÍ DOPLŇOVAT POSTUPNĚ TAK, JAK SE POSOUVÁ V PROFESNÍ KARIÉŘE •- JEDNOTLIVÉ STUPNĚ STUDIA MŮŽE ABSOLVOVAT NA RŮZNÝCH ŠKOLÁCH, FAKULTÁCH ČI KATEDRÁCH •- MŮŽE KOMBINOVAT STUDIJNÍ PROGRAMY, A ZVÝŠIT TAK ŠANCE NA UPLATNĚNÍ NA TRHU PRÁCE. •- MEZINÁRODNÍ MOBILITA - MOŽNOST ABSOLVOVAT STUDIA V ZAHRANIČÍ • • •NEVÝHODY: •- TENTO SYSTÉM BÝVÁ MNOHÝMI OZNAČOVÁN ZA HLAVNÍHO VINÍKA POKLESU KVALITY VZDĚLÁVÁNÍ •- ARGUMENTEM JE, ŽE JSOU OBORY, KTERÉ NELZE ZA PĚT LET OBSÁHNOUT •(ANI SAMI MINISTŘI BY SE JISTĚ NECHTĚLI NECHAT OPEROVAT BAKALÁŘEM KARDIOCHIRUGIE NEBO SE U SOUDU SPOLEHLI NA BAKALÁŘSKÉHO ADVOKÁTA), PROTO SI NĚKTERÉ PROGRAMY PONECHALY DLOUHÉ (PĚTILETÉ) MAGISTERSKÉ STUDIUM •- DOSUD SE NEPODAŘILO JASNĚ ODLIŠIT PROFESNĚ ZAMĚŘENÉ BAKALÁŘSKÉ PROGRAMY. ČASTO SE JEN MECHANICKY ROZDĚLILA PŮVODNĚ VÍCELETÁ STUDIA •- ŘADA ŠKOL TAKÉ DO NAVAZUJÍCÍHO VZDĚLÁVÁNÍ NERADA PŘIJÍMÁ STUDENTY ODJINUD • • • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png LISABONSKÁ DEKLARACE •NÁVRHY, NA KTERÝCH SE SHODLI MLADÍ LIDÉ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI STUDUJÍCÍ NA STŘEDNÍCH A VYŠŠÍCH ŠKOLÁCH A UČILIŠTÍCH V 29 ZEMÍCH, VYÚSTILY V DOKUMENT NAZVANÝ •LISABONSKÁ DEKLARACE - NÁZORY MLADÝCH LIDÍ NA INKLUZIVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ. •DEKLARACE SHRNUJE NÁZORY, KTERÉ MLADÍ LIDÉ VYJÁDŘILI NA PLENÁRNÍM ZASEDÁNÍ V PARLAMENTU PORTUGALSKA (ASSEMBLEIA DA REPÚBLIKA) A KTERÉ SE TÝKAJÍ JEJICH PRÁV, POTŘEB, PROBLÉMŮ A DOPORUČENÍ NA CESTĚ K ÚSPĚŠNÉMU INKLUZIVNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ. •„INKLUZIVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ S INDIVIDUALIZOVANOU, SPECIALIZOVANOU PODPOROU JE PRO NÁS NEJLEPŠÍ PŘÍPRAVOU PRO VYSOKOŠKOLSKÉ STUDIUM. Z INKLUZIVNÍ EDUKACE NEPROFITUJEME POUZE MY, ALE I OSTATNÍ.“ • • • • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png •Zákon č. 561/2004 sb. O předškolním, základním, středním a vyšším odborném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů (školský zákon) •Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání •https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=6433 •http://www.nuv.cz/t/rvp •https://rvp.cz/ •www.msmt.cz • • • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png STRATEGIE VZDĚLÁVACÍ POLITIKY ČESKÉ REPUBLIKY DO ROKU 2020 •Strategické priority •snižovat nerovnosti ve vzdělávání, •podporovat kvalitní výuku a učitele jako její klíčový předpoklad, •odpovědně a efektivně řídit vzdělávací systém \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png SHRNUTÍ PRINCIPŮ VZDĚLÁVACÍ POLITIKY ČR •celoživotní učení pro všechny, •rovných vzdělávacích příležitostí, •zaměstnatelnosti, •sociální soudržnosti a sociální relevance, •internacionalizace ve vzdělávání. \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png HLAVNÍ SMĚRY VZDĚLÁVACÍ POLITIKY ČR 2030+ •1. VĚTŠÍ ZAMĚŘENÍ NA ZNALOSTI A DOVEDNOSTI POTŘEBNÉ PRO ŽIVOT •ŽÁCI BY MĚLI BÝT VEDENI KE KLÍČOVÝM KOMPETENCÍM A GRAMOTNOSTEM, KTERÉ PRO NĚ BUDOU POTŘEBNÉ V BUDOUCNU PŘI ADAPTACI NA RYCHLE SE MĚNÍCÍ TECHNOLOGICKÝ A SPOLEČENSKÝ VÝVOJ •OBJEM UČIVA VE ŠKOLNÍCH VZDĚLÁVACÍCH PROGRAMECH BY SE TEDY MOHL SNÍŽIT AŽ O POLOVINU. •KROMĚ VYTYČENÍ TĚCHTO KLÍČOVÝCH KOMPETENCÍ BUDE NUTNÉ TAKÉ UPRAVIT SYSTÉM TAK, ABY DOKÁZAL TYTO DOVEDNOSTI MĚŘIT A HODNOTIT. •2. VYTVOŘENÍ ROVNÝCH PODMÍNEK PRO VŠECHNY ŽÁKY BEZ OHLEDU NA JEJICH RODINNÉ ZÁZEMÍ ČI TYP ŠKOLY •MĚLA BY SE ZLEPŠIT KVALITA VZDĚLÁVÁNÍ V ZAOSTÁVAJÍCÍCH REGIONECH • MĚLA BY SE ZVÝŠIT PODPORA ŽÁKŮ ZE SOCIÁLNĚ SLABÝCH RODIN, ALE TAKÉ PODPORA VELMI TALENTOVANÝCH DĚTÍ. •MĚL BY SE ZVÝŠIT PODÍL DĚTÍ DOCHÁZEJÍCÍCH DO MATEŘSKÝCH ŠKOL A POSÍLIT MOŽNOSTI CELOŽIVOTNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ. • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png HLAVNÍ SMĚRY VZDĚLÁVACÍ POLITIKY ČR 2030+ •STRATEGIE PRO NÁSLEDUJÍCÍ OBDOBÍ TŘI PRŮŘEZOVÉ PRIORITY: •SNIŽOVAT NEROVNOSTI VE VZDĚLÁVÁNÍ •PODPOROVAT KVALITNÍ VÝUKU A UČITELE JAKO JEJÍ KLÍČOVÝ PŘEDPOKLAD •ODPOVĚDNĚ A EFEKTIVNĚ ŘÍDIT VZDĚLÁVACÍ SYSTÉM • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=69183&view=10429&maxwidth=550 \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png RVP •VYCHÁZEJÍ Z NOVÉ STRATEGIE VZDĚLÁVÁNÍ, KTERÁ ZDŮRAZŇUJE KLÍČOVÉ KOMPETENCE, JEJICH PROVÁZANOST SE VZDĚLÁVACÍM OBSAHEM A UPLATNĚNÍ ZÍSKANÝCH VĚDOMOSTÍ A DOVEDNOSTÍ V PRAKTICKÉM ŽIVOTĚ; •VYCHÁZEJÍ Z KONCEPCE CELOŽIVOTNÍHO UČENÍ; •FORMULUJÍ OČEKÁVANOU ÚROVEŇ VZDĚLÁNÍ STANOVENOU PRO VŠECHNY ABSOLVENTY JEDNOTLIVÝCH ETAP VZDĚLÁVÁNÍ; •PODPORUJÍ PEDAGOGICKOU AUTONOMII ŠKOL A PROFESNÍ ODPOVĚDNOST UČITELŮ ZA VÝSLEDKY VZDĚLÁVÁNÍ. • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png RVP/ŠVP •Kdo tvoří? Je povinné? •Kdy je platný? Může se měnit? •Kdo má odpovědnost za vytvoření ŠVP? Kdo kontroluje? •ŠVP a učebnice? Musí být v souladu? (musím všechno „probrat“? •Co je to minimální doporučená úroveň výstupů ŠVP a pro koho je určena? • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png TENDENCE VE VZDĚLÁVÁNÍ • • • • • •zohledňovat při dosahování cílů základního vzdělávání potřeby a možnosti každého žáka uplatňovat variabilnější organizaci a individualizaci výuky podle potřeb a možností žáků a využívat vnitřní diferenciaci výuky; •vytvářet širší nabídku povinně volitelných předmětů pro rozvoj zájmů a individuálních předpokladů žáků; •vytvářet příznivé sociální, emocionální i pracovní klima založené na účinné motivaci, spolupráci a aktivizujících metodách výuky; •prosadit změny v hodnocení žáků směrem k průběžné diagnostice, individuálnímu hodnocení jejich výkonů a širšímu využívání slovního hodnocení; •zachovávat co nejdéle ve vzdělávání přirozené heterogenní skupiny žáků a s využitím podpůrných opatření oslabit důvody k vyčleňování žáků do specializovaných tříd a škol; •zvýraznit účinnou spolupráci se zákonnými zástupci žáků. \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png • •„V souladu s vyhláškou č. 27/2016 Sb. se výstupy minimální doporučené úrovně využijí v případě podpůrných opatření třetího stupně pouze u žáků s lehkým mentálním postižením. •Pro žáky s přiznanými podpůrnými opatřeními pátého stupně jsou dolní úrovní pro úpravu očekávaných výstupů v IVP očekávané výstupy stanovené v RVP ZŠS, které mají rovněž činnostní povahu a jsou prakticky zaměřené.“ • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png •KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA •OČEKÁVANÉ VÝSTUPY – 1. OBDOBÍ •ŽÁK •ČJL-3-1-01 PLYNULE ČTE S POROZUMĚNÍM TEXTY PŘIMĚŘENÉHO ROZSAHU A NÁROČNOSTI •ČJL-3-1-02 POROZUMÍ PÍSEMNÝM NEBO MLUVENÝM POKYNŮM PŘIMĚŘENÉ SLOŽITOSTI •ČJL-3-1-03 RESPEKTUJE ZÁKLADNÍ KOMUNIKAČNÍ PRAVIDLA V ROZHOVORU •ČJL-3-1-04 PEČLIVĚ VYSLOVUJE, OPRAVUJE SVOU NESPRÁVNOU NEBO NEDBALOU VÝSLOVNOST •ČJL-3-1-05 V KRÁTKÝCH MLUVENÝCH PROJEVECH SPRÁVNĚ DÝCHÁ A VOLÍ VHODNÉ TEMPO ŘEČI •ČJL-3-1-06 VOLÍ VHODNÉ VERBÁLNÍ I NONVERBÁLNÍ PROSTŘEDKY ŘEČI V BĚŽNÝCH ŠKOLNÍCH I MIMOŠKOLNÍCH SITUACÍCH •ČJL-3-1-07 NA ZÁKLADĚ VLASTNÍCH ZÁŽITKŮ TVOŘÍ KRÁTKÝ MLUVENÝ PROJEV •ČJL-3-1-08 ZVLÁDÁ ZÁKLADNÍ HYGIENICKÉ NÁVYKY SPOJENÉ SE PSANÍM •ČJL-3-1-09 PÍŠE SPRÁVNÉ TVARY PÍSMEN A ČÍSLIC, SPRÁVNĚ SPOJUJE PÍSMENA I SLABIKY; KONTROLUJE VLASTNÍ PÍSEMNÝ PROJEV •ČJL-3-1-10 PÍŠE VĚCNĚ I FORMÁLNĚ SPRÁVNĚ JEDNODUCHÁ SDĚLENÍ •ČJL-3-1-11 SEŘADÍ ILUSTRACE PODLE DĚJOVÉ POSLOUPNOSTI A VYPRÁVÍ PODLE NICH JEDNODUCHÝ PŘÍBĚH \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png •KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA •MINIMÁLNÍ DOPORUČENÁ ÚROVEŇ PRO ÚPRAVY OČEKÁVANÝCH VÝSTUPŮ V RÁMCI PODPŮRNÝCH OPATŘENÍ: •ŽÁK •ČJL-3-1-01P ČTE S POROZUMĚNÍM JEDNODUCHÉ TEXTY •ČJL-3-1-02P ROZUMÍ POKYNŮM PŘIMĚŘENÉ SLOŽITOSTI •ČJL-3-1-04P, ČJL-3-1-05P, ČJL-3-1-06P DBÁ NA SPRÁVNOU VÝSLOVNOST, TEMPO ŘEČI A PRAVIDELNÉ DÝCHÁNÍ •ČJL-3-1-08 ZVLÁDÁ ZÁKLADNÍ HYGIENICKÉ NÁVYKY SPOJENÉ SE PSANÍM •ČJL-3-1-09P PÍŠE PÍSMENA A ČÍSLICE – DODRŽUJE SPRÁVNÝ POMĚR VÝŠKY PÍSMEN VE SLOVĚ, VELIKOST, SKLON A SPRÁVNÉ TVARY PÍSMEN •ČJL-3-1-09P SPOJUJE PÍSMENA A SLABIKY •ČJL-3-1-09P PŘEVÁDÍ SLOVA Z MLUVENÉ DO PSANÉ PODOBY •ČJL-3-1-09P DODRŽUJE SPRÁVNÉ POŘADÍ PÍSMEN VE SLOVĚ A JEJICH ÚPLNOST •ČJL-3-1-10P OPISUJE A PŘEPISUJE KRÁTKÉ VĚTY \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png CÍLE ZÁKLADNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ • •Hlavním vzdělávacím cílem základního vzdělávání je „pomoci žákům utvářet a postupně rozvíjet klíčové kompetence a poskytnout spolehlivý základ všeobecného vzdělávání“. •(RVP ZV, 2007) •Co jsou klíčové kompetence a jaké jsou? KK – souhrn vědomostí, dovedností, postojů a hodnot, které jsou důležité pro osobní rozvoj každého jedince ve společnosti. -k učení -k řešení problémů -komunikativní -sociální a personáílní -občanské -pracovní \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png KLÍČOVÉ KOMPETENCE •KOMPETENCE K UČENÍ •KOMPETENCE K ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ •KOMPETENCE KOMUNIKATIVNÍ •KOMPETENCE SOCIÁLNÍ A PERSONÁLNÍ •KOMPETENCE OBČANSKÉ •KOMPETENCE PRACOVNÍ •KOMPETENCE DIGITÁLNÍ. \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png VZDĚLÁVACÍ OBLASTI •RVP ZV ORIENTAČNĚ ROZDĚLEN DO DEVÍTI VZDĚLÁVACÍCH OBLASTÍ. JEDNOTLIVÉ VZDĚLÁVACÍ OBLASTI JSOU TVOŘENY JEDNÍM VZDĚLÁVACÍM OBOREM NEBO VÍCE OBSAHOVĚ BLÍZKÝMI VZDĚLÁVACÍMI OBORY: •JAZYK A JAZYKOVÁ KOMUNIKACE (ČESKÝ JAZYK A LITERATURA, CIZÍ JAZYK, DALŠÍ CIZÍ JAZYK) •MATEMATIKA A JEJÍ APLIKACE (MATEMATIKA A JEJÍ APLIKACE) •INFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE (INFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE) •ČLOVĚK A JEHO SVĚT (ČLOVĚK A JEHO SVĚT) •ČLOVĚK A SPOLEČNOST (DĚJEPIS, VÝCHOVA K OBČANSTVÍ) •ČLOVĚK A PŘÍRODA (FYZIKA, CHEMIE, PŘÍRODOPIS, ZEMĚPIS) •UMĚNÍ A KULTURA (HUDEBNÍ VÝCHOVA, VÝTVARNÁ VÝCHOVA) •ČLOVĚK A ZDRAVÍ (VÝCHOVA KE ZDRAVÍ, TĚLESNÁ VÝCHOVA) •ČLOVĚK A SVĚT PRÁCE (ČLOVĚK A SVĚT PRÁCE) • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png OČEKÁVANÉ VÝSTUPY •VZDĚLÁVACÍ OBSAH VZDĚLÁVACÍCH OBORŮ JE TVOŘEN OČEKÁVANÝMI VÝSTUPY A UČIVEM. V RÁMCI 1. STUPNĚ JE VZDĚLÁVACÍ OBSAH DÁLE ČLENĚN NA 1. OBDOBÍ (1. AŽ 3. ROČNÍK) A 2. OBDOBÍ (4. AŽ 5. ROČNÍK). TOTO ROZDĚLENÍ MÁ ŠKOLÁM USNADNIT DISTRIBUCI VZDĚLÁVACÍHO OBSAHU DO JEDNOTLIVÝCH ROČNÍKŮ. •OČEKÁVANÉ VÝSTUPY MAJÍ ČINNOSTNÍ POVAHU, JSOU PRAKTICKY ZAMĚŘENÉ, VYUŽITELNÉ V BĚŽNÉM ŽIVOTĚ A OVĚŘITELNÉ. VYMEZUJÍ PŘEDPOKLÁDANOU ZPŮSOBILOST ŽÁKŮ VYUŽÍVAT OSVOJENÉ UČIVO V PRAKTICKÝCH SITUACÍCH A V BĚŽNÉM ŽIVOTĚ NA KONCI 5. A 9. ROČNÍKU. \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png UČIVO Učivo je v RVP ZV strukturováno do jednotlivých tematických okruhů (témat, činností) a je chápáno jako prostředek k dosažení očekávaných výstupů. Pro svoji informativní a formativní funkci tvoří nezbytnou součást vzdělávacího obsahu. Učivo vymezené v RVP ZV je doporučeno školám k distribuci a k dalšímu rozpracování do jednotlivých ročníků nebo delších časových úseků. Na úrovni ŠVP se učivo stává závazným. Standardy podrobněji vymezují obsah očekávaných výstupů. Jsou určeny na pomoc školské praxi. Vzdělávací obsah jednotlivých vzdělávacích oborů škola rozčlení v ŠVP do vyučovacích předmětů a rozpracuje, případně doplní v učebních osnovách tak, aby bylo zaručené směřování k rozvoji klíčových kompetencí. Na základě učebních osnov v ŠVP sestavuje škola IVP. \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png ŠKOLA JAKO UČÍCÍ SE ORGANIZACE •věří svým učitelům, že rozhodují ku prospěchu dětí •podporuje další vzdělávání pedagogů •učitelé participují na rozhodnutích •podporuje spolupráci učitelů •začleňuje nové učitele, zapojují je do nastavené kultury školy •úspěšně funguje v souladu s vnějším kontextem (státní, obecní…) •usiluje o změnu věcí, které jsou důležité •věnuje stálou pozornost zdánlivě drobným záležitostem chodu školy \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png KLIMA SPOLUPRÁCE