Kurikulární činnosti učitele Od učiva k jeho didaktické analýze, výukovému cíli a učebním úlohám ŠP PS 2021 Diskuse k plnění 1. části portfoliového úkolu. Výsledky zjištění Problematické oblasti – Co potřebujete ujasnit? Jak se obohatilo Vaše poznání? Formální struktura portfoliového úkolu Předmět – vzdělávací oblast: Ročník: Tematický celek: Téma (3-4 vyuč. jednotek) ….. myšlenková mapa Cíle tématu: – vybírat v RVP („cíle“, „klíčové kompetence“ a „očekávané výstupy“): - kognitivní (vědomosti) - psychomotorické (dovednosti, schopnosti) - postojové - afektivní – výchovné (postoje, potřeby, zájmy, hodnoty) Téma vyuč. jednotky Výukové cíle*) Did.an.učiva POJMOVÁ Did.an.učiva OPERAČNÍ Výukové strategie Evaluační nástroje Metodické poznámky z mapy vyplývají z cílů tématu fakta učební úlohy pojmy (zadání) generalizace (otázky) KONKRÉTNĚ, ve 2. os. Klíčové kompetence a jejich průnik ve výuce - příklady Kompetence k učení - zájem o cizí jazyk, uvědomování si důležitosti znalosti cizího jazyka - vedení k sebehodnocení i vzájemnému hodnocení - vedení k vlastní aktivitě při vyhledávání učebního materiálu Kompetence sociální a personální - schopnost spolupráce a práce ve skupině - zpracovávání témat různou formou dramatizace, dialog, hudební zpracování apod.) - vedení k respektování dohodnutých pravidel a k odpovědnosti za vykonanou práci skupinovou i samostatnou Kompetence k řešení problémů - práce s obrázkovým a akustickým materiálem - zpracovávání předloženého problému – hledání správné odpovědi Kompetence občanské - možnost využití cizího jazyka v běžném životě - seznámení s reáliemi anglicky mluvících zemí Učivo – zkuste si prosím doma • fraus-prirodopis-8-pro-zs-a-vg-uc-ukazky-str-3-4- 16-17-32-33-42-101-102.pdf • Trávicí-soustava-1.pdf • Savci-2-Placentálové.-Hlodavci (1).pdf Cíl semináře •vysvětlí, co tvoří učivo •provede didaktickou analýzu učiva, •zpracuje myšlenkovou mapu, •vymezí výukový cíl. Student/ka: Kurikulární obsahy V kurikulárních dokumentech jsou uspořádány zpravidla do vzdělávacích oblastí nebo vyučovacích předmětů. Vyučovací předměty „vymezuji rámec učiva a zároveň poskytují předpoklady pro odbornost výuky tím, že jsou zakotveny v jednotlivých specializovaných oborech“ (Slavik, 1999, s. 220). Vyučovací předměty jsou způsoby myšleni o určitých jevech; nejsou vědami v „kapesním vydání“; transformuji je s ohledem na žáky a na cíle vzdělávání. Vztah obor – vyučovací předmět jako klíčový problém tvorby kurikula. Aktéři: Tvůrce kurikula - učitel - žák Transformace Obsahy Procesy vyučování a učení Oborové, kurikulární – výuky – znalostí jako obsahy mysli vyučování učení Tvůrce kurikula - učitel - žák Ontodidaktická psychodidaktická – kognitivní Didaktická transformace obsahu Ontodidaktika • Oborové obsahy • fakta, pojmy, struktury oborů vědeckých, uměleckých, technických a jiných • analýza obsahů vědních oborů s cílem jejich didaktické interpretac e. • Psychodidaktika • Strukturovaní obsahu aneb jak jej uspořádat? • Legitimizace obsahu aneb proč tomu vyučovat? • Výběr obsahu aneb čemu vyučovat? Didaktická analýza učiva (pojmová, operační/učební úlohy a mezipředmětová) Didaktická analýza učiva = analytická myšlenková činnost, kterou provádí učitel nad učební látkou (tématem), aby objevil a realizoval veškerý její výchovný a vzdělávací potenciál (publikace J. Skalkové). Didaktická analýza učiva = projektová a hodnotící činnost učitele, který při přípravě na hodinu zvažuje, zda se v konkrétním učivu jedná o: − poznatky (definice, data, poučky, zákony, pravidla, reálie), jejichž osvojením se v žákově poznatkové sféře vytvoří vědomosti; − činnosti (aktivity, cvičení, trénink, výkony), jejichž opakovaným prováděním se dosáhne určitých žádoucích dovedností v intelektuální, motorické nebo psychomotorické úrovni žáka, v některých případech (při větším počtu opakování) i zautomatizovaných struktur, tj. návyků; Didaktická analýza učiva = projektová a hodnotící činnost učitele, který při přípravě na hodinu zvažuje, zda se v konkrétním učivu jedná o: − logické operace a myšlenkové pochody a postupy k pochopení nového učiva a jeho souvislostí; mají formativní význam, učí žáka myslet a hledat řešení a postupy; − výchovné momenty, obohacující a rozvíjející emotivní sféru člověka, prožívání citů a emocí, estetických vjemů a prožitků; − volní prvky k rozvíjení určité míry snahy, vytrvalosti a vůle k pochopení nového a k překonání překážek. 1. Pojmová analýza stěžejních pojmů v tématu a vztahů mezi nimi. Nástroje: pojmová mapa analýza struktury učiva – 3 kategorie: fa kt a po jm y ge ne ra liz ac e Struktura učiva Pojmy (kategorie nebo třídy věcí či myšlenek se společnými nejdůležitějšími /podstatnými/ vlastnostmi); konkrétní, abstraktní; 1 -2 slova Generalizace (zobecnění) = výrok, který vyjadřuje vztahy mezi 2 nebo více pojmy; souvětí (př. Dělení je operací inverzní k násobení) Fakta (informace o jednotlivých skutečnostech – o lidech, věcech, konkrétních místech, o události..,). Příklady Pojmy Oběhová soustava. Krev, červené krvinky, bílé krvinky, krevní destičky. Fakta: V těle máme 5-6l krve. Svaly společně s kostrou umožňují pohyb těla a vyvíjejí sílu. Dýcháním je nepřetržitě zajištěn přívod kyslíku ze vzduchu. Generalizace: Na svalech závisí i trávení potravy a oběh krve. Onemocnění dýchacích cest předcházíme otužováním, pravidelným větráním , dodržováním hygieny. Každý člověk má krev určité krevní skupiny.