3.5 KRITÉRIA PRO SKUPINOVOU DISKUSI výborná úroveň (4) dobrá úroveň (3) dostatečná úroveň (2) nedostatečná úroveň (1) Žák aktivně přichází s vlastními náměty. Aktivně se účastní diskuse, povzbuzuje k zapojení i ostatní. Aktivně přichází s vlastními náměty, ale druhé nepovzbuzuje. Názory vyjadřuje spíše z donucení než dobrovolně nebo Své názory se snaží za každou cenu prosadit. Do diskuse se nezapojuje. Žák srozumitelně formuluje myšlenky. Názory jsou relevantní a přesvědčivě podané. V případě potřeby je schopen uchopit názory jiných členů skupiny a formulovat je. Vlastní myšlenky a názory formuluje přesvědčivě a výstižně. Používá jednoduchý, ale sdělný jazyk. nebo Při vyjadřování svých názorů je expresivní a naléhavý. Vyjadřuje se nesrozumitelně. Žák se drží tématu. V případě, že se diskuse odchýlí od tématu, nenásilně ji vrací zpět. Sám od tématu neodbíhá, ale nevrací diskusi zpět, pokud se od tématu odchýlí. Občas uhne od tématu, ale sám se k němu vrací. Nehovoří k tématu. Žák rozvíjí myšlenky, které se v diskusi objeví. Nejasně formulované myšlenky druhých vyjasňuje, aby mohly být dále rozvedeny v diskusi. Ve svých vyjádřeních reaguje na sdělení předchozích řečníků. Na myšlenky druhých reaguje jen na vyzvání. nebo Nezohledňuje ve svých vyjádřeních názory druhých. S myšlenkami druhých nepracuje. Žák klade doplňující otázky. Otázkami a parafrázováním se ujišťuje o tom, že porozuměl. Pokud neporozumí sdělení druhých, klade vhodné doplňující otázky. Klade otázky, které nepomáhají objasnit jemu nesrozumitelné body diskuse. Neklade otázky k věci. Komentář V této tabulce jsou rozpracovaná kritéria, která si v ISP stanovili jako znaky dobré diskuse (viz kap. 1.5.1) 76 Hodnocení: důvěra, dialog, rOst