Formy projevů nadaných NaRo 1. Úspěšný nadaný • Konformní jedinec • Podřizuje se svému okolí • Vrstevníky i dospělými přijímán jako nadprůměrný • Výborné studijní výsledky • Snadná identifikace • Snadno a rychle s jistotou odpovídá • Rychle chápe nové učivo • Objevují se často tvořivé odpovědi • Spontánně se zajímá o další informace • Vysoká úroveň sebehodnocení 2. Náročný nadaný • Hodně tvrdohlavý, sebevědomý • Klasická výuka velmi nudí • Nevyrovnaný, nedostává se mu uspokojení základních potřeb ve vzdělávání • Pocity dává jasně najevo – ruší výuku – pokřikování, nebo se procesu vůbec neúčastní • Nerado respektuje autoritu – u učitelé výrazně neoblíbeno • Vyžaduje stálou pozornost učitele 3. Utajený nadaný • Plaché, tiché, nesmělé dítě • Přizpůsobuje se okolí • Maskuje své skutečné vlohy • Nízké sebevědomí, nejistota • Hlavně děvčata 4. Nadaný „odpadlík“ • Nadaný – nepochopení – stal se negativním činitelem, rebel • Prudké emoční stavy, naprostá rezignace • Mívá špatné známky, nedělá domácí úkoly, nespolupracuje • Bludný kruh 5. Nadaný „dvakrát výjimečný“ • Často soustředění jen na handicap • Frustrace 6. Samostatný nadaný • Autonomní, nevyhledává pomoc okolí • Dobré sebehodnocení • Realistiky přijímá svá pozitiva i nedostatky • Školství bere jako nutnost • Často se orientuje na mimoškolní aktivity 7. Vysoce tvořivé dítě • Experimentuje • Obtížně se přizpůsobuje pevnému školnímu systému • Opravuje dospělé, chce měnit školní pravidla • Špatně se ovládá • Konfliktní chování • Učitelé mohou mít potíže s identifikací jeho schopností • V zadání často vidí hlubší souvislosti a nehodlá se omezovat na jedno správné řešení