Legislativa NaRo Nadaní • Rozvoj nadání – význam pro společnost • Rozpoznání signálů • Podmínky RVP a nadaní • Rozšířené v roce 2013 Identifikace nadání- RVP • Dlouhodobý proces - metody pedagogické, psychologické, pedagogicko-psychologické i laické. • Jde především o pozorování žáků ve školní práci, rozbor výsledků práce žáka a portfolio žáka, hodnocení testů a úloh, rozhovory se žákem a jeho zákonnými zástupci. RVP – vyhledávání nadaných • U mladších žáků (do 9 let) – možnost záměny mimořádného nadání a nerovnoměrného (zrychleného) vývoje – viz bystré děti z podnětného prostředí – později mohou pohybovat v pásmu lepšího průměru. • Při vyhledávání mimořádně nadaných žáků je třeba věnovat pozornost i žákům s vývojovou poruchou učení nebo chování, s tělesným handicapem, žákům z odlišného kulturního a znevýhodňujícího sociálního prostředí. • Pomoc při identifikaci a následné péči o mimořádně nadaného žáka mohou učitelům se souhlasem zákonných zástupců žáka poskytnout psychologové v síti pedagogicko-psychologických poraden. Kdo je nadaný žák? • Intelektové (rozumové) nadání je ve své podstatě asynchronní vývoj, ve kterém se kombinují zrychlené kognitivní schopnosti a zvýšená intenzita k vytvoření vnitřních zkušeností a povědomí, které jsou kvalitativně odlišné od normy. Tato asynchronie se zvyšuje spolu s vyšší intelektovou kapacitou. Takováto jedinečnost činí nadané žáky obzvláště zranitelné, a vyžaduje proto změny v rodičovské výchově, vzdělávání i poradenské činnosti, aby se mohli optimálně rozvíjet. Z tohoto důvodu patří skupina nadaných žáků mezi děti se speciálními vzdělávacími potřebami, kam je také zařazuje současná platná školská legislativa v našem státě. LEGISLATIVNÍ PODKLADY PRO VZDĚLÁVÁNÍ NADANÉHO ŽÁKA • Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) § 16-19 • Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, zejména část IV. § 27-31 • Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních Zákon 561/2004 Sb. (školský zákon) a) § 1 Obecná ustanovení b) § 17 Vzdělávání nadaných dětí, žáků a studentů c) § 18 Individuální vzdělávací plán Zákon 561/2004 Sb. (školský zákon) • 1. Ředitel školy má právo umožnit žákovi s mimořádným nadáním urychlení jeho vzdělávání, a to jak průřezově ve všech předmětech, tak i jen v jednotlivém předmětu, kde žák prokazuje výrazně nadstandardní vědomosti či schopnosti. Velkou pomocí je fakt, že k tomu je třeba absolvovat jen tzv. průřezovou zkoušku, kterou si definuje sama škola. Odpadá tak např. nepříjemná situace, kdy kupř. žák 1. ročníku musí plnit dílčí přestupové zkoušky ze všech předmětů, aby mohl přeskočit do druhého ročníku. • 2. Ředitel může umožnit žákovi s nadáním vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu (IVP), kde je přesně stanoven vzdělávací obsah, který žák absolvuje odlišnou formou. O vytvoření IVP žádají rodiče žáka. Pro úpravy vzdělávání nadaného žáka stanovená zákonem a vyhláškou je nedílnou součástí individuální vyšetření v PPP, které má rozhodnutí předcházet IVP • 1. Individuální vzdělávací plán má vycházet ze školního vzdělávacího programu příslušné školy, závěrů psychologického vyšetření a souhlasu zákonného zástupce. • 2. Individuální vzdělávací plán má obsahovat (vybíráme a parafrázujeme to nejpodstatnější): a) závěry psychologických vyšetření, která blíže popisují oblast, typ a rozsah nadání a vzdělávací potřeby mimořádně nadaného žáka; b) údaje o evidenci žáka v některém ze školských poradenských zařízení (pedagogicko -psychologická poradna (PPP), speciální pedagogické centrum (SPC) apod.), c) vzdělávací model pro nadaného žáka (zda bude vzděláván přístupem akceleračním, obohacujícím či zda půjde o kombinaci obou variant); d) časové a obsahové rozvržení učiva, preferenci konkrétních metod práce (např. projektové úkoly), způsob zadávání a plnění úkolů, způsob hodnocení a klasifikace, úpravu zkoušek; e) seznam nezbytných učebních pomůcek, učebnic a materiálů, které jsou nad rámec materiálů pro ostatní žáky v dané třídě a daném předmětu; f) určení osoby ve škole, která bude dohlížet na plnění IVP, popř. seznam osob, které budou na vzdělávání nadaného žáka participovat; g) předpokládanou potřebu navýšení finančních prostředků, které s sebou speciální péče o tohoto žáka pro školu přinese (např. nadstandardní pomůcky, materiály, učebnice, nároky na další vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP) apod.). Vyhláška 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků studentů se speciálními vzdělávacími potřebami • (1) Za nadaného žáka se pro účel této vyhlášky považuje především žák, který při adekvátní podpoře vykazuje ve srovnání s vrstevníky vysokou úroveň v jedné či více oblastech rozumových schopností, v pohybových, manuálních, uměleckých nebo sociálních dovednostech. • (2) Za mimořádně nadaným žákem se pro účely této vyhlášky považuje především žák, jehož rozložení schopností dosahuje mimořádné úrovně při vysoké tvořivosti v celém okruhu činností nebo v jednotlivých oblastech rozumových schopnostech, v pohybových, manuálních, uměleckých a sociálních dovednostech. • https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2016-27 Vyhláška 48/2005 Sb. o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školí docházky • § 9 Rozvoj nadání žáků • https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2005- 48#f2901446 Další „opora“ • Info Institut pedagogicko-psychologického poradenství v ČR (www.ippp.cz) Příliš nadaný žák – video ČT • https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/100768 79670-prilis-nadane-deti/ ŠVP • Školy se v menší míře vyjadřují k úpravám vzdělávacího obsahu pro nadané a mimořádně nadané žáky – vzdělávací standardy pro nadané • Neuvádí specifické pomůcky pro nadané • Pokud ano, důležité, aby „péče“ nezůstávala pouze v dokumentaci školy • Aktualizace – spolupráce učitelů, týmová práce Spolupráce s rodinou • Otevřená komunikace – náročný a dlouhodobý proces • https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=2125