SZc011/Kombi01 Školní pedagogika Úvod do problematiky – škola, výchova, vzdělávání, vzdělání. Hana Horká, katedra pedagogiky Požadavky k ukončení předmětu •Za průběžné aktivní zapojení ve výuce a systematickou přípravu podkladů pro úkol, který účastník/ce CŽV vypracuje a průběžně konzultuje. •Samostatné studium a plnění zadaných dílčích úkolů. Literatura •Pasch, M. et al. (2005). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál. (kapitola 3, s. 34-51). •Janík, T. (2021). Vše pro výchovu. Lekce z pedagogiky. Brno: MU. •Maňák, J. & Švec, V. (2003). Výukové metody. Brno: Paido. •Skalková, J. (2007). Obecná didaktika. Praha: Grada. (kap. 8,9,10). •Petty, G. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál. • •odkaz na kurz Školní pedagogika: http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2224 heslo comenius • •file:///D:/ŠP_PS21/RVP%20ZV%202021%20(1)%20čistopis%20(1).pdf • • Přehled základních témat Školní budova •1. Úvod do problematiky – škola, výchova, vzdělávání, vzdělání. Požadavky k ukončení předmětu. •2. Práce učitele s kurikulem – vzdělávací standardy, RVP, ŠVP, tematické plány, učebnice, ontodidaktická transformace. •3. Příprava učitele na výuku – cíle výuky, motivace žáků, Bloomova taxonomie, učební úlohy, psychodidaktická transformace. •4. Realizace výuky – výukové metody, organizační formy výuky, didaktické prostředky a média, kvalita výuky. •5. Výuka jako interaktivní proces – interakce mezi učitelem a žáky/žákem, interakce mezi žáky, kognitivní transformace, podpůrné učební klima, reflexe výuky, alterace. •6. Hodnocení žáků – funkce hodnocení, typy a možnosti hodnocení žáků, úskalí hodnocení, význam sebehodnocení. Dnešní téma v okruzích k závěrečné zkoušce Školní budova •Základní škola/střední škola ve vzdělávacím systému (dle klasifikace ISCED). Funkce školy v současné společnosti. Proměna školy v souvislosti s proměnou kurikula a společnosti. •Cíle základního / středního vzdělávání v rámcových vzdělávacích programech a jejich aplikace ve školních vzdělávacích programech. Taxonomie výukových cílů. Využití výukových cílů k řízení výuky •Plánování výuky (ŠVP jako východisko pro projektování výuky), časový tematický plán a příprava na výukovou jednotku. Výukové cíle, vzdělávací obsah, jeho koncipování, didaktická analýza učiva, tvorba učebních úloh. • Portfoliový úkol Tužka •Zápočet za průběžné aktivní zapojení ve výuce a systematickou přípravu podkladů pro úkol, který účastník/účastnice vypracuje a průběžně konzultuje. 1.Vyberte si školu, jejíž ŠVP je pro vás dostupný (jinak na webových stránkách školy). Prostudujte její ŠVP a odpovězte na otázky: Jaká ke deklarovaná charakteristika školy? Na jakých deklarovaných principech/strategiích daný ŠVP staví? Odpovědi shrňte do jednoho odstavce. 2.Zaměřte se na prezentaci svého aprobačního předmětů v daném ŠVP. Odpovězte na otázky: Jak jsou vymezeny učivo a výstupy pro daný vyučovací předmět? Srovnejte s filozofiemi vzdělávání u Pasche et al. (1998). Odpovědi shrňte do 1–2 odstavců. Termín: do 29. 10. 2021 3. • Zaškrtnutí •3. Vyberte si jeden tematický celek z aprobačního předmětu a jednoho ročníku, který je v daném ŠVP uveden. •Naplánujte výuku daného tematického celku do několika vyučovacích jednotek (cca 4 vyučovacích hodin). •Promýšlejte svůj tematický plán s ohledem na možnosti/vzdělávací potřeby žáků, které jste poznali na praxi. Postup Třída •a) Vymezte vybraný tematický celek a zmapujte jeho pozici v ŠVP dané školy. b)Proveďte didaktickou analýzu učiva ze zvoleného tematického celku (pojmy, učební úlohy, mezipředmětové vztahy…). •c) Formulujte obecnější cíle pro vybraný tematický celek. Následně celek rozvrhněte do několika vyučovacích hodin, z nichž pro každou formulujte dílčí cíle odvozené z obecnějších cílů pro daný tematický celek, a v souladu s tím navrhněte činnosti (učební úlohy), které byste v dané hodině použili, a způsoby hodnocení žáků. •4. Výstupy vložte do jednoho souboru ve formátu MS Word, který opatřete svým jménem a označením úkolu. Úkol odevzdejte do příslušné odevzdávárny nejpozději do 31. 12. 2021. • • Formální struktura portfoliového úkolu Předmět – vzdělávací oblast: Ročník: Tematický celek: Téma (4 vyuč. jednotky) ….. myšlenková mapa Cíle tématu: – vybírat v RVP („cíle“, „klíčové kompetence“ a „očekávané výstupy“): - kognitivní (vědomosti) - psychomotorické (dovednosti, schopnosti) - postojové - afektivní – výchovné (postoje, potřeby, zájmy, hodnoty) Téma vyuč. jednotky Výukové cíle*) Did.an.učiva POJMOVÁ Did.an.učiva OPERAČNÍ Výukové strategie Evaluační nástroje Metodické poznámky z mapy vyplývají z cílů tématu fakta učební úlohy pojmy (zadání) generalizace (otázky) KONKRÉTNĚ, ve 2. os. Cíle dnešní výuky I. ŠKOLA KURIKULUM VÝUKA Škola jako instituce. Rámcové vzdělávací programy, Školní vzdělávací programy. Učivo, pomůcky. Funkce školy. Osnovy, učební plány, tematické plány. Výuka – interakce mezi učitelem a žáky/žákem. Vývoj školy. Učebnice. Příprava učitele na výuku. Hodnocení žáků. Výukové metody, didaktické prostředky. Škola a její funkce. Cíle a obsahy školního vzdělávání a jejich transformace, kurikulární procesy. Vyučování a učení, aktéři a procesy školní výuky. Výukové metody a formy. Hodnocení učebního procesu žáků a výsledků žáků. Proč škola existuje ve společnosti, jaký má smysl a vztah k potřebám společnosti, jaké má postavení mezi ostatními institucemi? •Vychovává, vzdělává, •zařazuje do společenství, •předává kulturní obsahy, dovednosti, symboly k existenci v určité kultuře, •je „správou“ kulturního dědictví (vědění) a •zprostředkovává jej v systematizované podobě (ve vědních, uměleckých a jiných oborech), •vede ke zvládání vzdělávacích požadavků, •aktualizuje potenciality rozvoje žáků v projevech kognitivních, emocionálně prožitkových, morálně postojových. Škola •v řeckém výrazu scholé znamená prázdeň, tj. volnost, příležitost či možnost věnovat se vlastnímu vzdělávání. •„V intervalu ’nedělním’ se setkávají svobodní příslušníci obce se skutečným poznáváním sebe, světa, s příležitostí věnovat se záležitostem vyššího řádu, které jsou cestou k emancipaci z ’aischolia’, povrchního zaujetí a zaneprázdněnosti všednostmi a denním shonem“ (Walterová 2004, s. 18-22). • •Vznik školy, resp. výuky organizované ve školních třídách - přibližně před 5 tisíci lety, na území Mezopotámie a Egypta (Treml 2000, s. 111). •Klíčový - objev písma (psaní poměrně komplikovanou dovedností a nebylo snadné se ji běžně naučit, začalo se jí cíleně vyučovat. •Organizovaná výuka psaní v instituci zvané škola byla účinná, učitelé začali ve školách postupně žákům zprostředkovávat i další dovednosti a vědomosti. •Škola jako jedna z nejúspěšnějších institucí kulturních dějin (rozšiřování lidského vědění a životně důležitá potřeba jeho zprostředkování budoucím generacím). • •Působení společenských sil a instancí na školu – původně filozofie (resp. věda), pak do područí církve, později státu a dnes hospodářství . •Školy do vzdělávacího systému – souboru všech škol, školských zařízení a jiných vzdělávacích institucí. •Má ustálenou strukturu, regulované fungování a vztah s jinými systémy společnosti: školská soustava, mimoškolní vzdělávací instituce (kurzy, školení), kulturní a osvětové instituce (knihovny, muzea), někdy i působení masových médií •Ke zlepšení srovnatelnosti údajů v oblasti vzdělávání - Mezinárodní standardní klasifikaci vzdělávání ISCED (1997). •0 – preprimární vzdělávání •1 – primární vzdělávání •2 – nižší sekundární vzdělávání •3 – vyšší sekundární vzdělávání •4 – postsekundární (neterciární) vzdělávání •5 – první stupeň terciárního vzdělávání •6 – druhý stupeň terciárního vzdělávání • •Škola je politikum (císařovna Marie Terezie) - stát si vyhrazuje právo vymezovat cíle školního vzdělávání na úrovni zákona. •Ve Školském zákonu (č. 561/2004 Sb.) - obecné cíle vzdělávání a cíle vzdělávání v jednotlivých stupních a druzích škol (předškolní, základní, střední, vyšší odborné a jiné vzdělávání). •Kurikulární dokumenty v podobě rámcových a školních vzdělávacích programů. • •file:///D:/ŠP_PS21/RVP%20ZV%202021%20(1)%20čistopis%20(1).pdf • •Standard •download.php (rvp.cz) Tematický plán - celoroční rozvržení učiva, Knihy • •http://www.zsvidnava.cz/e_download.php?file=data/editor/209cs_16.pdf&original=zem%C4%9Bpis+9+M.pdf • •Podle požadavku vedení školy (nepovinný dokument) •učební osnovy předmětu do jednotlivých tematických celků + počty hodin a časové údaje, tj. měsíc (datum splnění tematického celku); •vzdělávací cíle, základní pojmy, atd. (volitelně) • • Standard-kvality-profesnich-kompetenci-online1.pdf (muni.cz) od s. 11 Tři směry filozofie vzdělávání • •Proč se vzděláváme? •Proč se učím konkrétnímu předmětu? •Úryvek z Pasche, s. 32 • Progresivismus sociální osobní Esencialismus Rekonstrukcionismus Od směrů vzdělávání ke kurikulárnímu dokumentu základního vzdělávání – k cílům vzdělávání Třída •…aby si žáci: üosvojili potřebné strategie učení a na jejich základě byli motivováni k celoživotnímu učení, üse učili tvořivě myslet a řešit přiměřené problémy, üúčinně komunikovat a spolupracovat, üchránit své fyzické i duševní zdraví, vytvořené hodnoty a životní prostředí, übýt ohleduplní a tolerantní k jiným lidem, k odlišným kulturním a duchovním hodnotám, üpoznávat své schopnosti a reálné možnosti a uplatňovat je spolu s osvojenými vědomostmi a dovednostmi při rozhodování o své další životní dráze a svém profesním uplatnění“ (Školský zákon č. 561/2004 Sb., s. 26). üpomáhat žákům orientovat se v digitálním prostředí a vést je k bezpečnému, sebejistému, kritickému a tvořivému využívání digitálních technologií při práci, při učení, ve volném čase i při zapojování do společnosti a občanského života • Práce s kurikulárními dokumenty Head with Gears • •Orientace v RVP /ŠVP – cíle, klíčové kompetence, vzdělávací oblasti, očekávané výstupy, průřezová témata. Sledujte návaznosti a pokuste se uvést příklady možností rozvoje žáka podle vymezených cílů a klíčových kompetencí. • •Obsah učiva studovaných předmětů. • •Zkušenosti z praxe. Práce se Standardem. • •Aktéři: Tvůrce kurikula - učitel - žák • •Transformace • •Obsahy • •Procesy vyučování a učení • •