Hodnocení ve škole HANA HORKÁ Hodnocení formativní a sumativní, normativní a kriteriální, autonomní a heteronomní hodnocení … Student/ka: zvolit adekvátní způsob hodnocení žáků s ohledem na stanovený cíl výuky; vysvětlí na příkladech různé možnosti hodnocení žáků a posoudí jejich výhody a nevýhody. Co se vám vybaví, když se řekne hodnocení aneb Jak vás ovlivnilo školní hodnocení? Hodnocení Učitel, žák, rodič heteronomní autonomní ? možnost zpětné vazby Popíšeme „cestu“ k hodnocení učebních výsledků (legislativní požadavky - zákon, vyhláška, RVP) ? ? hodnocení Funkce hodnocení Funkce informativní - konkrétně a včas – kvalitní, jasné a srozumitelné informace o činnosti a výsledcích. Funkce korektivní (konativní) - pro korekci výsledků. Funkce motivační - pobízí žáka k dalšímu učení, neodrazuje ho. Funkce rozvíjející - působí na rozvoj osobnosti žáka (žákovo sebepojetí, sebeobraz a hodnocení sebe sama). Typy hodnocení z hlediska zaměřenosti a připravenosti a) hodnocení bezděčné: povšechné, spontánní, citové. ( „líbí“, „nelíbí“, „výborně“, „to je krásný obrázek“; „je to pěkné“ atd… ). b) hodnocení záměrné, operativní: v konkrétní situaci, co nás na jeho výsledku zaujalo. c) hodnocení záměrné, formalizované: znamenává se, uchovává, zpracovává. Je analytické, neposuzuje pouze celek, ale i dílčí jevy. Základní pilíře Užívání popisného a srozumitelného jazyka. Porovnání výsledků s žádoucím stavem (cíli). Užívání popisného a srozumitelného jazyka. Posuzování podle stanovených kritérií a indikátorů. Formulace hodnoticích výroků a opatření a osobních cílů. Vhodné vyučovací a učební strategie. Hodnocení z hlediska procesu učení Formativní hodnocení: v průběhu procesu učení, výkon dá ještě zlepšit. Hodnocení - jak se žák učí, jak řeší určitý příklad, jak postupuje po zadání práce, při zhotovení výrobku, jak spolupracuje ve skupině, jak řeší problém…. Hodnocení výsledku, sumativní: např. výrobek, prezentaci, domácí úkol, závěrečný produkt projektu, vyřešený úkol… Z hlediska času: vstupní hodnocení průběžné hodnocení sumativní hodnocení (závěrečné – ve vymezeném časovém úseku). Assessment learning as for of Hodnocení žáky neohrožuje - budování žákovy sebedůvěry, pomoc žákovi v učení. Obavy potřeba vyhnout se hodnocení, tendenci podvádět. Nesnažit se žáka nachytat a nesoustředit jen na chyby (slovo chyba vypustit ze svého slovníku), ale hovořit se žákem, co je napříště možné dělat tak, jak už to žák dobře umí, co by žák mohl dělat odlišně, aby svou práci odvedl lépe. Hodnocení po učení - forma kontroly, nakolik splnil zadané úkoly, tzv. „hodnocení učení“, jen malý dopad na zlepšování výsledků žáků v učení (Stiggins, 2002). Učitel se tomu nevyhne čas od času postupům, které hodnotí učení až po učení (zkoušení, testy), Převaha hodnocení - charakter hodnocení formativního neboli „hodnocení pro učení“. učitel sahá spíše k postupům poskytování zpětné vazby. „Hodnocení a zpětná vazba jsou chvíle, kdy žák a učitel spolupracují nejtěsněji.“ Formativní hodnocení ▪ Průběžné, korektivní, zpětnovazební - průběžně reflektuje jeho učení a přispívá k jeho seberozvoji. ▪ Přináší užitečnou informaci o aktuálním stavu vědomostí a dovedností žáka. ▪ Žák se dozvídá, v čem je jeho práce vyhovující či méně vyhovující (kvalitativní složka –kritérium), do jaké míry je vyhovující (kvantitativní složka) a jak svůj výkon zlepšit (Starý a Laufková et al. (2016, s. 12) ▪ Hlavním úkolem - změna strategií výuky učitele, která má pomoci lepším výsledkům žáků. ▪ Podávání zpětné vazby žákovi, ale i učiteli a tím pomoc při hledání cesty k plnění stanovených cílů. (Průcha) Hodnocení z hlediska vztahové normy Normativní hodnocení (hodnocení relativního výkonu): ▪ ve vztahu k sociální normě; porovnávání s ostatními žáky (žebříček, pořadí žáků – kdo je první, poslední; jedničkáři, trojkaři apod. ). Kriteriální hodnocení (hodnocení absolutního výkonu): ▪ ve vztahu k zvolenému kritériu nebo sadě kritérií, stanovených učitelem, žáky, společně učitelem a žáky či formulovány autoritativně. Hodnocení podle individuální vztahové normy vzhledem k předešlému výkonu, zda došlo ke změně s ohledem na stanovený cíl; přihlíží k aktuálním podmínkám, osobní situaci žáka; spojování hodnocení se sebehodnocením žáka. Průběžné záznamy o výsledcích žáků (záznamník, kartotéka, lístečky se záznamy…). Popisný jazyk při hodnocení žáků průběhu žákovy práce a výsledků (taxonomie kognitivních cílů B. S. Blooma); co můžeme vnímat smysly: pokrok, popřípadě pocity žáka; srozumitelný všem (rodiče jako zdroj informací pro plánování žákova učení a jeho zlepšování); hodnocení podstatných jevů. Posuzující jazyk - tzv. nálepkové hodnocení Nálepka nevypovídá o tom, zda se žák zlepšil, v čem by se měl zlepšit, v čem je dobrý. „Máš to pěkné“. Chybí motivační zpětná vazba, může mít pocit, že veškerá činnost, kterou vykonával, je v pořádku. „Máš to špatně.“ Žák ví, že nepracuje správně a je na něm, aby zjistil, kde chybu udělal. „Máš to dobré.“ Výkon je pochválen, není třeba jej zdokonalovat. Žák se spokojí s průměrným výkonem. Kritéria hodnocení žáka Soubor obecně platných kritérií stanovených školou pro jednotlivé způsoby hodnocení ve vyučovacích předmětech; Požadavky na žáka - co by žák měl zvládnout, aby byl ohodnocen daným stupněm, přihlíží k individuálním rozdílům žáků; Významným prvkem procesu učení je práce s chybou. Žáci mají právo dělat chyby - uvědomění si chyby je příležitost naučení se to lépe. Příklad „Vaším úkolem bylo prodiskutovat, zda pojedeme na výlet na kola nebo na vodu.“ Jasně jsi vyjádřil svoje stanovisko, že by bylo lepší jet na vodu, a argumentoval jsi tím, že na kolech jsme byli už dvakrát a lodě jsme si ještě nezkusili.(= popisná část ZV) Jaké další argumenty bys mohl uvést, abys podpořil svůj návrh jet na vodu? Uvedl některý spolužák nějaký protiargument, který bys měl zvážit?“ (= korektivní část ZV) Učitel žákovi potvrdil, že dobře zvládl formulovat vlastní stanovisko a že ho opřel o argument. V korektivní části zpětné vazby ho upozornil na to, že je dobré nespokojit se s prvním a jediným argumentem pro vlastní tvrzení, a také na to, že žák nezvážil protiargumenty. Pokud učitel stanoví jako cíl „samostatné vyhledávání informací“ a pak jako způsob ověření volí test, v němž žádá opakovat ty informace, které za důležité považuje učitel, rozcházejí se proklamované cíle učení s prováděným hodnocením. Zpětná vazba při online výuce 1 Neznámkujte Používejte formativní zpětnou vazbu. Řeknete žákům, co mají udělat, aby se zlepšili. 2 Definujte jasné cíle Když budete vědět, čeho mají žáci dosáhnout, víte, na jaké aktivity se zaměrit. 3 Vytvořte týdenní plán Nechte žáky plnit úlohy dle zájmu a schopností, vlastního rozvržení, tempa či přístupu k internetu. 4 Oceňujte pokroky Popište, co se žákům povedlo. Vyvažujte ocenění a kritiku. 5 Neporovnávejte žáky mezi sebou Poskytujte zpětnou vazbu individuálně, průběžně a cíleně. 6 Kombinujte způsoby vyhodnocování Využívejte automatické vyhodnocování online cvičení a doplňte svůj komentář. 7 Neopravujte všechny chyby Zaměřte se na jednu chybu a k ní dejte doporučení. Na základe chyb žáku plánujte jejich další práci. 8 Ponechte cas na opravu Dejte žákům čas na opravu a přepracování úkolu za pomoci vaší zpětné vazby. Zdroj: www.edukacnilaborator.cz www.pedf. 9 Podporujte spolupráci Nemusíte být u všeho, propojte žáky mezi sebou, aby si pomáhali s řešením úkolu. 10 Chtějte zpětnou vazbu Zajímejte se, jak žáci rozumí zadání úloh, hodnocení a kolik času nad vypracováním úkolu tráví. 11 Určete čas pro konzultace Vymezte si dobu, kdy budete k dispozici, žákům, kolegům nebo rodičům. 12 Důvěřujte žákům Nesnažte se kontrolovat úplně vše a přenechejte více zodpovědnosti žákům. Literatura Kratochvílová, J. (2011). Systém hodnocení a sebehodnocení žáků: Zkušenosti z České republiky i Evropských škol. Brno: MSD. Lukášová, H. (2010). Kvalita života dětí a didaktika. Praha: Portál. Slavík, J. (2003). Autonomní a heteronomní pojetí školního hodnocení – aktuální problém pedagogické teorie a praxe. Pedagogika, (1), 5-25. Laufková, V., Starý, K. a kol. (2016). Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál. Earl, L., M. (2013). Reconfirud Assesment Pyramid. ( p. 32). Skolni_pedagogika_podklady_ke_studiu.pdf (muni.cz) Buďme spravedliví nejen při hodnocení. HH Budeme sledovat průběh výuky – zadání úkolů, práci žáků, výukové prostředky … https://www.avmedia.cz/skoly/interaktivni-vyuka