Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D. 13549@mail.muni.cz DIDAKTIKA FYZIKY 2 PŘEDNÁŠKA 01 (22.10.2021) Úspěšné splnění předmětu • Odprezentovat část vyučování hodiny fyziky. Odevzdat text přípravy na vyučování k zvolenému tématu (2x pro ZŠ a 2x pro SŠ). • Ústní zkouška: rozprava nad vybranou otázkou z didaktiky fyziky . Literatura Hlavní literární zdroje: • KAŠPAR, Emil. Kapitoly z didaktiky fyziky. I, Rozvíjení funkčního myšlení ve vyučování fyzice. Rozbor témat z mechaniky. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1960. 195 s. • ŠIMONÍK, Oldřich. Oborové didaktiky a pedagogická praxe. In Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu (CD ROM). Brno: MU, 2004. s. 1-3. ISBN 80-210-3474-2. • FENCLOVÁ, Jitka. Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky : cvičení z didaktiky fyziky. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984. 193 s. Literatura Hlavní literární zdroje: • HOLUBOVÁ, R. Didaktika fyziky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3296-0. • KAŠPAR, Emil, Jozef JANOVIČ a František BŘEZINA. Problémové vyučování a problémové úlohy ve fyzice. 1. vyd. Praha: SPN, 1982. 364 s. Odborná literatura pro učitele. • JANÁS, Josef a Josef TRNA. Konkrétní didaktika fyziky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005. 93 s. ISBN 80-210-3624-9. • JANÁS, Josef. Kapitoly z didaktiky fyziky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1996. 121, 25. ISBN 8021013346. Témata výuky 1. Výukový blok (22.10.) • Shrnutí klíčových pojmů z didaktiky fyziky: Didaktická transformace učiva fyziky; Fyzika jako vědecká disciplína; Vzdělávací cíle ve fyzice; Motivace ve vyučování fyziky. • Obsah učiva fyziky na ZŠ. • Výuková prezentace • Zadání individuální přípravy na online prezentaci části vyučovací hodiny fyziky (učivo ZŠ). Témata výuky 2. Výukový blok (12.11.) • Prezentace části vyučovací hodiny. • Shrnutí klíčových pojmů z didaktiky fyziky: Experimenty ve fyzice; Fyzikální úlohy ve fyzice; fyzikální „vzorec“; praktické a laboratorní úlohy ve fyzice; ICT ve fyzice; Hodnocení žáků ve fyzice. • Obsah učiva fyziky na SŠ. • Zadání individuální přípravy na offline prezentaci části vyučovací hodiny fyziky (učivo SŠ). Témata výuky 3. Výukový blok (26.11.) Blok bude probíhat v terénu • Prezentace části vyučovací hodiny. • Didaktické prostředky fyziky. Práce s pomůckami příprava pokusů. Výroba pomůcek. Fyzika jako vědecká disciplína a didaktická transformace fyziky • Fyzika jako věda (metodologie, teorie, výzkum) • Je učitel fyziky fyzik? • Jak udržet krok s oborem? Fyzika jako vědecká disciplína a didaktická transformace fyziky DIDAKTICKÁ ANALÝZA UČIVA Obsahová analýza • Cílem je látku na rovině vědy zjednodušit tak, aby ji žák pochopil. • Je třeba volit témata, která jsou přiměřená věku dětí. Fyzika jako vědecká disciplína a didaktická transformace fyziky DIDAKTICKÁ ANALÝZA UČIVA Didaktická redukce • Redukce na kvalitativní úroveň (např.: mělní-li se v okolí cívky magnetické pole, indukuje se na jejích svorkách napětí). • Redukce zanedbáním (např.: zanedbáváme často vliv odporu vzduchu) • Redukce zevšeobecněním – generalizace poznatků získaných indukcí (např.: anomálie vody) • Redukce partikulárního přístupu – dokazujeme obecné pojmy na konkrétních situacích (např. : používáme vzduch a vodu jako zástupce plynů a kapalin) Fyzika jako vědecká disciplína a didaktická transformace fyziky DIDAKTICKÁ ANALÝZA UČIVA Didaktická redukce • Redukce na nedostatečnou pojmovou diferenciaci (např.: gravitační a tíhová síla) (podle Holubová 2021) Cíle • Vzdělávací cíle ve fyzice? • Výukové cíle ve fyzice? Motivace • Druhy motivace? Vnitřní a vnější • Příklady vnější motivace? Známky, strach z neúspěchu • Vnitřní motivace? Vnitřní motivace • Vyvolání zvědavosti (zvídavosti). • Problém (touha vypořádat se s výzvou). • Možnost dosažení vlastní snahou úspěchu. • Žák se vžije do role badatele. • Souvislost s praxí. • Efektní jevy – vyučování prostřednictvím zábavy. • Soutěže? • Aktuální události (např. Nobelova cena). • Udržovat žáky ve stavu permanentní vnitřní motivace je důležitý a mimořádně obtížný úkol každého učitele. Vnitřní motivace • Kognitivní konflikt: - Překvapení (železo plave). - Triky – učitel něco tvrdí, ale žáci mu nevěří. Vnitřní motivace Rady, jak dlouhodobě vnitřně motivovat: • Výuka pestrá, proměnlivá • Příklady musí být aktuální, aby se týkaly osobně žáků • Zahrnout zkušenosti žáků a jejich zájmy • Učitel rádce, řídí rozhovor • Fáze napětí a uvolnění se musí střídat • Angažovanost učitele • Samostatné experimentování Obsah učiva na ZŠ • RVP a ŠVP • Výstupy navádějí učitele, aby pojal výuku, jako proces „naplňování výukových cílů“. • Učivo Obsah učiva na ZŠ Konkrétní učivo v RVP: Fyzikální veličiny a jednotky • Jaké klíčové vědomosti by si žáci měli získat? • Metody? Obsah učiva na ZŠ Konkrétní učivo v RVP: Skupenství látek • Jaké klíčové vědomosti by žáci měli získat? • Metody? Obsah učiva na ZŠ Konkrétní učivo v RVP: Pohyby těles • Jaké klíčové vědomosti by žáci měli získat? • Metody? Obsah učiva na ZŠ Konkrétní učivo v RVP: Gravitační síla a gravitační pole • Jaké klíčové vědomosti by žáci měli získat? • Metody? Obsah učiva na ZŠ Konkrétní učivo v RVP: Tlaková síla a tlak, třecí síla • Jaké klíčové vědomosti by si žáci měli získat? • Metody? Obsah učiva na ZŠ Konkrétní učivo v RVP: Výslednice dvou sil • Jaké klíčové vědomosti by žáci měli získat? • Metody? Obsah učiva na ZŠ Konkrétní učivo v RVP: Newtonovy zákony, páka a kladky! • Jaké klíčové vědomosti by žáci měli získat? • Metody? Obsah učiva na ZŠ Konkrétní učivo v RVP: Pascalův zákon, hydrostatický atmosférický tlak, Archimédův zákon • Jaké klíčové vědomosti by žáci měli získat? • Metody? Obsah učiva na ZŠ Konkrétní učivo v RVP: Formy energie, obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie • Jaké klíčové vědomosti by žáci měli získat? • Metody? Obsah učiva na ZŠ Konkrétní učivo v RVP: Vlastnosti zvuku • Jaké klíčové vědomosti by žáci měli získat? • Metody? Obsah učiva na ZŠ Konkrétní učivo v RVP: Elektrický obvod, elektrické a magnetické pole • Jaké klíčové vědomosti by žáci měli získat? • Metody? Obsah učiva na ZŠ Konkrétní učivo v RVP: Vlastnosti světla • Jaké klíčové vědomosti by žáci měli získat? • Metody? Obsah učiva na ZŠ Konkrétní učivo v RVP: Sluneční soustava, hvězdy • Jaké klíčové vědomosti by žáci měli získat? • Metody? Výuková prezentace Obecná pravidla formy prezentace: • Raport-úvod • Osnova • Jen body – text umíme nazpaměť • Využít všech možností názornosti (vedoucích k výukovému cíli) • Zpětná vazba • Závěr (shrnutí, opakování, procvičování) Zadání práce • Připravit si část hodiny na jedno téma z obsahu fyziky pro ZŠ • Odevzdat 2 přípravy. Témata fyzikální veličiny a jednotky, skupenství látek, pohyby těles, gravitační síla a gravitační pole, tlaková síla a tlak, třecí síla, výslednice dvou sil, Newtonovy zákony, páka a kladky, Pascalův zákon, hydrostatický atmosférický tlak, Archimédův zákon, formy energie, obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie, vlastnosti zvuku, elektrický obvod, elektrické a magnetické pole, vlastnosti světla, sluneční soustava, hvězdy.