Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D. 13549@mail.muni.cz DIDAKTIKA FYZIKY 2 PŘEDNÁŠKA 01 (22.10.2021) Témata výuky 2. Výukový blok (12.11.) • Prezentace části vyučovací hodiny. • Okruhy k didaktice fyziky. • Poznámky k výukovým prezentacím • Shrnutí klíčových pojmů z didaktiky fyziky: Experimenty ve fyzice; Fyzikální úlohy ve fyzice; fyzikální „vzorec“; praktické a laboratorní úlohy ve fyzice; ICT ve fyzice; Hodnocení žáků ve fyzice. • Obsah učiva fyziky na SŠ. • Zadání individuální přípravy na offline prezentaci části vyučovací hodiny fyziky (učivo SŠ). Témata výuky 3. Výukový blok (26.11.) Blok bude probíhat v terénu • Prezentace části vyučovací hodiny. • Didaktické prostředky fyziky. Práce s pomůckami příprava pokusů. Výroba pomůcek. Úspěšné splnění předmětu • Odprezentovat část vyučování hodiny fyziky. Odevzdat text přípravy na vyučování k zvolenému tématu (2x pro ZŠ a 2x pro SŠ). • Ústní zkouška: rozprava nad vybranou otázkou z didaktiky fyziky . Okruhy k závěrečné zkoušce z didaktiky fyziky • Fyzika jako vědecká disciplína (paradigma fyziky jako přírodní vědy, historie fyziky a fyzikální výzkum). • Vzdělávací cíle ve fyzice (obecné vzdělávací cíle fyziky a význam konkrétních výukových cílů ve vyučování fyziky). • Didaktická transformace učiva fyziky, obsahová analýza učiva a redukce učiva. • Didaktické prostředky fyziky (modely, skutečné předměty, experimentální výukové soupravy, textové pomůcky atd.) a vzdělávací technologie i ICT ve fyzice (vzdělávací aplikace, weby, videa, animace atd.). Okruhy k závěrečné zkoušce z didaktiky fyziky • Experimenty ve fyzice (význam experimentu a pozorování ve fyzikálním výzkumu, význam demonstračních a žákovských pokusů ve vyučování). • Fyzikální úlohy ve fyzice (kvalitativní a kvantitativní úlohy ve fyzice a jejich význam, fyzikální „vzorec“, praktické a laboratorní úlohy ve fyzice). • Motivace ve vyučování fyziky. Vnější a vnitřní motivační faktory ve vyučování fyziky. • Hodnocení žáků ve fyzice (pedagogická diagnostika a klasifikace v předmětu fyzika). Okruhy k závěrečné zkoušce z didaktiky fyziky • Obsah, metody a formy vyučování fyziky pro učivo z RVP ZV: fyzikální veličiny a jednotky, skupenství látek. • Obsah, metody a formy vyučování fyziky pro učivo z RVP ZV: pohyby těles, gravitační síla a gravitační pole, tlaková síla a tlak, třecí síla, výslednice dvou sil, páka a kladky. • Obsah, metody a formy vyučování fyziky pro učivo z RVP ZV: Pascalův zákon, hydrostatický atmosférický tlak, Archimédův zákon. • Obsah, metody a formy vyučování fyziky pro učivo z RVP ZV: formy energie, obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie. Okruhy k závěrečné zkoušce z didaktiky fyziky • Obsah, metody a formy vyučování fyziky pro učivo z RVP ZV: vlastnosti zvuku, elektrický obvod, elektrické a magnetické pole. • Obsah, metody a formy vyučování fyziky pro učivo z RVP ZV: vlastnosti světla, sluneční soustava. • Obsah, metody a formy vyučování fyziky pro učivo z RVP G: Soustava fyzikálních jednotek a veličin SI. • Obsah, metody a formy vyučování fyziky pro učivo z RVP G: kinematika pohybu, dynamika pohybu, mechanické kmitání a vlnění. Obsah učiva na SŠ Rámcové vzdělávací programy ke stažení na EDU Obsah učiva na SŠ Konkrétní učivo v RVP: Kinematika pohybu, dynamika pohybu, mechanické kmitání a vlnění. - Rychlost, zrychlení, pohyby v tíhovém poli, - NPZ, hybnost, IVS - Mechanická energie - Gravitační pole - Mechanika tuhého tělesa - Mechanika kapalin a plynů, atd. Obsah učiva na SŠ Konkrétní učivo v RVP: Kinematická teorie látek, termodynamika, vlastnosti látek Obsah učiva na SŠ Konkrétní učivo v RVP: Elektrický náboj a elektrické pole, elektrický proud v látkách, elektrický odpor. Obsah učiva na SŠ Konkrétní učivo v RVP: Elektrická energie a výkon stejnosměrného proudu, polovodičová dioda, magnetické pole, střídavý proud Obsah učiva na SŠ Konkrétní učivo v RVP: Elektromagnetické záření, vlnové vlastnosti světla, optické zobrazování, kvanta a vlny, atomy. - Teorie relativity - Kosmologie, atd. Praktické a laboratorní úlohy ve fyzice Experiment ve fyzice K čemu slouží experiment ve fyzice (vědní disciplíně)?  Zdroj nových poznatků o přírodě („past na přírodu“).  Kritérium pravdivosti, ověřování (testování hypotéz); myšlenkové experimenty (Galiley, Einstein). Experiment ve vyučování fyziky K čemu slouží experiment ve výuce fyziky?  Metoda k získávání poznatků o fyzikálních jevech (podobně jako ve vědě, ale v tomto případě jsou poznatky nové jen pro žáka).  Motivační činitel (ulehčuje osvojení učiva zvyšováním zájmu, efektní experimenty).  Pokud žáci sami experimenty provádějí, pak výrazně přispívají jejich aktivizaci.  Experiment ve vyučování přispívá k názornosti učiva, napomáhá k rozvoji fyzikálního myšlení.  U žákovských experimentů rozvíjí dovednosti žáků při práci s pomůckami a měřícími zařízeními. Klasifikace pokusů ve školní fyzice Kvalitativní: ukázka jevu. Kvantitativní: vyhodnocujeme naměřené veličiny. ---------------------------------------------- Reálné: skutečně provedené. Myšlenkové: modelové představy. ---------------------------------------------- Demonstrační: Učitel předvádí experiment. Žákovské: Individuální, skupinové, domácí… Laboratorní: V rámci laboratorních prací. Demonstrační pokus  Při správném pozorování pokusu získají žáci prvotní představu o studovaných jevech (prostřednictvím smyslových vjemů).  Důraz na názornost (významná didaktická zásada). Nevýhody demonstračních pokusů:  Není zajištěna aktivita všech žáků.  Chybí bezprostřední kontakt žáků s experimentálním materiálem. Žákovský pokus  Bezprostřední kontakt s poznávaným jevem.  Je třeba jasně stanovit cíl, jakého má žák pokusem dosáhnout.  Žákovský pokus je zbytečný tam, kde nepřináší víc než demonstrační pokus. Více v prezentaci Didaktika fyziky 1 Fyzikální vzorec ve výuce fyziky  Matematické vztahy mezi fyzikálními veličinami určují do značné míry strukturu vyučování předmětu fyzika na druhém stupni základní školy.  Pamětné učení těchto vztahů je pak jedním z činitelů negativně ovlivňujících oblíbenost předmětu fyzika (srv. Janás 1996, s. 55). Fyzikální vzorec ve výuce fyziky Alternativy k matematickým vzorcům:  Obvykle bývá buď geometrický graf (který laikovi může být nesrozumitelný podobně jako „vzoreček“).  Analogie (která je nutně nepřesná a vždy do jisté míry zavádějící).  Velmi komplikovaný verbální popis. Jako příklad srovnání verbálního a formálně matematického vyjádření fyzikálního vztahu může dobře posloužit všeobecně známý Archimédův zákon. Fyzikální vzorec ve výuce fyziky  Při učení fyzikálních vztahů se bohužel stává to, co jistě není cílem žádného učitele, tedy že žáci rezignují na správné pochopení vztahu, a raději se text naučí nazpaměť pro účel úspěchu v testu.  Je jistě efektivnější „nabiflovat se“ výrazově úspornější matematický vztah, než text. Nicméně z hlediska vyšších vzdělávacích cílů jsou v tomto případě oba typy pamětného uchopení učiva stejně bezcenné.  Je třeba učit žáky matematickému porozumění vzorci, jasnému pochopení, co nám vzorec říká o vztahu mezi veličinami.  Je třeba budovat „lásku“ k vzorcům (radost z porozumění novému jazyku – kódu). Více v prezentaci Didaktika fyziky 1 Zadání práce • Připravit si část hodiny na jedno téma z obsahu fyziky pro SŠ • Odevzdat 2 přípravy. Témata Soustava fyzikálních jednotek a veličin SI, absolutní a relativní odchylka měření, kinematika pohybu, dynamika pohybu, mechanické kmitání a vlnění, kinematická teorie látek, termodynamika, vlastnosti látek, elektrický náboj a elektrické pole, elektrický proud v látkách, elektrický odpor, elektrická energie a výkon stejnosměrného proudu, polovodičová dioda, magnetické pole, střídavý proud, elektromagnetické záření, vlnové vlastnosti světla, optické zobrazování, kvanta a vlny, atomy.  Individuální práce žáka na PC.  Demonstrační ukázky učitele prostřednictvím projektoru.  Internet a DÚ.  Fyzikální stavebnice spojené s počítačem.  E-learning. ICT ve vyučování fyziky Pedagogická diagnostika • Pedagogická diagnostika je „vědecká disciplína zabývající se teorií a metodologií diagnostikování v edukačním prostředí“ (Průcha 2000 s. 132) • Pedagogická diagnostika je tedy oblast, která se zabývá nejen samotnými metodami hodnocení žáků, ale také příslušným výzkumem a teorií v této oblasti. • Předmětem hodnocení je nejčastěji úroveň vědomostí a dovedností žáků – do jaké míry odpovídají stanoveným výukovým (popř. vzdělávacím) cílům. Hodnocení žáků ve fyzice Funkce diagnostiky vzdělávacích výsledků žáků Správné hodnocení žáků je důležité pro učitele, žáky, i rodiče žáků. Splňuje následující funkce: • Informuje žáka (a také rodiče žáka) o stavu jeho vědomostí, dovedností (i chování) • Motivuje žáka (klasifikace je jednou z metod vnější motivace) • Učitel prostřednictvím hodnocení zjišťuje, do jaké míry je způsob jím řízeného vyučovacího procesu v souladu se stanovenými výukovými a vzdělávacími cíli Hodnocení žáků ve fyzice