PORUCHY AUTISTICKÉHO SPEKTRA Autismus • jedna z nejzávažnější poruch dětského mentálního vývoje, která vzniká na neurobiologickém podkladu, vrozená porucha některých mozkových funkcí • pervazivní (zasahující všechny oblasti) vývojová porucha • dítě dobře nerozumí tomu, co vidí, slyší a pro- žívá • doprovází jej specifické vzorce chování • cca 75% autistů je mentálně postiženo Projevy autismu jsou rozmanité, avšak postižení vždy ve třech oblastech (triáda): 1. sociální chování – interakce 2. komunikace 3. představivost • za rok se v ČR narodí cca 200 dětí s PAS • okolní svět v autistech vzbuzuje obavy a nejistotu, protože mu nerozumí • autista = cizinec, který nerozumí okolí 1. Sociální chování – interakce • nereagují na běžné sociální signály (úsměv, oční kontakt, emoční projevy) • obvykle nechápou smysl běžných sociálních situací • chybí sociální úsměv, maskový výraz obličeje, dívání se „skrz“ osoby • jednání s osobami jako by byly předměty • preference her a činností o samotě • nezájem o ostatní děti i dospělé, neschopnost vytvořit přiměřené vztahy s vrstevníky • působí, že žijí ve vlastním světě • obtíže při podřizování se společným pravidlům, neschopnost spolupracovat • obvykle nemají potřebu se mazlit, dotyk cizí ruky jim není příjemný • neočekávané a nesrozumitelné akce a reakce • selektivní reakce na pokyny • problémy v chování – výbuchy vzteku, agrese, sebezraňování – tj. obrana či únik z nesnesitelné tísně • hyperaktivita 2. Komunikace • obvykle nedovedou a ani nemají potřebu komunikovat standardním způsobem • řeč nemusí být prostředek komunikace • nereagují na své jméno, pokyny – někdy působí dojmem, že jsou neslyšící • opoždění nebo úplný deficit ve vývoji řeči, častá echolálie, samomluva • mnohomluvnost – velké množství řečených slov, vět bez jejich efektivního užití • mimika a gestikulace – nesrozumitelná okolí či neodpovídající realitě • nerespektování komunikačních zón – velká nebo naopak velmi těsná komunikační vzdálenost • o sobě většinou mluví ve třetí osobě • časté odvedení komunikujícího partnera (za ruku) k předmětu zájmu dítěte s PAS • nevyhledávají oční kontakt – většinou se dívají do země či stranou 3. Představivost tj. schopnost vytvářet představy, je předpokladem tvořivé činnosti, zvláště v problémových situacích Neustálé změny věcí mi berou šanci se na ně připravit. A proto mě velmi těší dělat věci donekonečna stejným nezměněným způsobem. D. Williams in H. De Clerg, 2007 • problémy s učením, myšlením a plánováním • zaujetí činnostmi, které je abnormální buď intenzitou nebo předmětem zájmu (např. astrologie, meteorologie, statistika, dopravní prostředky) • odpor ke změnám (cesta do školy, pracovní místo, rozestavění nábytku, barva zdí, stále stejná hra, přítomnost neznámé osoby, …); • změnou autista ztrácí jistotu a nezávislost – nedokáže předvídat sled událostí • neschopnost zobecnění – př. „auto“ – pouze jedno konkrétní • ulpívání na nefunkčních rituálech a rutinních činnostech • stereotypní a repetitivní motorické zvyky (třepání či kroutivé pohyby rukama a prsty, točení se) • zdánlivá necitlivost na pocity bolesti, chladu, tepla • nepřiměřeně dlouho trvající zaujetí částmi předmětů nebo těla • neschopnost odhadnout reálné nebezpečí – hrozí vážné poranění či smrt (skok z okna, vběhnutí pod auto, hra s elektrickou zásuvkou,…) • chybí spontaneita a tvořivost při hře Nespecifické rysy • řadí věci do řad • upřednostňují periferní zrakové vnímání (koutkem oka) před přímým pohledem • chůze je nachýlená nebo po špičkách, tleskání, luskání prsty • fascinace pohybem věcí (roztáčení hraček, zavírání dveří, větrák,…) • nepřiměřené emocionální reakce • neobvyklé reakce na smyslové podněty (hypersenzitivita na zvuky, světla nebo doteky, nepřiměřené reakce na vůně a pachy) Etiologie PAS • nejasná • hlavní příčina: vrozené abnormality mozku • předpoklad: genetické faktory • pravděpodobně: chromozomální porucha chromozomů X7 a 16 • možná: některá prodělaná onemocnění, neschopnost organismu dostatečně zpracovat některé běžné složky potravy • spekulace: očkování dítěte jako spouštěcí mechanismus Aspergerův syndrom (viz samostatná prezentace) • charakterizován porušením sociální interakce‚ které napodobuje autismus‚ současně s opakujícím se omezeným‚ stereotypním repertoárem zájmů a aktivit • liší se od autismu hlavně tím‚ že není opoždění ve vývoji řeči a v kognitivních schopnostech • často spojen se značnou nemotorností • abnormality mají velkou tendenci přetrvávat do dospívání a dospělosti • Patří sem: - autistická psychopatie - schizoidní porucha v dětství Dělení autismu 1. Vysoce funkční autismus • jedinci s normálním IQ • normální či pouze mírně narušené komunikační schopnosti • většinou děti s Aspergerovým syndromem • jsou obvykle schopni úplného zapojení do majoritní společnosti • mají potíže hlavně v chápání sociálních situací, obtížně se vžívají do myšlení a pocitů druhých lidí 2. Středně funkční autismus • jedinci s lehkým nebo středně těžkým MP • větší uzavřenost, snížená schopnost navazovat kontakty • více narušena řečová složka • projevy stereotypie 3. Nízko funkční autismus • jedinci s těžkým a hlubokým MP • žádná nebo malá schopnost navazovat kontakty • nerozvinutá řeč • stereotypní a repetitivní příznaky Podpora dětí s PAS – TEACCH program Treatment and Education of Autistic and Communication Handicapped Children (péče a vzdělávání dětí s autismem a jinými komunikačními problémy) Vychází ze tří principů: 1. individualizace 2. strukturalizace 3. vizualizace 1. individualizace • zjistit úroveň schopností dítěte (SPC) • zvolit vhodný typ komunikace (předměty, fotografie, piktogramy, písmo, kombinace způsobů) • vytvořit vhodné pracovní místo • vytvořit individuální výchovný a vzdělávací plán • zvolit strategie řešení problémů chování způsobené poruchami autistického spektra 2. strukturalizace • prostoru – kde (pracovní místa), vizuální vymezení hranic mezi prostory pro různé činnosti • času – kdy, jak dlouho, sled činností (vizualizace času – kalendáře, přehledy, přesýpací hodiny) • činnosti – jakým způsobem (předvedení, společná práce, procesuální schémata) 3. vizualizace • procesuální (pracovní) schémata jednotlivých popř. složitějších postupů • využití - konkrétní předměty - fotografie - piktogramy - piktogramy s nápisem - nápisy - psaný rozvrh - diář - gesto - návody Specifika zaměstnávání osob s PAS • postižení je obvykle na první pohled neviditelné • nevhodné chování • problémy v komunikaci • úprava pracovního prostředí, jeho neměnnost, přehlednost • nutnost jasných pravidel, přesného, detailního popisu činností a zpětné vazby • dostatečně dlouhá doba zácviku • větší či menší potřeba podpory asistenta • podpora v době přestávek, mimo pracovní dobu a pracoviště • spolehliví a poctiví zaměstnanci • obliba stereotypních činností Vhodné zaměstnání • podporované zaměstnání • chráněné dílny • „osvícení“ zaměstnavatelé https://www.youtube.com/watch?v=TDJXb6lJlww