POMŮCKY PRO ANIMAČNÍ PROGRAMY Mgr. Dagmar Vránová 06.10.2021 Jak plánovat edukační proces? Je třeba si uvědomit jednotlivé komponenty, kterými například dle Skalkové (2007) jsou: • cíle edukace • její obsah • součinnost pedagogů, žáků či návštěvníků • metody • organizační formy • didaktické prostředky • podmínky, za kterých se realizuje edukační proces 06.10.2021 Jaké prvky jsou důležité při plánování výuky? Dle Kyriacou (2004): • výběr výukových cílů • výběr činností a rozvržení edukační jednotky – výběr charakteru činností (metod, organizační formy), jejich pořadí a časové rozvržení, výběr didaktických pomůcek • příprava pomůcek • rozhodnutí o způsobu hodnocení žáků 06.10.2021 Co je EDUKAČNÍ/ANIMAČNÍ POMŮCKA? • Tvořivý a pracovní list • Aktivní knížka (Stuchlíková A.) • Deník z cesty parkem(Vránová D.) • Dětský katalog • Komplexní sada doprovodných materiálů • Edukační hry: pexesa, kvarteta,… • Edukační kufřík, krabice nebo batoh • Digitální a jiný průvodce výstavou • Tištěné i namluvené materiály • Funkční pomůcky vyrobené přímo účastníky • Funkční pomůcky vyrobené přímo edukátorem • Online nástroje, aplikace a pomůcky 06.10.2021 K čemu se může pomůcka vázat? • výstava • osobnost a dílo umělce • sloh/umělecký směr • architektura/památkový objekt • ojedinělé umělecké dílo: socha, obraz, instalace,… 06.10.2021 Jakou má edukační pomůcka funkci? • orientace a koordinace po výstavě, práce s výstavou, nové pohledy a spojení • poznávání a utřídění získaných informací • ukazovat možnou cestu, jak nahlížet na exponáty • prostor pro vlastní záznamy, úvahy a poznámky • podněty a úkoly cíleně přitahují pozornost k dílům samotným • usnadňuje vstřebání a zapamatování informací • rozvíjení osobního zájmu o téma, motivace Dle Lenka Mrázová: Tvorba pracovních listů. Metodický materiál (MZM Brno 2013)​ 06.10.2021 Jak se dělá galerie, Moravská galerie v Brně, několik rozkládacích dvoustran 06.10.2021 Pexeso, Moravská galerie v Brně 06.10.2021 06.10.2021 06.10.2021 Můj ateliér, Moravská galerie v Brně, edukační pomůcka do výstav, na cesty i na doma 06.10.2021 Edukační pracovní listy pro jednotlivé cílové skupiny. Moravská galerie v Brně 06.10.2021 06.10.2021 06.10.2021 06.10.2021 Animasie, Anna Balážová 06.10.2021 06.10.2021 Petit diorama réalisé dans une boîte d'allumette. 06.10.2021 Matchboox ou l’art en boite 06.10.2021 Národní galerie Praha 06.10.2021 Veronika Golianova, Materiály pro Technické muzeum v Brně, FAVU Ateliér graf. designu 06.10.2021 Literatura: JAGOŠOVÁ, Lucie, Vladimír JŮVA a Lenka MRÁZOVÁ. Muzejní pedagogika: metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace. Brno: Paido, 2010. Kultura a edukace. JANÍK, Tomáš. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Brno: Paido, 2009. MRÁZOVÁ, Lenka. Tvorba pracovních listů: metodický materiál. Brno: Moravské zemské muzeum, 2013. Muzea a veřejnost - aktuální otázky: muzejní edukace, bezbariérová přístupnost : 200 let muzejnictví. [Praha]: Národní muzeum, [2016]. HORÁČEK, Radek. Galerijní pedagogika, animace a zprostředkování umění. https://is.muni.cz/el/1441/podzim2013/GP3MP_HTGP/um/Galerijni_animace_a_ZU__LH_11._12._2013.pdf SMITH, M. K. Animateurs, animation, learning and change. In The Encyclopaedia of Informal Education 2009.