SDU1 / podzim 2018 čt 14-15.50 40 studentů ukončení z Organizace výuky: přednáška, seminář, 40 studentů 1) Přednáška na níže uvedené téma 2) Seminář: prezentace studentů a diskuze Program: 18.9. Úvod: program, Úvod do interpretace um. díla 23.9. Práce historika umění: formální analýza, terminologie, popis uměleckého díla - obraz, socha, architektura Prezentace: Ohlasy baroka v dílech autorů: Ken Aptekar, Amalie Mesy-Bains, David Reed, Jan Spěváček/Mariánská Týnice. Výklad a zhodnocení jejich vazby na barokní umění. 4 studenti individuálně 30.9. Práce historika umění: znalectví, moderní technologické prostředky prezentace: popis vybraného uměleckého díla (malba, socha, architektura - konkrétní dílo dle vlastní volby), min. 3000 znaků, 3 studenti individuálně (každý jedno dílo jednoho uměleckého druhu) 7.10. Práce historika umění: stylově historická analýza prezentace: stylové znaky zadaného autora (Rembrandt, Carravagio, Rubens), 3 studenti individuálně (každý analyzuje jednoho malíře) 14.10. Práce historika umění: ikonografická analýza prezentace: stylově historická analýza uměleckého díla (dle vlastního výběru, může být i vlastní), 3 studenti individuálně 21.10. Práce historika umění: kulturně historická interpretace prezentace: ikonografický/logický rozbor zadaného díla (výběr: H. Bosch - Loď bláznů, P. da Cortona - strop v Palazzo Barberini, A. Mucha - Slovanská epopej), 3 studenti individuálně 4.11. Práce historika umění: přístupy kritické teorie (feminismus, postkolonialismus) prezentace: kulturně historická interpretace vybraného díla, 4 studenti skupinově, 25 min. 11.11. Umělecká kritika: postavení, význam, přístupy Prezentace: rozbor libovolně vybraných uměleckých děl nebo jiných vizuálních zobrazení, v nichž se dle interpretů uplatňují gendrové, rasové a jiné kulturní stereotypy, 4 studenti individuálně 18.11. Didaktika dějin umění: příprava učitele prezentace: kritika zadané recenze umělecké výstavy (zhodnocení recenze, přístup, klady/zápory), 3 studenti individuálně 25.11. Didaktika dějin umění: organizace učiva Prezentace: návrh 1 lekce výuky DU (vybrané dílo, směr) cílová skupina - žáci 2. stupně ZŠ, SŠ (vybrat třídu, charakterizovat) inovativní/méně tradiční forma prezentace/výuky dle vlastní volby 4 studenti skupinově 2. 12. Didaktika dějin umění: interpretace díla Prezentace: návrh 1 lekce výuky DU (vybrané dílo, směr) cílová skupina - žáci 2. stupně ZŠ, SŠ (vybrat třídu, charakterizovat) inovativní/méně tradiční forma prezentace/výuky dle vlastní volby 4 studenti skupinově 9.12. Didaktika dějepisu umění: učebnice, publikace a další zdroje k podpoře výuky Prezentace: návrh 1 lekce výuky DU (vybrané dílo, směr) cílová skupina - žáci 2. stupně ZŠ, SŠ (vybrat třídu, charakterizovat) inovativní/méně tradiční forma prezentace/výuky dle vlastní volby 4 studenti skupinově 16.12. Prezentace komiksů-všichni Podmínky zápočtu: 1) docházka 70% 2) vypracování zadané prezentace a její představení v hodině, vložení do odevzdávárny do 12.1. 3) zpracování komiksu na DU téma, jeho prezentace v závěrečné hodině, vložení do odevzdávárny do 1. 1. 2022 4) závěrečný test – ve zkouškovém období Komix: - libovolná “komiksová” forma - cíl: zprostředkování tématu žákům poučnou a přitažlivou formou - cílová skupina: žáci 2. stupně ZŠ, SŠ - velikost 2xA4 (možno více) - téma - interpretace díla možná témata (volitelná): 1. M. Duchamp - Fontána 2. Dominik Lang- Spící město 3. Kateřina Šedá - Je to jedno 4. J. L. David - Přísaha Horáciů 5. Ed Rusha - 26 benzínek (1962) 6. Evangeliář z Kellsu 7. Paul Cezanne - Hráči karet 8. Damien Hirst - Fyzická nemožnost smrti v mysli někoho živého 9. Mark Rothko - libovolná “klasická” malba 10. Andrej Rublev - Svatá trojice 11. Richard Serra - Tilted Arc 12. Pablo Picasso- Avignonské slečny 13. Adolf Loos – Goldmann & Salatsch (Looshaus) 14. Jan Kaplický, Návrh budovy Národní knihovny v Praze (Blob) Je možno po schválení vyučujícím zpracovat vlastní téma. Test: Ověření znalosti základních pojmů učiva