KOMUNIKACE V KOMUNIKACI JE SKRYTÉ POSELSTVÍ, ČASTO NEUVĚDOMOVANÉ - JAKÝM ZPŮSOBEM KOMUNIKUJEME…​ Trapl a Ďulíková UKONČENÍ „sebereflexe – rozbor vlastní situace (do IS) „aktivita v hodině „ „„Co je pro mě v komunikaci podstatné“? KOMUNIKACE „https://www.menti.com/szuy21kxur „ „ „Menti.com „8265 9649 „ „ „ „Výsledky „https://www.mentimeter.com/s/4fd717674a74c05497c9b35c85827493/067be73f1fc1 3 ZÁKLADNÍ KOMUNIKAČNÍ AXIOMY (PAUL WATZLAWICK) „1) Nelze nekomunikovat – i odmítnutí vyslat nebo přijmout sdělení komentuje vztah lidí „ „2) Dvě úrovně komunikace - fce: obsahová a vztahová (jde-li o žádání, nařizování, zakazování…) „ „3) Vždy dochází ke zkreslení „ co mělo být sděleno / jak tomu druhý skutečně rozuměl „https://www.youtube.com/watch?v=qz6nWi17Fpk NEEFEKTIVNÍ KOMUNIKACE „https://www.youtube.com/watch?v=fe85lqU50B8&t=79s „vlastní situace „ NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE​ „obličej - mimika „oční kontakt „pohyby rukou – gesta „pohyby těla, dynamika – kinezika „doteky – haptika „postoj těla - posturika „prostřednictvím předmětů „práce s prostorem, vzdálenost – proxemika „charakteristika řeči – paralingvistika​ „ https://www.individualita.com/wp-content/uploads/2017/07/Den_obj%C3%ADman%C3%AD_5.7.-850x1700.png PROBLEMATIKA „​oči (výš = autoritativní, níž = submisivní) „různé haptické zóny (kultura) „senzitivita kůže (problémy s doteky – přecitlivělost, neuspokojenost, frustrace, akutní bolest, autisté) x zvýšená potřeba (staří lidé, děti, chronická bolest) „„nepřátelský postoj“ (ruce v bok, překřížení končetin, ruce v pěst…) „znaková řeč „SP obtíže (mrkání, tiky…)​, bariéry!!! „stanovit cíl komunikace​, manipulace „SEBEPOZNÁNÍ!​ (testík F.) „ MANIPULACE (I) „…je jako tlak vzduchu, je všude a člověk si jej nepovšimne „Globální manipulaci člověk nevnímá, je přirozenou součástí života, vnímá pouze tehdy když nastává změna, jako tlaku vzduchu „ „Je: „odvěká jako civilizace sama „všudypřítomná (pouze osamocený divoch v pralese ji nepodléhá, nebo mnich na poušti) „ „ Jak vnímáte termín manipulace? S. 136 Je předpokladem dosažení konsensu v rámci komunity → ten je o to složitější, oč je komunita různorodější (i konsensus v rodině může být problém, o to spíše ve větších celcích) Dříve pojítkem mýty, náboženství – dnes žádné jednotné pojítko x několik (např. politické ideologie) MANIPULACE (II) „Nezbytným průvodcem civilizace zajišťující přežití tím, že vytváří společnou VŮLI, HODNOTY a ochotu k aspoň minimální OBĚTI a KOOPERACI „Člověk, který o této manipulaci ví a připouští ji, ze stává SVOBODNÝM „Svoboda – poznaná nutnost přijmout nějaká společná měřítka za vlastní (např. vlastní míry a váhy v rámci domácnosti OK, ale jak se pak domluvit s jinými?) Æ člověk přijímá zvenku nastavená východiska navzdory tomu, že zasahují do jeho abstraktní svobody „V mezilidské komunikaci by neměl člověk nastolené „pravdy“ přijímat nekriticky „Æ např. při konsensu, který je založen na vytváření společného nepřítele Æ toť je nejúčinnější propagandistická cesta k otupení rozdílů a rozporů Æ hrozivý společný národní, politický, třídní, migrační nepřítel dokáže vehnat lidi do jednoho houfu (a dějiny učí, jaké jsou z toho následky!) MANIPULACE (III) „ „VÝCHOVA – děje se v duchu daného světového názoru Ú v souladu s ním jsou mnohé soudy předkládány jako hotové a definitivní a neměnitelné, např. od dob konce 2. svět. války výuka o fašismu „ „Otázka zní: „Plní „manipulativně“ předaná a přijatá stanoviska svůj účel?* (např. výuka o fašismu, totalitarismu, …) „ „ Menti. Zodpovědný a svéprávný člověk je povinen tvořit si na věci vlastní názor, i kdyby byl ve výsledku stejný, jedinec k němu došel sám, nikoliv pouze přejal „papouškovací“ stanovisko. VEN: Člověk žijící v civilizaci, je vystaven globální manipulaci  otázkou jest, zda tuto skutečnost bude kultivovat, nebo nechá pustnout  na umění rozeznávání této skutečnosti závisí i kvalita mezilidské komunikace a komunikačního prostředí. MANIPULACE (IV) „Odpor jedince proti indoktrinující manipulaci by měla být takřka etickou povinností – ať je světonázorovou orientací daná kategorie očerněna či posvěcena sebevíc. „ „ Citát: „Jeden blázen věří všemu, druhý ničemu.“ „ „ František Vymazal . „MLÁDEŽ „- nejčastějším cílem manipulace; lze za ni považovat i výchovu za cílem „připodobnit k obrazu svému“ v daném kulturním duchu či světonázoru [ tato inkulturace je však nezbytná pro udržení určité kulturní kontinuity; -bývá spíše ochotna přijmout určitý zidealizovaný obraz a nadchnout se pro něj; -v převratech se mládež leckdy ukázala jako snadno získatelný, nespokojený a velmi radikální materiál c mládež lze obrátit proti pořádkům (roli hraje i generační pnutí) - „ Obsah obrázku osoba, oblečení, žena, muž Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, muž, brýle, nošení Popis byl vytvořen automaticky . „v organizované či neorganizované podobě hrála mládež při převratech a revolucích svoji nepřehlédnutelnou roli „ Obsah obrázku fotka, text, pózování, muž Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, držení, muž, lidé Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, exteriér, velké, fotka Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku oblečený, nošení, skupina Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, kreslení Popis byl vytvořen automaticky MLÁDEŽ A MANIPULACE (III) „Mládeži je snadné implantovat kategorické, netolerantní, nekompromisní postoje založené na zjednodušeném černobílém vidění světa; není těžké zasít zjednodušené a povrchní představy o podstatě společenských problémů, vinících a řešeních! „Mládež je mnohem náchylnější (přirozeně!) věřit v jednoduchá, rázná a přímočará řešení v entuziasmu při „tvorbě dějin“ lze tím snáz přehlédnout nitky, za které někdo tahá a směřuje. „Leckdy je nabízená idea prezentována jako „boj za dobro“ rafinovanou manipulací â mistry globální manipulace bývají placení profesionálové. „ studiem rétoriky a komunikace lze rozeznat základní napětí a rozpory jež jsou civilizaci vlastní. * „ Video Hitlera? NEJVĚTŠÍ MANIPULATIVNÍ TÉMATA SOUČASNOSTI „Terorismus „Lidská práva (jednostranně aplikovaná) „Pokrok a růst „Konzumismus „Sexualita „Zezábavění populace (užij si tady a teď, zaplatíš později) „ ODMÍTÁME ODPOVĚDNOST ZA SVÉ ČINY...KDYŽ JEJICH PŘÍČINU PŘISUZUJEME… „činům druhých lidí: „• „Uhodil jsem své dítě, protože mu hodilo písek do očí.“ „ „příkazům autorit: „• „Lhal jsem kolegovi, protože mi to nařídil nadřízený." „ „skupinovému nátlaku: „• „Začal jsem kouřit, protože to dělali všichni mí přátelé." „ „zásadám institucí, pravidlům a ustanovením: „• „Musím vás za tento přestupek vyhodit, protože taková jsou pravidla." SEBEREFLEXE „1/ Co si pro svoje dítě přeji?​ „2/ Proč si to (opravdu) přeji?​ „3/ Proč si tohle přeji?​ „4/ Proč si ale tohle přeji? NEVĚDOMÁ MANIPULACE… ? „ „https://www.youtube.com/watch?v=nlZ7JzPZ2ZI „ HODNOCENÍ X POZOROVÁNÍ (OCENĚNÍ) „​Jsi neschopný, nedokážeš napsat práci.​.. „​Tvá práce je ne/přehledná, myšlenky nesrozumitelné... „​Jsi talentovaný, slohovou práci si napsal pěkně...​​ „Ve tvé práci postupuješ podle chronologie logicky, oceňuji inovativní myšlenku romantismu jako životního postoje... „ HODNOCENÍ X OCENĚNÍ „ https://www.zsbarr.cz/wp-content/uploads/2019/09/20190925_134901-e1569667365941.jpg Dětská kresba domu, květin a rainbow — Stock fotografie NEEFEKTIVNÍ KOMUNIKACE „výroky – popsat ve skupinkách 5 NASLOUCHÁNÍ – PŘEHÁNĚT! „1 kolo – oční kontakt – přehnaně zírat/roztěkaně se dívat „2. kolo – soustředění – skákat do řeči, přerušovat, mluvit o něčem jiném (co zajímá nás). Například pokud mluvčí mluví o tom, jak jel předchozí den se svojí maminkou na pohotovost, můžeme se ho zeptat, jakým autem jeli a zda viděli cestou nějaké objížďky, protože by to pro nás bylo užitečné, až zítra pojedeme do centra. „3. kolo – důvěra - posuzování, hledání rychlých řešení, poskytování rad, sdělování podobných zkušeností apod. , budeme poskytovat rady a budeme dávat najevo, kolik toho víme a kolik se toho mluvčí ještě musí naučit „4. kolo - Pokud mluvčí sděluje něco „vážného“, můžeme si dělat velké starosti, nebo to naopak bagatelizovat „5. kolo - bude naslouchající narušovat bezpečí a důvěrnost, např. skrze předstírané natáčení na telefon, skrze předstírané telefonování za účelem sdělit někomu, co mluvčí říká, případně může hledat další způsoby jak bezpečí a důvěrnost narušit „ „ „ Aktivní naslouchání •Objasňování •Oceňování •Parafrázování •Zrcadlení •Povzbuzování •Shrnování Popsat výroky (objasňování…) a k čemu je dobré používat? http://www.infoposel.cz/img_articles_2/kom2.gif §Můžeš mi o tom říct něco více? §Co se vlastně stalo? §Jak se to stalo? § • •Kdy se to stalo? •Co si o tom myslíš? •Jak to vidíš ty? • • •Takže ty bys rád, aby se ti více důvěřovalo… •Jestli tomu dobře rozumím, tak bys chtěl • • •Vypadá to, že tě to pěkně štve… •Cítím ve vašem hlase smutek… • • •Takže to, co jsi mi řekl… •Chci si být jist, že mi nic neuteklo, takže… • • •Věřím, že… •Skutečně si cením vaší snahy o … • • § Hnutí Duha MEŠKOVÁ, Marta. Motivace žáků efektivní komunikací: [praktická příručka pro učitele]. Praha: Portál, 2012. ISBN 9788026201984. AKTIVITA „Dvojice – proti sobě (ideálně) „mluvící účastník 3 minuty na to, aby odpovídal na otázku zadanou lektorem. Naslouchající účastník nemluví. Snaží se co nejlépe porozumět tomu, co slyší, a to, že naslouchá, vyjadřuje především nonverbálním projevem. „Po 5 min dá lektor znamení a následují 2 minuty, kdy naslouchající shrnuje, co slyšel „Na závěr kola má mluvčí 1 minutu, aby doplnil, pokud naslouchající nezmínil něco důležitého. „Potom se účastníci vymění, tedy naslouchající mluví a mluvčí naslouchá. TOTO JE TVŮJ AKČNÍ PLÁN, KTERÝ TI POMŮŽE ZAMĚŘIT SE NA TO, CO POVAŽUJEŠ ZA DŮLEŽITÉ. NEZAPOMEŇ SE OCENIT! „1) Čeho bych rád/a dosáhl/a? „2) Jak bych toho mohl/a dosáhnout? „3) Co by mi v mém úsilí mohlo pomoci? „4) Jak dlouho mi bude dosažení cíle trvat? „5) Jak poznám, že se mi to podařilo? „6) Co by mi mohlo v dosažení cíle zabránit? „7) Jak oslavím svůj úspěch? OCENĚNÍ „Malíček = drobnost, která mě na sobě těší, je … „Prsteníček = je mi se mnou dobře, když… „Prostředníček = jsem na sebe naštvaný, když … „Ukazováček = jsem pro druhé inspirací v tom, že… „Palec = líbí se mi na sobě, že … „ ODPOVĚĎ ANO - NE Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Testík J