Sociální psychologie VY3DC_SOPS + PVCKC_SOPS Vyučující  Mgr.Tereza Škubalová, Ph.D.  terskub@mail.muni.cz  603 872 899  Konzultační hodiny: po domluvě Poříčí 31, 1. patro Materiály v:  Student/Studijní materiály (e-learning)/kód předmětu/ Učební materiály Základní literatura 1. Řezáč, Jaroslav. Sociální psychologie. 1. vyd. Brno : PAIDO, 1998. 268 s. ISBN 80-85931-48-6. 2. Kohoutek, Rudolf. Sociální psychologie. Brno, 2004. Ústřední témata našich setkání  Sociální psychologie – historie, předmět  Socializace, kultivace  Role  Postoje  Sociální percepce, komunikace, interakce  Frustrace, frustrační tolerance, maladaptace, stres (problémové, zátěžové a konfliktní situace) TÉMA 1. O sociální psychologii (SP) Objekt a předmět SP  SP je věda o chování, prožívání a zkušenostech jednotlivce ve společnosti  vědecký postup = vymezit skutečnost (objekt) a zkoumat ji určitým způsobem => předmět bádání  Paradigma - způsob nazírání skutečnosti, objektu (úhel pohledu) např. „duše“ - náboženství vs. biologie Objekt zkoumání SP - dimenze A. dimenze intrapersonální B. dimenze interpersonální C. dimenze společenská Možné definice SP  SP zkoumá „sítě vzájemnosti“: jak na sebe lidé působí, jak se ovlivňují, ve vzájemných interakcích; jak tvoří společnost a společnost tvoří je  SP zkoumá: sociální procesy a kognitivní procesy ve společenském a kulturním kontextu  SP se pokouší porozumět a vysvětlit, jak je naše prožívání a chování ovlivněno aktuální, implikovanou nebo imaginativní přítomností ostatních SP – vznik a historie  Přelom 19./20. stol  lid populace  1895 LeBon - psychologie davu  1897 Baldwin – pojem sociální psychologie (prosadil Ch.H. Cooley)  1908 počátek sociální psychologie – dvě publikace McDougall a Ross  1911 Moreno počátky psychodramatu SP – vznik a historie  30´ antropocentrická orientace;  Mayo - Hawthornské experimenty  Thurstone – měření postojů  Mead – symbolický interakcionismus  Miller a Dollard (behav.ψ)– sociální učení nápodobou  Seligman – naučená bezmoc, naučený optimismus  Festinger - sociální srovnávání; kognitivní disonance  50´a 60´– experimenty: Milgram,Asch, Zimbardo  70´ krize sociální psychologie  pozorované sociální chování (obj.)→ sociální prožívání (subj.), intrapsychické zpracování, zkušenost Nová paradigmata: sociální konstrukcionismus (Gergen) kognitivní obrat v SP (Bandura, Rotter) kritická a diskurzivní psychologie (Potter,Whetherell) smysl lidského jednání není možné pochopit bez znalosti sociálního a kulturního kontextu SP – vznik a historie SP - interdisciplinarita Sociální jevy Kulturní antropologieSociologie Psychologie Základní psychologické disciplíny Speciální psychologické disciplíny Aplikované psychologické disciplíny obecná psychologie patopsychologie pedagogická psychologie vývojová psychologie psychodiagnostika psychologie sportu sociální psychologie zoopsychologie klinická psychologie psychologie osobnosti neuropsychologie psychologie zdraví psychopatologie biopsychologie psychologie práce experimentální psychologie psychohygiena vojenská psychologie psychologická metodologie psychometrie inženýrská psychologie dějiny psychologie diferenciální psychologie poradenská psychologie Postavení SP v systému psychologických disciplín Význam studia SP Uplatnění v oblastech výchovy, vedení, řízení, péče a terapie – vybavení poznatky: ◦ o mechanizmech fungování mezilidských vztahů a sociálních útvarů ◦ o sociálním učení a společenské dimenzi procesu dotváření a vývoje osobnosti ◦ o základních složkách sociálního styku lidí ◦ o vzniku, struktuře, dynamice postojů ◦ o člověku v zátěžových a konfliktních společenských situacích atd.  Sebereflexe - poznatky o utváření vztahu k sobě samému, uvědomovat si vlastní schémata, udržovat pozitivní orientaci (nevyhořet)  Percepce, interpretace, postoje – budovaná způsobilost pohlížet na člověka z různých úhlů, analyzovat příčiny  Posilování sebevědomí, rozvíjet jazykové kompetence, utvářet sebepojetí nasloucháním Možnosti aplikace SP poznatků Důležité pojmy SP 1. Kultura 2. Sociální motivace a sociogenní potřeby 3. Sociální prostředí 4. Sociální situace, sociální chování, 5. Sociální role 6. Postoje 1. Kultura  soubor přesvědčení, hodnot, norem a zvyků sdílených v rámci určité sociální skupiny  způsob výroby, způsob života, produkty práce a sociálních kontaktů  kultura dává vzniknout sociálním potřebám, aneb sociogenním potřebám = potřebám naučeným v dané společnosti 2. Motivace…  Motivace = zaměření, síla, trvání, aktivizace, energetizace chování  Obecný princip motivace – maximalizace příjemného, minimalizace nepříjemného ^ udržování a obnovování psychické rovnováhy Pojmy:  Potřeba – stav nedostatku  Motiv – příčina jednání  Motivované chování – spouštěno, když motivace dosáhne určité síly, napětí  Frustrace – zmaření, neuskutečnění potřeby pyramida potřeb hlad, žízeň, potřeba bezpečí …sociální motivace… E.C.Tolman - sociálně vztažné potřeby:  potřeba družnosti  potřeba příchylnosti  potřeba uznání  potřeba vlivu  potřeba podřízení se Bowlby, Ainsworthová - potřeba náležení  biologická podmíněnost  raná sociální vazba matka-dítě „attachement“  ovlivňuje základní ladění: důvěra x nedůvěra ve svět Mohu se spolehnout na to, že pečující osoba bude dostupná a citlivá? pečující osoba je stále citlivá pečující osoba je stále necitlivá pečující osoba je někdy citlivá, někdy necitlivá ANO NE MOŽNÁ JISTÁ CITOVÁ VAZBA (SECURE) NEJISTÁ CITOVÁ VAZBA VYHÝBAVÁ (AVOIDANT, DISSMISING) NEJISTÁ CITOVÁ VAZBA AMBIVALENTNÍ (ANXIOUS/AMBIVALENT, PREOCCUPIED) příklad teorie attachementu sociogenní potřeby ➢ p. sociální aktivity ➢ p. strukturování životního prostoru ➢ p. osobní a sociální intimity ➢ p. začlenění se do společnosti a zaujetí takové pozice v ní, kt. by odpovídala sebepojetí jedince ➢ p. akceptace ➢ p. sebepotvrzení, seberealizace Sycení potřeb – čl. přijímá sociální svět jako „svůj“ x deprivace - svět „proti němu“ 3. Sociální prostředí  hierarchicky uspořádaný systém vztahů mezi prvky, které ho tvoří (jednotlivci, skupiny, vrstvy, třídy, symboly)  mikro , mezo, makro  societa – seskupení s důrazem na kulturní a mezilidské vztahy  v systému sociálního prostředí vznikají sociální situace ≈ subsystémy  sociální situace = části sociálního prostředí ve vztahu k jedinci; zdůraznění interakce, skupinové dynamiky 4. Sociální situace, sociální chování  Interpretace situace určuje řešení/neřešitelnost/vyvolání problému  sociální situace poskytuje nabídku/inspiraci/předpis určitého sociálního chování (myšlení, cítění)  situační angažovanost  výchovná situace  kultivující situace  vyspělé sociální chování – integrita, harmonie, konzistence 5. Sociální role  soubor pravidel a očekávání, kt. definuje chování jedince na konkrétní pozici ve skupině (status)  role jsou vyjádřením, definicí vztahu mezi lidmi v určité situaci  obsah role – zprostředkován společenskými modely (tradice, předpisy, chování jiných lidí – vzory…)  výkon sociální role limitován – možnostmi jedince, sociální situací, subjektivním pojetím situace, sebepojetím jedince Role: připsané, získané, vnucené dynamika rolového chování Obsah role (vnější tlak, norma, očekávání, vzory a modely) Osobní koncepce (pojetí role) zpětná vazba (korekce – pochvala, sankce) sociální kontrola (unifikace x změny obsahů role) Realizace role 6. Postoje  Sklony ustáleným způsobem reagovat na osoby, předměty, situace i na sebe sama.  hodnotící charakter  regulují naše jednání a prožívání (zjevně x latentně)  uspořádávají svět do přehlednější struktury  3 složky: ◦ kognitivní ◦ afektivní ◦ konativní znaky postoje  Strukturovanost  Dynamika  Intencionalita  Hodnocení  Vlastnost osobnosti  Získaný, naučený, přejímaný  Regulující postojová změna  tzv. „centrální postoje“- nejvýznamnější a nejstabilnější lze změnit jen výraznou zkušeností  při změně postoje nejsou důležitá fakta, ale spíše vztah jedince k nim  faktory změny postoje: 1) důvěryhodnost zdroje info 2) atraktivita zdroje info 3) moc zdroje info 4) styl, struktura a obsah info kognitivní disonance Kognitivní disonance = poznávací nesoulad  objevuje se, když se naše postoje dostanou do rozporu  pokud se dostaneme do stavu kognitivní disonance, tak: ◦ změníme některý z rozporných postojů ◦ nebo přidáme nový postoj, který umožní reinterpretaci situace Bystader Effect – efekt přihlížejícího http://www.youtube.com/watch?v=JcowGVd6GqY&fea ture=related příklad kognitivní disonance Dieta x zákusek  „Nemusím držet dietu“ (změna postoje)  „Je to velká výjimka, dám si jen tento jeden zákusek“ (přehodnocení vlastního postoje)  „Čokoláda je velmi zdravá“ (dodatečná, vyrovnávající informace)  „Život je tak krátký“ (minimalizace vnitřního konfliktu - znevážení)  „Nemohu hostitele urazit“ (redukce, přesun zodpovědnosti za vlastní chování) TÉMA Socializace osobnosti Socializace 1. Definice 2. Předpoklad socializačních dějů 3. Socializační činitelé 4. Socializační proces 5. Cíl socializačního procesu 6. Primární a sekundární socializace 7. Průběh a výsledky socializace A. Podmínka socializace - zrod Já B. Sociální učení C. Produkty socializace - projevy jáství  osvojování sociálních dovedností (návyků, postojů)  formování motivů a charakteru  učení se sociální komunikaci, interakci a percepci (sociální kognice)  cíle procesu socializace = získání specificky lidských vzorců vnímání, cítění a snažení, tj. získání vlastností umožňujících život ve společnosti (přizpůsobení se obyčejům, mravům a zákonům kultury a normám skupin, jejichž je člověk členem) 1. Definice socializace 2. Předpoklad socializačních dějů  schopnost jedince se přizpůsobit prostředí  adaptace 2 mechanismy: ◦ Akomodace – děje zaměřené na přizpůsobení SE prostředí, zvláštnostem předmětů ◦ Asimilace – jedinec se snaží SI prvky prostředí včlenit do toho, co zná (kognitivní struktury)  pojem adjustace – adaptace ve společenském prostředí 3. Socializační činitelé Rodina Vrstevnická skupina Škola Média Náboženství Práce Státní správa 4. Socializační proces  Socializace = zařazování se, včleňování, vrůstání do společnosti  je druhem sociálního učení, probíhá celý život a na etapy  Výchova = řízená socializace s určitými cíli 5. Cíl socializačního procesu: zralá osobnost  adekvátní percepce reality  schopnost správného sebehodnocení a sebepoznání  cit „identity“  schopnost sebeovládání a seberegulace  sebeúcta a sebeakceptace  schopnost seberealizace  autonomie  integrace  odolnost vůči stresu (frustrační tolerance)  aktivní přizpůsobení, činorodost 6. Primární a sekundární socializace Primární socializace:  dítě získává v rámci vztahu emocionální oddanosti k významným druhým Sekundární socializace:  proces adaptace stávající výbavy rolí získané v primární socializaci na nové institucionální prostředí  socializace je zde procesem získávání specifické výbavy pro role  učení se zde odehrává skrze institucionální funkcionáře -vedením a kontrolou správnosti 7. Průběh a výsledky socializace  pudové projevy → lidské vlastnosti  konkrétní chápání → chápání vztahů a pojmové myšlení  bezprostřední projevy komunikace → schopnost používat symbolů (používání jazyka)  naprostá fyzická závislost → relativní osamostatnění  pouhé uspokojování tělesných potřeb → vytváření vyšších cílů a duchovních hodnot  zaměřenost na vlastní já → podřízení zájmům skupin (rodina, škola…)  prvotní prostorová a sociální vázanost → rozšiřování pole působnosti a sítě vazeb (díky sociálním interakcím) A) podmínka socializace – zrod Já  základem je odlišení sebe sama od všeho ostatního - naučené  člověk je autoregulovaný systém  základní podmínka fungování = dobrá orientace v prostředí + v sobě samém (zvládnout přijímat a uspořádávat i protikladné informace o světě i sobě)  pojem jáství = úroveň jednoty (integrace) duševního života  Jáství = souhrn psychických jevů a procesů jejichž obsahem je vlastní osoba – tělesná+duševní stránka tělové Já  nikoliv fyzická hranice těla, ale ta prožívaná, vnímaná, myšlená tělové schéma:  obraz, představy o vlastním těle (prostorové)  zdroj sebehodnocení  může být narušeno (intoxikace, fantomový úd, PPP) psychické Já  uspořádání vnitřního světa, myšlenky, city, přání s nimiž se ztotožňujeme  jeví se jako nositel aktivity (vůle), odpovědnosti  představa užívání dovedností a schopností jako nástrojů x trpné Já – city a pocity si neporučíme  zvládání rozporů, „vyjednávání“ mezi  a) přáním dosáhnout slasti (id)  b) příkazem či zákazem svědomí (superego)  c) výkonnou složkou Já (ego) – jaké jednání bude řídit………→ kompromis x konflikt charakteristiky jáství Kontinuita  prožívání sebe sama v čase  hledání se  vytvářeno společensky  je relativní, ale přesvědčení o ní je důležité pro duševní pohodu Integrita  psychika jako harmonický, jednotný celek  není samozřejmá – naučená, vyvíjená, dosahovaná…  x dezintegrace, depersonalizace  osvojování sociálních dovedností, návyků, postojů  formování sociálních motivů a charakteru  jedná se o učení sociální komunikaci, interakci a percepci  čl. přejímá za své sociální role, morální hodnoty (např. smysl pro spolupráci a vzájemnou pomoc)  Uskutečňuje se: a. napodobením (observační u.,zástupné u.) b. sociálním zpevňováním (odměny, tresty) c. identifikací (vzor) B) sociální učení C) Produkty socializace - projevy jáství  Sebepoznávání  Sebepojetí  Sebehodnocení  odhadování své reálné způsobilosti  dítě – hledá jistotu a bezpečí v zařazenosti a podrobivosti→ vedeme k nacházení bezpečí a jistoty sami v sobě = individualismus  seberozvoj s pomocí dospělých - správný odhad sil, možností, schopností, dovedností  souvisí s úrovní aspirace Sebepoznávání Sebepojetí  osobně koncipovaná představa sebe sama (jaký se mi líbí být, diktát sebe sama vůči sobě samému)  Sebepojetí tedy zahrnuje, na rozdíl od sebeuvědomování a sebepoznávání, také výrazný prožitkový a konativní aspekt  dítě má názor na to jaké je, jaké by chtělo/mělo být (ideál dle nejbližších vzorů, pak vzdálenějších)  zprvu roztříštěné, nesourodé, proměnlivé, směšuje realitu s ideálem, odporuje si  subjektivní oceňování své vlastní hodnoty  základním zdrojem je atmosféra rodiny – přístup rodičů k dítěti ◦ zrcadlová teorie – dítě přejímá názory jiných, jiní jsou mu zrcadlem, hodnotí jeho projevy a ono pak na sebe tak nahlíží ◦ teorie modelu – dítě vnímá sebehodnocení rodičů  morální hodnocení sebe sama, vlastního jednání, pociťovaných motivů = svědomí (tenze, rozladěnost, vina) Sebehodnocení Příklad vývoje sebehodnocení batole – „Jsem to, co mohu svobodně dělat“ předškolní věk – „Jsem to, co učiním“ dětství – „Jsem to, co dovedu“ dospívání – „Jsem to, čemu věřím“ raná dospělost – „Jsem to , co miluji“ střední dospělost – „Jsem to, co poskytuji“ zralá dospělost – „Jsem to, co po mně zůstane“ SOCIÁLNÍ PERCEPCE Definice sociální percepce  Jak si člověk vytváří: ◦ dojmy o charakteristikách a rysech jiných lidí ◦ vnímá jejich emoce ◦ interpretuje jejich chování  vnímání fyzického zjevu a fyzických aktů chování člověka x vysvětlování a interpretace tohoto chování  výsledkem organizace sociální kognice je sociální SCHÉMA → kognitivní struktura, kt. reprezentuje poznání sociálních objektů (lidí, situací, vztahů) Základní charakteristiky procesu percepce  zákon selekce  efekt primárnosti  zákon interference  podvědomé hodnocení vnímání závislé na:  senzitivitě, vnímavosti  zkušenostech, motivech  postojích  percepčních stereotypech  aktuálním stavu, náladě Co pozorujeme na jedinci Verbální a neverbální složka chování  obsah verbálního sdělení, způsob sdělení (metakomunikace)  neverbální chování …. Nápadnost  negativní, extrémní chování upoutává pozornost  tendence připisovat fyzicky nápadným lidem nápadnější projevy chování Utváření dojmů Dojmy formovány třemi činiteli 1. informace, kt. již o osobě máme, či je pozorujeme 2. rozsah interakcí mezi vnímajícím a vnímaným 3. stupněm vztahu Formování dojmů ovlivněno:  krátkodobé psychické stavy  stabilní psychické struktury (ITO, stereotypy)  strategie zpracování informací = kognitivní heuristiky Atribuce  „naivní vysvětlování“, Heiderova naivní ψ 60´léta  kauzalita jednání - co je příčinou čeho a co je čemu přisuzováno = atribuováno  co lidé subjektivně považují za příčinu jednání druhých, sebe  snaha o predikci – potřeba ovládat prostředí → vytváření obrazu světa (snaha o porozumění)  atribuce nejsilnější v situaci neobvyklé, nečekané, nepříjemné, významné, složité (extrémní) Atribuční tendence Základní atribuční chyba (zkreslení) Tendence sebeobranné atribuce Teorie sebeprezentace Egoistická tendence Tendence nápadnosti Chyby v posuzování - percepční stereotypy…  Pro veškeré vnímání je typická kategorizace = zařazování vnímaného do tříd podle shodnosti znaku; sociální percepce se opírá o sociálně psychologické kategorie (důvěryhodnost, společenskost, nepřístupnost)  Nejistý a úzkostný člověk si spíše všímá nápadných, jednotlivých a izolovaných charakteristik  Lidé se silnou potřebou jistoty se u druhých zaměřují na podobné charakteristiky jako mají sami – podobnost signalizuje jistotu  Lidé, kteří vnímají jen povrch osobnosti jsou důvěřivější …chyby v posuzování - percepční stereotypy  efekt shovívavosti – tendence „nadržovat“ lidem, ke kt. mám kladný vztah (negativní vlastnosti podceňovány)  chyba centrální tendence – přiřazování pozorovaných vlastností a projevů nepříliš diferencovaným typům ( „škatulkování“ – dobří, špatní, ti ostatní ) – tendence k průměrování  chyba kontrastu – připsání opačných charakteristik, vlastností než já  chyba blízkosti – blízké jevy posuzujeme shodně a analogicky  předsudky – předpojatost vůči člověku, národnosti, pohlaví – nezdůvodněné, nepodložené, ale celkem pevné postoje Sociální poznávání – vztah k praxi  Posuzování druhých – spjato s úrovní sebepoznání, kognitivní komplexita (= způsobilost vnímat a posuzovat druhého podle řady kritérií, z mnoha úhlů – hledat potenciál)  Pedagogické působení – založeno na poznání žáka  Čím více žáků na starost, tím rychlejší stereotypizace  Projevy dětí podléhají mnohem více situačním vlivům, citlivější vůči hodnocení učitele  Je třeba stále reflektovat přístup k projevům jednotlivých dětí - uvědomovat si naše tendence k vnímání a posuzování lidí podle určitých kategorií NÁROČNÉ, ZÁTĚŽOVÉ SOCIÁLNÍ SITUACE, FRUSTRACE A STRES Charakteristika náročné, zátěžové situace:  nečitelná, nepřehledná, nejasná, nestrukturovaná  aktuálně neřešitelná  nezvládnutelná  ohrožující Odlišujeme:  situaci  prožitek této situace  reakci na situaci Dělení situací 1. Problémové 2. Frustrující 3. Stresující 1. PROBLÉMOVÉ  problém je vždy „něčí“  problémová situace je otevřená, člověk hledá řešení, frustrující se stává tehdy, když řešení nenalezne Fáze řešení problémové situace: 1. prožitek nesouladu, rozporu, „nejasnosti“, napětí 2. vhled do situace 3. přeformulování problému na úkol 4. vytvoření strategie řešení 5. realizace řešení 6. zpětná vazba, zhodnocení 2. FRUSTRUJÍCÍ A) Frustrace jako situace  dosažení cíle je frustrováno = mařeno nějakou překážkou  frustrace působí napětí, které energetizuje reakce 1. vnější překážka 2. vnitřní překážka Druhy frustrujících situací:  drobné každodenní frustrace  významné životní frustrace  sociální frustrace  existenciální frustrace p ř e k á ž k a cíl …Ego-defenzivní mechanismy 1. Agrese 2. Projekce 3. Racionalizace 4. Potlačení 5. Kompenzace 6. Únik nebo ústup 7. Regrese 8. Identifikace 9. Vytváření reakcí 10.Sublimace Chrání před úzkostí a utrpením, udržují naše já v rovnováze x ale zároveň brání reálnému sebenáhledu  některé mohou být v dětství funkční, ale v dospělosti jsou tytéž zdrojem obtíží https://www.psyx.cz/ego-obranne-mechanismy/ …2. FRUSTRUJÍCÍ situace B) Frustrace jako prožitek  z povahy vnitřního subjektivního prožitku frustrující situace se odvíjí reakce – různé kognitivní zpracování  Saul Rosenzweig – směr způsobů reakce na frustraci; frustrační tolerance  přiměřený stupeň zátěže → vyšší frustrační tolerance a psychická odolnost jedince  nízká frustrační tolerance – u lidí, kteří nebyli v dětství vystavováni přiměřenému blokování svých potřeb …směr a způsob reakce na frustraci ZAMĚŘENÍ REAKCE EMOCE ÚSUDEK OBRANA EXTRAPUNITIVNÍ •zlost •nepřátelství •přisouzení viny druhým •zatracování okolí projekce INTROPUNITIVNÍ •pocit viny •výčitky svědomí sebeobviňování odtažení, izolace IMPUNITIVNÍ •rozpačitost •stud •omlouvání sebe a okolí •svádí vinu na okolnosti •smůla, osud vytěsnění …frustrační tolerance Schopnost unést určitou míru neuspokojení v situaci, kdy se nám na naší cestě k cíli nedaří Projevy zátěže u dětí: • nápadně zvýšená frekvence chyb v obvykle bez problémů realizovaných činnostech • roztržitost, těkavost, „zapomnětlivost“ • útěk do denního snění Pro odolávání zátěži musí mít člověk podmínky: • sociální podporu • náročné, ale klidné (vyrovnané) vedení – jasně formulovaná kritéria hodnocení • jasný význam, smysl realizovaných činností 3. STRESUJÍCÍ situace  Stres = zatížení nebo přetížení organismu různými podněty a situacemi, které jedinec vnímá jako nadměrnou zátěž  vztah stresu a frustrace: stres je následkem nemožnosti se vymanit z frustrující situace, vnitřní prožitky blízké stavu frustrace, ale dominuje pocit tlaku, „presu“, „tíže“  negativní vlivy působící ve stresových situacích = stresory (fyzické, sociální, psychické) Fáze stresové reakce Charakteristiky stresových událostí  Traumatické události  Neovlivnitelnost  Nepředvídatelnost  Vnitřní konflikty (člověk musí rozhodnout mezi dvěma vzájemně neslučitelnými cíli)  Výzva pro hranice našich možností - např. zkouška ve škole - je předvídatelná i ovlivnitelná, a přesto pro mnohé silně stresující Dělení stresu 1. hyperstres – požadavky situace přesahují hranice adaptability 2. hypostres – tlak okolností (povaha situace) nedosáhl hranice nezvládnutelnosti 3. distres – stresory působí jednoznačně negativně (pokles výkonu, chyby, selhání) 4. eustres – stresory působí stimulačně (mobilizace sil), aktivační vliv situace je výraznější  narušení pozornosti  zvýšení kontroly činností (nadměrná sebekontrola)  narušení plynulosti prováděné činnosti  narušení rozhodování (člověk hůře “vidí“ řešení)  negativní anticipace (stane se jen to nejhorší)  snížení sebedůvěry  emocionální labilita Příznaky stresu Zvládání stresu = coping  není jednorázovou záležitostí, jedná se o dynamický proces  vyžaduje vědomou snahu a námahu  je snahou řídit dění („kočírovat“ je).  1) strategie zaměřená na problém (instrumentální) – efektivní v situacích, které jedinci považují za kontrolovatelné  2) strategie vyhledávání sociální opory (zvládání zaměřené na emoce) – efektivní v situacích, kde řešení není možné  3) strategie fyzického a psychologického vyhýbání se pasivní strategie, které mohou chránit před přílišnou zátěží a ulehčovat duševní činnost akceptováním reality Možnosti zvládání stresu 1. Eliminace stresorů (odstranění) stresorů (nadměrný hluk, vibrace, teplo, chladno, nepřiměřené osvětlení, nepříznivé chemické a fyzikální podmínky – poškozují smyslové orgány) 2. Změna reakce na stresory ( osvojit si postupy vedoucí k uvolnění, psychické napětí se projevuje i ve svalovém napětí: Např. autogenní trénink (ovlivnění pomocí autosugesce, jóga, meditace, relaxace) 3. Zvyšování odolnosti vůči stresu (osvojení si zdravého životního stylu (zdravá výživa, cvičení, zapojování odpočinku, provádění dechových cvičení) https://nevypustdusi.cz/2021/01/13/dechova-cviceni/