Didaktika jazykové výchovy s reflektovanou praxí

ÚVOD

Požadavky k ukončení předmětu:

  • písemná zkouškatest tvoří soubor didaktických úkolů, teoretické otázky, orientace v didaktických materiálech k jazykové výchově v MŠ a korektura textu. Správně musí student vyřešit 80 %.

Obsahem korektury je zvládnutí dovedností v oblasti pravopisu lexikálního, morfologického a syntaktického.
Dovednost se nacvičuje formou samostatné práce (prostřednictvím úkolů v IS).


  • praxe v MŠ (v rámci předmětu Reflektovaná praxe k didaktice jazykové výchovy), odevzdání Záznamu o reflektované praxi formou analýzy konkrétních činností s reflexí provázejícího učitele a případně Protokolu o přijetí studenta na praxi (při absolvování praxe mimo fakultní MŠ), vložení přípravy k výstupu v MŠ do Odevzdávárny předmětu (informace ke zpracování v úvodní prezentaci) a následná jazykově kultivovaná prezentace provedeného výstupu s diskusí (po napsání závěrečného testu).

Každý ze studentů si připraví výstup, který bude zaměřen na plnění některého z úkolů jazykové výchovy. Příprava by měla být aplikována s dětmi v mateřské škole - je možné zvolit fakultní MŠ, ale i libovolnou v rámci ČR, kterou si student sám vybere.


Záznam o reflektované praxi s potvrzením o jejím vykonání (vyplněný a vytištěný odevzdávají všichni studenti):


Protokol o přijetí studenta na praxi (potvrzují jen studenti, kteří vykonávají praxi mimo MŠ zapojené do spolupráce s PdF MU):


Aktivní účast v hodinách

Požaduje se aktivní zapojení v seminářích. Dále se vyžaduje plnění zadaných úkolů (korektury textů) a studium vložených materiálů.



Předpokládá se samostatné studium doporučené literatury.

Literatura

  • povinná 
    • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Vydání 1. Praha: Grada, 2012. 236 stran. ISBN 9788024730080.
    • KRČMOVÁ, Marie. Metodika jazykové výchovy v předškolním věku. Praha: SPN, 1992.
    • KRČMOVÁ, Marie a Libuše RICHTEROVÁ. Metodika jazykové výchovy v předškolním věku. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. ISBN 80-04-24281-2.
  • doplňující:  
    • RICHTEROVÁ, L. Didaktická hra jako prostředek jazykové výchovy. Brno: 1984.
    • CANFIELD, Jack a Harold Clive WELLS. Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků: příručka pro učitele, vychovatele a rodiče. Vyd. 2. Praha: Portál, 1997. 197 s. ISBN 80-7178-136-3.
    • JEČNÁ, Květoslava. Nuda při češtině? Ani nápad!: zásobník 307 her a nápadů pro výuku českého jazyka. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 1997. 47 s. ISBN 80-901954-4-.
    • KROBOTOVÁ, Milena. Spisovná výslovnost a kultura mluveného projevu. První vydání. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. 219 stran. ISBN 8024401878.
    • VÚP. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: TAURIS 2004. 48 s. ISBN 80-87000-00-5.
    • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Translated by Karel Balcar. 2. vyd. Praha: Portál, 2004. 172 s. ISBN 8071789666.