Vstupní pedagogická praxe probíhá blokově ve vybraných mateřských školách v Brně. Školy jsou voleny tak, aby se lišily svým zaměřením. Praxe probíhá každý v určené dny od 8.00 do 14.00 hodin, po tuto dobu jste omluveni z jiné výuky.
Cílem vstupní praxe je poskytnout vám počáteční empirickou orientaci v současné mateřské škole. Vaším úkolem je pozorovat edukační realitu v různých zařízeních, zjistit, že existují různé programy, různé styly pedagogických přístupů apod., pozorovat chování dětí, jejich reakce a interakci s učitelem. K záznamům z pozorování slouží reflektivní listy, které jsou pak, společně s deníkem praxe využity i jako podklad pro reflektivní semináře k této praxi. Při vstupní pedagogické praxi získáváte také první artefakty do svého portfolia (SWOT analýza vlastní osobnosti, zamyšlení nad vlastními percepčními stereotypy, reflektivní listy a seminární práce - viz níže). Vytváříte si tak empirickou základnu, kterou budete postupně propojovat s teoretickými znalostmi pedagogiky a psychologie pro okruhy státní závěrečné zkoušky (SZZ), Budete pozorovat různé způsoby a možnosti předškolního vzdělávání, seznamovat se s různými koncepcemi MŠ a nahlédnete do propojení předškolního se základním vzděláváním. Vnímání rozdílných osobnosti učitelů a učitelek mateřských škol a jejich přístupů ke vzdělávání by vám mělo napomoci v hledání vlastních postojů k profesi učitele mateřské školy.
Studenti si na prvním reflektivním semináři vyberou různé typy mateřských škol (běžnou mateřskou školu, MŠ s Daltonským plánem, s programy Škola podporující zdraví či Začít spolu) které navštíví.
Praxe je doplněna reflektivními semináři, které jsou vedeny pedagogem a psychologem. Seminář před praxí se zaměřuje na přípravu toho, jak pozorovat v mateřské škole (objektivně a popisně viděné a slyšené), pokládá základy profesního vidění a objasňuje, jak fungují procesy vnímání. Další seminář se zaměřuje na reflexi pozorované reality (viz níže), poznání svých vlastních silných a slabých stránek a přijetí sebe sama, popř. na to, jak na sobě cíleně pracovat.
Praxe je koncipována jako hospitační, převažovat by mělo soustředěné pozorování dění ve škole. Provázející učitel by vás měl seznámit s předpokládaným harmonogramem dne a stanovit pravidla vašeho pobytu ve třídě (např. kde si odložit věci, kde se můžete pohybovat nebo sedět). Tato pravidla je potřeba respektovat. Samozřejmostí by měly být vypnuté mobily, přezůvky a minimum věcí, které si do třídy přinášíte. Po domluvě s provázejícími učiteli se můžete případně zapojit do aktivit dětí (např. při převlékání dětí v šatně, účastnit se her při pobytu venku) a vyzkoušet si různé interakce a dětmi.
Na závěr každého dne by měla proběhnout krátká reflexe, jejíž součástí jsou i odpovědi na vaše dotazy. Na závěr vám provázející učitel potvrdí docházku na předepsaném formuláři.
Zkušenosti a zážitky z praxí a názory na zhlédnutou realitu předškolního vzdělávání budete společně sdílet na reflektivních seminářích k vstupní motivační praxi. Předpokladem je vaše aktivní zapojení do diskuze a kvalitně zpracované podklady (deník praxe, reflektivní listy). Vyučující praxe diskusi usměrňují a vhodnými otázkami podněcují k argumentaci a výměně názorů.
Následně je vaším úkolem svá přemýšlení o tom, co jste vnímali v jednotlivých vzdělávacích institucích shrnout v eseji na téma „Co mi přinesla vstupní pedagogická praxe“. Esej by vás měla vést k zamyšlení nad tím, s jakými postoji a zkušenostmi začínáte své studium. Tato esej slouží i akademickým pracovníkům jako důležitý materiál zejména z hlediska porozumění tomu, jací studenti přicházejí studovat program Učitelství pro mateřské školy. Toto porozumění přispívá k úpravě studijního programu tak, aby vycházel z prekonceptů, se kterými studenti do studia nastupují, aby vyhovoval jejich potřebám a očekáváním a zároveň je vedl k vytvoření nových pedagogických konceptů a teorií nezbytných pro dosahování kvalit učitele mateřské školy.