Reflektivně pojaté přípravné vzdělávání učitelů mateřských škol Zora Syslová Reflektivně pojaté přípravné vzdělávání › › obrat ke studentovi, zaměřené na rozvoj celé jeho osobnosti, nikoli jen kognitivní oblasti. V našem pojetí vychází ze socio-konstruktivistických teorií a je úzce svázáno s kooperativním učením. Reflektivně pojaté přípravné vzdělávání › › učitel jako reflektivní praktik, který jedná vědomě aktivně, samostatně, tvořivě a odpovědně v komplexních pedagogických situacích, na základě dostatečně hlubokého a širokého poznání edukačních jevů a souvislostí, zkušeností, kritické reflexe a sebereflexe. › Reflexe › › reflexe cíleně integrována do vzdělávacího programu a pedagogických postupů prostřednictvím funkčních strategií, metod, technik a nástrojů tak, aby byli studenti postupně schopni autonomního hodnocení svých pokroků a výsledků v učení a byli schopni dál řídit své profesní učení a profesní rozvoj. VAŠE PROFESNÍ PORTFOLIO ›CÍLE ›cílem práce s portfoliem je pomoci vám při seberozvoji a sebehodnocení ›portfolio vám dává možnost uvědomovat si význam procesu učení a získat dovednost samostatně dokumentovat svůj vývoj ve znalostech, dovednostech a postojích v rámci učitelské přípravy ›současně umožňuje získat zkušenosti, které bude možné využít je při zpracování diagnostických a žákovských portfolií v budoucí profesi. › VAŠE PROFESNÍ PORTFOLIO ›FUNKCE ›formativní – v průběhu vašeho učení, profesního rozvoje a utváření profesního myšlení a uvažování ›sumativní – zejména při státní závěrečné zkoušce (SZZ), která je plánována jako zkouška profesní způsobilosti, nikoli jako zkouška teoretických znalostí. Státní závěrečná zkouška by měla ověřovat vaši způsobilost k výkonu profese učitele s využitím vašeho portfolia. ›prezentační – např. při vstupu do praxe, respektive při ucházení se o místo učitele Státní závěrečná zkouška ›https://www.ped.muni.cz/primped/pro-studenty/ucitelstvi-pro-materske-skoly › Skripta ›Profesní portfolio v přípravném vzdělávání učitelů mateřských a 1. stupně základních škol ›https://munispace.muni.cz/book?id=1013