Katedra primární pedagogiky Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity V Brně dne …………. Vážená paní učitelko, děkujeme Vám, že jste se ujala vedení naší studentky na její souvislé pedagogické praxi a posíláme Vám pokyny. Po celou dobu dochází student na tzv. ranní směnu. Úkoly studenta: Ø Hospitovat v průběhu 1. týdne praxe u své provázející/vybrané učitelky. Ø Pořídit ze všech hospitací záznamy (pozorovací archy, vlastní pozorovací systém). Ø Pozorovat třídu jako celek i jednotlivé děti individuálně. Ø Seznámit se s dokumentací, kterou vede učitel/ka o dětech (diagnostické portfolio dítěte). Ø Seznámit se se školním vzdělávacím programem a způsobem plánování třídního vzdělávacího programu provázející/vybrané učitelky. Ø Zpracovat projekt (případně dva) na 2 týdny ve spolupráci s provázející/vybranou učitelkou. Projekt by měl odpovídat požadavkům na plánování stanovených ve studijním předmětu Teorie kurikula předškolního vzdělávání (téma vychází z diagnostických zjištění z 1. hospitačního týdne). Ø Absolvovat rozbory jednotlivých dní s provázející/vybranou učitelkou. Ø Zrealizovat projekt s dětmi a provést písemné hodnocení výsledků vzdělávání (prostřednictvím očekávaných výstupů) a sebereflexi (v rámci hodnotícího formuláře). Ø Předložit projekt po skončení praxe k zápočtu (zaslat elektronicky) a domluvit si termín konzultace. Úkoly provázející učitelky: 1. Od studenta vyžadovat: - aby v mateřské škole aktivně strávil předepsanou dobu. V případě, že student v průběhu praxe onemocní nebo bude mít jinou zdůvodněnou absenci, musí si příslušnou dobu nahradit. Student by měl být ve škole skutečně po celou pracovní dobu provázející učitelky včetně pedagogických a pracovních rad, účastnit se mimořádných školních akcí apod.; - aby si pečlivě vedl předepsanou dokumentaci a zodpovědně vypracoval projekt/y vzdělávání; - aby se podílel na každodenní práci učitele ve třídě: příprava pomůcek, nástěnky, asistentské práce apod. 2. Umožnit studentovi hospitovat a neponechávat ho bez odborné kontroly, nepoužívat ho k suplování za nemocné kolegy. 3. Po každém výstupu provést se studentem rozbor a hodnocení, poskytnout mu solidní zpětnou vazbu. 4. Zpracovat hodnocení studenta pro fakultu na předloženém formuláři. Zcela neformálně bychom Vás chtěli požádat, abyste důsledně žádali od studentů plnění výše uvedených úkolů, ale zároveň jim poskytli dostatečný prostor pro jejich tvořivost při vedení vzdělávání. Pedagogický rukopis každého učitele je jiný a formuje se ve vlastní profesní zkušenosti, proto by naši studenti měli mít možnost uplatnit svou teoretickou průpravu a pedagogické inspirace z fakultní výuky s Vaší laskavou korekcí. Pokud byste měli zájem o podrobnější informace k praxím, můžete nahlédnout do metodiky určené provázejícím učitelům - https://munispace.muni.cz/library/catalog/book/1558. Doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. vedoucí katedry primární pedagogiky Garant praxe: doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D. syslova@ped.muni.cz tel.: 549 493 960 (608 712 635)