Didaktika výtvarných činností Úkoly: •A. Popsat výchozí situaci v MŠ - jaká je nabídka výtvarných činností, jak často probíhají, co je charakterizuje, jaký je zájem dětí, jaké jsou v konkrétní MŠ příležitosti setkávat se s uměním a kulturními podněty. •B. Popsat, zdokumentovat a reflektovat konkrétní výtvarnou činnost, kterou navrhnete a realizujete (popište příležitosti k učení prostřednictvím výtvarné činnosti inspirované uměním či kulturními podněty, které jsou v daném regionu pro vás dostupné. •Průběh realizované aktivity: •jak byla motivovaná (co zajímavého z umění a kultury jste zamýšleli dětem zprostředkovat); jaký byl průběh činnosti; kolik dětí zaujala; jak byly děti samostatné, aktivní; jaké byly výsledky - zdokumentujte, okomentujte; •jaký byl přínos výtvarné činnosti z hlediska předškolního vzdělávání - čím děti obohatila z hlediska vzdělávacích cílů daných RVP PV; jaké zajímavé reakce dětí přinesla. •Průběh i výsledky zdokumentujte. Popište, čím byla obohacena praxe výtvarných činností v konkrétní MŠ. Práci budete obhajovat v rámci zkoušky. • • • • Okruhy ke zkoušce: •znalost RVP PV v kontextu nabídky výtvarných činností; •spontánní dětský výtvarný projev a jeho specifika; kreslířská typologie; kritéria hodnocení tvorby dětí; •výukové metody, formy a výtvarné činnosti v MŠ; •výtvarné vyjadřovací prostředky. • • Literatura: • •STADLEROVÁ, H. a kol. (2011). PO O Východiska a inspirace pro výtvarnou tvorbu dětí v předškolním vzdělávání. Brno: MU. •STADLEROVÁ, H. a kol. (2011). Uměním tě proměním. Výtvarné činnosti a jejich přínos předškolnímu vzdělávání. Brno: MU. •STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, H. (2014). Výtvarný projev dítěte předškolního věku v jednadvacátém století. Olomouc: UP. Dostupné: http://kvv.upol.cz/images/upload/files/V%C3%9DTVAR_small.pdf •ŠOBÁŇOVÁ, P. (2019). Výtvarný projev a disabilita. Kořeny a současnost proinkluzivní didaktiky výtvarné výchovy. Olomouc: UP. •UŽDIL, J. (2004). Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha: Portál, 2004, 128 s. ISBN 80-7178-599-7. •https://ulozto.cz/hledej?q=uždil • • • Další stud. materiály dostupné z: Odborné publikace | insea www.insea.cz ( např. ŠOBÁŇOVÁ, P. Výtvarný projev a disabilita.)