Barva a její vnímání u malých dětí Symbolický význam barvy Pavla Novotná Přečíst a přemýšlet o obsahu tohoto článku ŠTĚPÁNKOVÁ, Kateřina. (2013). Jak „zabít" tvořivost ve výtvarné výchově. Kultura, umění a výchova, 1(1) [cit. 2013-10-03]. ISSN 2336-1824. Dostupné z: http://www.kuv.upol.cz/index.php?seo url=aktualni-cislo&casopis=.q&clanek=2i Proč se spontánní výtvarný projev dětí využívá k diagnostice či v terapii? Co nám mohou prozradit barvy Mrtvý králíček (6 r.); bezprostřední zpracování smrti domácího zvířete; dítěti je barva prostředkem sdílení emocí, pomocí kterého je schopno expresívne zachytit prožitek smrti. • Naléhavost situace je zdůrazněna geometrickými symboly, kříži, sluncem v naprosto nepřirozené poloze s křížem. Linie je roztřesená, nespojitá, tenzní, vedená silným tlakem s bloky. Můj nový králíček (6 r.); obraz od stejné autorky, který vznikl asi v týdenním odstupu. Kresba je o poznání klidnější, barevně vyrovnaná, tlak se ustálil, linie jsou realizovány dlouhými spojitými tahy bez tenzí. Zajímavé je znázornění tématu: dítě drží králíčkovo vodítko v obou rukou, „protože má strach, aby jí králíček neutekl. Srdíčka jsou pro králíčka, aby věděl, že ho mám ráda/' Co všechno nám může dětská kresba prozradit? Z hlediska výstavby prostoru, barevnosti, kompozice a stavby objektů? někdy se motorika a psychika nevyvíjí rovnoměrně, grafický projev neadekvátní intelektuálním schopnostem může ukazovat na problém v motorice, např. opoždění motorického vývoje, výtvarný projev tělesně postižených (např. po obrně apod.) • kresbu nutno brát pouze jako doplňkovou metodu ve zkoumání inteligence • kolísání kvality výkonu je běžný jev. nelze diagnostikovat podle jednoho výtvoru, je nutné pozorovat DVP v delším procesu a všímat si odchylek • osobnost nelze posuzovat pouze na základě jedné psychologické metody např. jen podle kresby či malby. Ta je jen jednou z metod, kterou má psycholog pro poznání dítěte k dispozici. Může tak doplnit ostatní psychologické metody a testy • vztahy s okolím, v rodině, ve škole, komunikativnost x uzavřenost; sociální situace rodiny ve společnosti • kresba dítěte může odhalit i týrání, sexuální zneužívání, depresivní sklony, neurózy, zpomalení vývoje, mozkové dysfunkce a vážné psychické onemocnění nebo postižení Postup při interpretaci spontánního dětského výtvarného projevu Dětský výtvarný projev obsahuje četné znakové geometrické, lineární, prostorové a barvové komponenty, které mohou být vykládány jako symboly a lze na ně nahlížet a vykládat je v tomto kontextu. S těmito symboly dítě tvořivě zachází a naplňuje je tak individuálním obsahem, přičemž tyto spolu s dalšími neopomenutelnými prvky tvoří autentickou výpověď o světě dítěte. SYMBOL • Symbol (z řec. aú|j(3oAov, jat symbolům) je obvykle vizuální znak, znamení, emblém nebo značka, která odkazuje na určitý konvenční nebo tradiční význam. Tak písmeno znamená hlásku, $ je symbol pro dolar a dopravní značka znamená zákaz nebo příkaz. • Symbol tak může znamenat či shrnovat i velmi bohaté obsahy: tři roviny (obec lidská, národní, osobní) Projektivní testy barev (příklady) • https://wikisofia.cz/wiki/Proiektivn%C3%AD metody • https://is.muni.cz/el/1441/podzim2015/SC4MK PPD/um/Luscheruv barvový t est.pdf Yves Klein - mistr modré • Zemřel 34 • YKB • Judo Yves Klein (28. dubna 1928 Nice, Francie - 6. června 1962 Paříž, Francie) byl francouzsky výtvarník, jehož dílo se stalo podnětem pro konceptuálni umění a umění používající jako svůj výrazový prostředek happening. Známý se stal především svými monochromními obrazy, na nichž aplikoval temně zářivou ultramarínovou barvu. https://www.voutube.com/watch?v= dZ14kux-IA (sekvence 5:07, 10:56) Mark Rothko Mark Rothko (25. září 1903 v Daugavpilsu - 25. února 1970 v New Yorku) byl americký malíř lotyšského původu. Narodil se v dnešním Lotyšsku v židovské rodině jako Marcus Rothkowitz. Jeho malby jsou převážně abstraktní, Rothko byl průkopník tzv. malířství barevných ploch. Je jedním z představitelů abstraktního expresionismu. BBC Síla umění: Simon Schama : Mark Rothko (Sekvence 0:0 a 20:05) Co je to vlastně spontánní dětský výtvarný projev? Jaký je typický výtvarné projev předškoláka? Z hlediska zobrazování prostoru v ploše, zacházení s barvami a zobrazování postav a jiných objektů? Co bylo dřív? Čáry nebo skvrny? Proč některé děti nerady kreslí a nekreslí obrysy? MALÍŘSKÝ - HAPTICKÝ typ Tíhnutí ke ztvárnéhí - přepisu viděného/vnímaného pomocí barevných či strukturovaných ploch typem „introvertním" (J. Uzdil), „malířským cl plastickým" (R. Trojan), „imaginativním" (V. Roeselová), „haptickým" (V. Lowenfeld) apod. "Nezapadají" svojí tvorbou mezi ostatní - mnohdy zažívají pocity nepochopení - jejich díla se vymykají většinové produkci - bývají nuceny do nápodoby - výrazná práce s barevnou plochou, strukturou a kompozicí obrazu (aspekty se objevují v celé šíří výtvarných projevu) - projev je matoucí - nékdy velmi dlouho nevytvářejí klasické „grafické typy" (nekreslí) - obrysy a detaily jsou druhoradé, barva, plocha a struktura mají významnou funkci i hodnotu „... k podobé'obrazu skutečnosti se dopracovává jiným způsobem. Využívá k tomu rané kinestetické zkušenosti, dojmy z dotyku, pocity svalového napéti a uvolněni, uplatňuji se u nej výrazněji vjemy chuti, vůni, váhy, rozdílných teplot povrchu predmetu. Pri výtvarných aktivitách se takto vnimajici tvůrce přímo stává součástí obrazu. Z toho důvodu je volba barvy ovlivněna subjektivním pocitem a méné'koresponduje s lokální barevností a vecnou konstantou zobrazovaných objektu." (Perout, 2005). - budoucí umelecké předpoklady - SOCHAŘI, MALÍŘI,. CHLAPEC (4-6 let) Malířský - haptický výtvarně projevový typ - záliba v komponování ploch a malířský až haptický způsob práce s barvou převažují v celé šíri jeho spontánní výtvarné tvorby - v dobe"nástupu do první tridy základní školy došlo k proměnám výtvarného projevu - tvůrci charakter přesto „vyvěral" z produkce i v tomto období - „císté" výtvarné typy se vyskytují rozdílnostem (osobnosti) vzácne" - učitel se s nimi v praxi muže potkat a mel by být přípraven - nemusí nutne"umet určovat výtvarnou typologie dítěte, neboť většina detí je přeci jenom typem smíšeným a výtvarné preference se v tomto veloi stále formují a rozvíjejí - zpracování stejného námetu détmi stejného věku - se bude lišit nejen kvůli rozličným vývojovým hlediskům, ale také kvůli výtvarným typologickým "Pokud dítě spontánne nevytváří dostatečné"rozpoznatelná zvířata, postavy, objekty a podobne"- není vhodné jej do tohoto způsobu zobrazování nijak nutit ani nevedome"cí zámerne"pred ostatními détmi některý ze způsobu zobrazování chválit cí vyzdvihovat." Chybou by také bylo udit díte"kreslit nebo jakkoliv opravovat jeho „nedokonalé" tvary a nabízet mu „dospelá", často velmi stereotypní a schéma- tizující řešení kresby postavy cí jiných objektu nebo mu nabízet jakékoliv cizí vzory (Babyrádová, 2014, s. 60). Je žádoucí vždy podporovat autentický výtvarný projev détí, acse nám dospelým muže zdát nesrozumitelný cí „nehezký". • Dítě není odkázáno na vnější vzory, tvoří převážně samo ze sebe na základě synestetických zkušeností... • Není nikdy třeba korigovat pro dospělé nesprávné zobrazování ani nabízet • DVP by neměl být z pozice dospělého hodnocen pouze podle toho, jaké dosahuje estetické kvality, nebo dokonce podle toho, jak se výtvor podobá viděné realitě. • měl by být vnímán jako vyprávění o vnitrním světě dítěte, který se skrze výtvarný projev propojuje se světem vnějším. „Někteří rodiče a učitelé v domnění, že je třeba dítě naučit kreslit opravují dle jejich přesvědčení nemotorně vyvedené nedokonalé tvary a nabízejí mu vlastní schémata kresby domu, postavy, krajiny a předmětů, která jsou odvozena z proporčních pravidel renesančního kánonu zobrazování..." H.Babyradová-Stehlíková Pestrost a rozmanitost ve výtvarném ztvárnéhí je zcela přirozená a žádoucí, je dokladem zdraví a vitality détí. Konformita, vzájemná podobnost, opakující se bezradnost, nezájem a obavy z vlastního vyjádťfení poukazují na to, že se déti pohybují v prostťfedí s pťevahou činností potlačujících kreativitu, kde nemohou plnev rozvinout svůj potenciál. -> Kolorit (barevná nadsázka) - Potřeba rozlišit jednu barvu od druhé, nezájem o lomené tóny a využití barvy jako kontury vede k tomu, že reálná barevnost věcí je transponována do nové polohy. Tato barevná nadsázka v sobě obsahuje také emocionální vztah k zobrazeným prvkům. Výtvarně projevová typologie...co to je Co jsem já za typ? • Charakteristický výtvarný projev poukazující na odlišnosti ve způsobu smyslově vnímané skutečnosti či prožívání a přepisu do výtvarného jazyka • Přirozené tíhnutí k určitým výtvarném projevům • Škála svébytných znaků a způ sobů zobrazování = originální a rozpoznatelný autorský „rukopis" • Většina dětí je smíšeným typem - detská tvorba „spoluurcena jedinečnou strukturou osobnosti dítěte" (Uzdil, 1976, s. 122 a další teoretici od 60. let 20. stol.: napr. Herbert Read ve Výchove umením (1958) v kapitole venované souvislostem lidského temperamentu a výtvarného projevu. Zkušenost s tvorbou zrakové" postižených detí ovlivnila významného autora Viktora Lôwenfelda k vypracování systému typologické diferenciace zahrnující vizuální, haptický a smíšený typ. Dále napr. Jaromír Uzdil (extravertní, introvertní, smíšený typ), Roeselová (typ vizuálni, imaginatívni, deko- rativní, syntetizující) cl Trojan (grafický, malířský, plastický, výtvarné'-konstruktivní typ). - orientace umožňuje individualizovat a diferencovat didaktický prístup a předkládání přiměřené vzdelávací nabídky. - nejen respekt vývojovým, ale výtvarně projevovat typologii - součást přiměřeného hodnocení i interpretace GRAFICKÝ - VIZUÁLNÍ typ Tíhnutí ke ztvárnění - přepisu viděného/vnímaného pomocí linií nebo ploch („extravertní" (J. Uzdil), „grafický ci možná i výtvarne konstruktivní" (R. Trojan), „vizuální" (V. Lôwenfeld, V. Roeselová)) - výtvarné tvarosloví vytvářené hlavné'pomocí car a linií a doplňované barvou je pomerné'bežnou výbavou mnoha předškolních détí. - inklinují k zachycování tvaru pomocí vodicí obrysové linie, pri práci s barvou štětcem spíše kreslí, rády obtahují, používají kontrastní barvy podtrhující jednotlivé linky apod. C H L A P E C (4) - schopen predstavu zachytit pomocí jednoduchých tahu, lineárních detailu a bravurně'ztvárnit hlavní rysy podoby jednotlivých zvířat. Kresba obrysu hraje stěžejní roli. Typologické tíhnutí se promítá i do výberovosti výtvarných vyjadrovacích prostředku.