Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Marie Janků. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV). 4/VII. 1 Čtvrťáci a matematika VII Úhel 1. Jak poznáme, kdy je geometrický útvar konvexní a kdy nekonvexní? Ve větách pod obrázky škrtněte Je nebo Není tak, aby věty byly pravdivé. 2. Přímka ↔AB určuje v rovině dvě poloroviny. V jedné polorovině vyznačte bod C. V polorovině k ní opačné vyznačte bod D. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Marie Janků. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV). 4/VII. 2 3. Vyznačte bod C konvexního úhlu ∢AVB a bod D nekonvexního úhlu AVB. Dokažte, že úhel AVB, kterému náleží bod D, je nekonvexní. 4. Narýsujte polopřímky →SC a →SD. Červeným obloučkem vyznačte konvexní úhel ∢ CSD a modrým nekonvexní úhel CSD. Vyznačte bod E úhlu ∢ CSD a bod F úhlu CSD. Dokážete vyznačit bod H, který je bodem úhlu ∢CSD i úhlu CSD? Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Marie Janků. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV). 4/VII. 3 5. Podívejte se kolem sebe a pokuste se vidět i úhly určené třeba hranami tabule nebo hranami lavice, částmi rámu okna. Některé takové úhly vyznačte i na obrázku. 6. Narýsujte úhly určené různými předměty na obrázcích. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Marie Janků. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV). 4/VII. 4 7. Některými věcmi je také možno vyznačovat různé úhly. Narýsujte úhly určené hodinovými ručičkami, kružítky a nůžkami. 8. Narýsujte úhel ∢AVB. Vyznačte ho modrým obloučkem. Červeným obloučkem vyznačte nekonvexní úhel AVB. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Marie Janků. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV). 4/VII. 5 9. Narýsujte úhel CTD. Modrým obloučkem vyznačte ∢CTD a červeným obloučkem vyznačte úhel CTD. Vyznačte bod E úhlu ∢CTD a bod F úhlu CTD. 10. Přímka p určuje v rovině dvě poloroviny. V jedné polorovině vyznačte bod A. V polorovině k ní opačné vyznačte bod B. Na přímce p vyznačte polopřímku →VM a k ní opačnou polopřímku →VN. Modrým obloučkem vyznačte úhel ∢ MVN, kterému náleží bod A, červeným obloučkem úhel ∢MVN, kterému náleží bod B. Ramena úhlu ∢MVN leží v přímce. Úhel ∢MVN je přímý úhel. 11. Narýsujte přímý úhel ∢KUL. Vyznačte bod D úhlu ∢KUL. Vyznačte bod E, který není bodem úhlu ∢KUL určeného bodem D. Vyznačte bod H, který je bodem úhlu ∢KUL určeného bodem D i úhlu ∢KUL určeného bodem E. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Marie Janků. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV). 4/VII. 6 12. a) Narýsujte a zapište dva úhly, které mají společné jedno rameno. Společné rameno obtáhněte barevně. b) Narýsujte a zapište dva úhly, které mají společný pouze vrchol. 13. Narýsujte úhel ∢ADB. Vyznačte v něm bod H. Narýsujte úhel ∢ADH. Zapište všechny takto vyznačené konvexní úhly. 14. Narýsujte úhel ∢AVB a úhel ∢CVD. Vyznačte bod E, který je bodem obou těchto úhlů. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Marie Janků. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV). 4/VII. 7 15. Narýsujte tři polopřímky se společným počátkem S. Na každé z polopřímek vyznačte jeden z bodů A, B, C. Obloučky vyznačte všechny takto narýsované úhly a zapište je. 16. Doplňte věty: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Marie Janků. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV). 4/VII. 8 17. Narýsujte dvě různoběžky. Jejich průsečík označte písmenem V. Na každé z polopřímek s počátkem V vyznačte jeden z bodů A, B, C, D. Vyznačte obloučky různých barev všechny konvexní úhly takto určené a zapište je. Kolik přímých úhlů je určeno dvěma různoběžkami? Přímé úhly: 18. Vnitřní úhly n-úhelníků. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Marie Janků. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV). 4/VII. 9 19. Narýsujte trojúhelník ABC a čtyřúhelník KLMN. Obloučky vyznačte vnitřní úhly trojúhelníku i čtyřúhelníku. Vyznačte bod D úhlu ∢BAC, který není bodem trojúhelníku ABC. Vyznačte bod E úhlu ∢ABC, který není bodem trojúhelníku ABC. Vyznačte bod O úhlu KLM, který není bodem čtyřúhelníku KLMN. Vyznačte bod P úhlu ∢ KNM, který je i bodem úhlu ∢ KLM. Vyznačte bod R čtyřúhelníku KLMN, který není bodem jeho vnitřního úhlu ∢ LMN. 20. Sestrojte trojúhelník ABC ∣AB∣ = 76 mm, ∣BC∣ = 32 m, ∣AC∣= 54 mm. Obloučky vyznačte jeho vnitřní úhly a zapište je. Vyznačte bod Z, který je bodem úhlu ∢ BAC a zároveň úhlu ∢ABC i úhlu ∢ACB. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Marie Janků. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV). 4/VII. 10 21. Zapište úhly určené vrcholy a hranami těles, které jsou vyznačeny obloučky. 22. Vyznačte obloučky vnitřní úhly trojúhelníku ABC a čtyřúhelníku DEFG. Vyznačte bod H úhlu ∢EDG, který je zároveň i bodem úhlu ∢BAC. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Marie Janků. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV). 4/VII. 11 23. Vyznačte obloučky vnitřní úhly mnohoúhelníků a zapište je. 24. Narýsujte úhel s vrcholem A. Pak narýsujte trojúhelník ABC. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Marie Janků. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV). 4/VII. 12 25. Narýsujte libovolný mnohoúhelník tak, aby jeho vnitřním úhlem byl nekonvexní úhel NOP. Obloučky vyznačte jeho vnitřní úhly. Úhly zapište. 26. Narýsujte úhly ∢MTO, ∢MVP, ∢MSP. Vybarvěte společnou část těchto tří úhlů. Obtáhněte barevně strany této společné části. Obloučky vyznačte vnitřní úhly pětiúhelníku.