PSYCHOLOGIE VE ŠKOLNÍ PRAXI Pedagogický konstruktivismus LITERATURA ¢Kosíková, V. (2011) Psychologie vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada. ¢Škoda, J., Doulík, P. (2011) Psychodidaktika. Metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Vyd. 1. Praha: Grada. ¢Mareš, J. (2012) Pedagogická psychologie. ¢Praha: Portál. ČÁP, Jan. (2001 ). Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál, 655 s. ISBN 80-717-8463-X. ¢ PEDAGOGICKÝ KONSTRUKTIVISMUS Konstruktivismus KONSTRUKTIVISMUS ¢Proud kognitivně psych. teorií v polovině 20. stol. ¢Duchovní otec J. Piaget. ¢Široký proud teorií o chování a sociálních vědách zdůrazňující aktivní úlohu subjektu a jeho interakce s prostředím (ped. Slovník). ¢Vznikl jako teorie učení, dnes je chápán jako teorie vzdělávání. ¢Konstruktivismus vidí učení v dynamické modifikaci původních dětských pojetí k současnému stavu vědeckého poznání. ¢Jedno z nosných teoretických východisek psychodidaktiky. KONSTRUKTIVISMUS ¢Poznávání je determinováno vlastními kognitivními procesy učícího se jedince. ¢Snaží se využívat spontánní učení dětí. ¢Pracuje s dětskými pojetími, které jsou neustále přebudovávány. ¢Nový poznatek musí být začleněn do preexistujících struktur mechanismem asimilace a akomodace. ¢Klade důraz na odhalení individuálně specifických způsobů myšlení, klíčová je metakognice. PEDAGOGICKÝ/DIDAKTICKÝ KONSTRUKTIVISMUS ¢Vysvětluje učení jako proces, v němž žáci konstruují své poznatky a učitel vytváří pro to vhodné podmínky. ¢Je současnou nejvýznamnější psychodidaktickou teorií, zdůrazňuje činnostní a sociální aspekt školního vzdělávání. ¢Aktivita žáka je základním principem vyučování. ¢Samo poznávání není otisk poznávaného, ale výtvor, konstrukt. ¢Je možné chápat jako syntetické vyjádření individuálního a sociálního konstruktivismu. ¢ ¢ ¢ PEDAGOGICKÝ KONSTRUKTIVISMUS ¢Pedagogický/didaktický konstruktivismus chápe učení jako konstruování vědění, učení s porozuměním, klade důraz na smysluplnost učení. ¢Vychází z osvojených zkušeností a poznatků a zdůrazňuje sociální dimenzi učení. ¢Žákovo poznání je konstruováno jako cílený rozvoj či změna původního žákova pojetí reality. ¢Konstruktivistické modely řízení učební činnosti žáků se snaží využívat atributy typické pro spontánní učení. ¢ KONSTRUKTIVISTICKÁ VÝUKA ¢Znalosti nejsou pasivně přijímány, ale subjektem aktivně utvářeny v průběhu procesu poznávání. ¢Jedinec dokáže konstruovat své subjektivní obrazy světa, odrážející jeho individuální zkušenost. ¢Explicitně a záměrně pracují s dětským pojetím. ¢Důraz na individuální a specifické způsoby myšlení a osvojování poznatků. ¢Učení jako zásah do vnitřního poznatkového systému à je modifikován a restrukturalizován pod vlivem nově přicházejících informací, v mladším věku flexibilnější. ¢ PŘÍSTUP K VÝUCE ¢Transmisivní přístup k výuce - hotové poznatky jsou předávány dětem, dítě je pasivní, předávání znalostí učitelem, jednotlivá fakta, mechanický postup. ¢ ¢Konstruktivistický přístup – dítě samo přichází na nové poznatky, např. řešením problému, dítě je aktivní, nalézá souvislosti, vychází z toho, co již žák zná, ovlivněno dosavadními znalostmi, žák má příležitost s učivem pracovat, dochází ke vzájemnému sbližování světa dětských představ a vědeckých pojmů. ¢ ¢ TRANSMISIVNÍ POJETÍ ŠKOLY A VYUČOVÁNÍ ¢Dítě přichází do školy a nemá žádné poznatky o tématu, pojmu. ¢Inteligence je chápána jako vědomosti, které si děti osvojí v průběhu školní docházky. ¢Úkolem učitele je děti vše naučit. ¢Učitel předává poznatky. KONSTRUKTIVISTICKÉ POJETÍ ŠKOLY A VYUČOVÁNÍ ¢Dítě přichází do školy s množstvím poznatků. ¢Inteligence se rozvíjí v aktivní učební myšlenkové činnosti při učení. ¢Úkol učitele je vytvořit podmínky, aby si dítě své poznatky samo konstruovalo, utvářelo v souladu s vědeckými poznatky. KONSTRUKTIVISTICKÝ PŘÍSTUP KE ŠKOLNÍ VÝUCE ¢Opírat se o dětské prekoncepce (o to, co už dítě ví). ¢Umět je diagnostikovat, nacházet (prekoncepce, miskoncepce). ¢Navodit u dítěte kognitivní konflikt (myšlenkový neklid, dítě je nespokojené se svým pojetím). ¢Využít vlastní aktivní činnost dítěte (pomocí experimentů, řešení problémů, navození myšlenkové činnosti). ¢Využít kooperativního učení ke konceptuální změně pojmu. PEDAGOGICKÝ KONSTRUKTIVISMUS ¢ ¢Individuální konstruktivismus ¢ ¢Sociální konstruktivismus INDIVIDUÁLNÍ KONSTRUKTIVISMUS ¢Dítě v konfrontaci s okolním světem si vytváří své poznání na základě vlastní zkušenosti. ¢Znalost chápe jako epizodickou zkušenost. ¢Upřednostňuje individuální zkušenosti žáka. ¢Poznání je výsledkem určité adaptace člověka na prostředí. ¢Zaměřen na intrapsychické procesy. ¢Jedinec dokáže konstruovat své subjektivní obrazy světa, odrážející individuální zkušenost, ne tedy nedotčenou pravdu o světě. ¢Jedinec si neosvojuje porozumění pasivně. ¢ ¢ INDIVIDUÁLNÍ KONSTRUKTIVISMUS ¢Přijaté informace se aktivně integrují do dosavadní kognitivní struktury tj. do vnitřního poznatkového systému a současně je také mohou žáci přetvářet. ¢Tato adaptace může probíhat prostřednictvím akomodace a asimilace (Piaget). Asimilace nová informace se neliší od původního schématu žáka, informaci zařadí do své struktury. Akomodace nová informace se liší od žákovy struktury. Žák nově změní svou strukturu pojmu. ¢Nejlépe teoreticky propracovaný. ¢Konstrukce individuálního vědomí, přikládá význam individuálním zkušenostem. ¢ SOCIÁLNÍ KONSTRUKTIVISMUS ¢Zdůrazňuje význam kulturního prostředí, sociálního kontextu (Vygotský, Bruner, Bandura). ¢Realita ke konstruovaná činností člověka. ¢Proces učení je sociální proces, výsledkem je koncept sdíleného poznání. ¢Individuální významy jsou ovlivněny prostředím. ¢Zaměřen na interpsychické procesy. ¢V praxi učení ve skupině spolužáků (kooperativní učení). Učení s dospělým. ¢Proces učení je podporován sociální interakcí, čímž dochází k vytváření trvalejších paměťových stop. SOCIÁLNÍ KONSTRUKTIVISMUS ¢Význam má prožívání kladných emocí při učení. ¢Příznivé sociální klima ve třídě poskytuje žákům sociální podporu. ROLE UČITELE ¢Učitel je facilitátor, navozuje metakognici. ¢Má žákům ulehčovat a usnadňovat konstrukci nových poznatků. ¢Hlavní funkcí učitele je připravovat didakticky zpracované prameny poznání, řídit práci s těmito prameny a navozovat metakognici myšlenkových procesů. ¢Vstupuje s žáky do diskuse a kontroluje správnost vytvořených žákových konstruktů. ¢Využívá k tomu pestré metody a formy výuky a prameny poznání (obrázky, tabulky, grafy, experiment, video, atlasy, symboly, počítačové programy, texty, animace, modely, výklad učitele, dětská pojetí spolužáků, skupinové vyučování, ..) ROLE ŽÁKA ¢Žák je aktivním činitelem vlastního poznání. ¢Provádí myšlenkové operace a také metakognici vlastních myšlenkových procesů. ¢Sám si řídí tempo své práce. ¢Verifikuje svůj nově vytvořený konstrukt. ¢Své původní dětské pojetí nahrazuje vědeckým. ¢Konstruktivistické modely učení více odpovídají přirozeným mechanismům spontánního učení. ¢ POZITIVA ¢Omezuje vznik paralelních pojetí (collateral damagigng). ¢Zaměřuje se na odstraňování miskoncepcí. ¢Respektuje a rozvíjí individuální charakteristiky žáků. ¢Vede k rozvoji komplexních poznatkových systémů žáků nikoli jen izolovaných vědomostí. ¢Vede k vyšší úrovni osvojení vědomostí. ¢Vede žáky k uvědomování si vlastních myšlenkových pochodů tj. metakognici. ¢Rozvíjí schopnost samostatně pracovat s informačními zdroji. ¢ ¢ ¢ ¢ POZITIVA ¢Je zaměřena na praktickou aplikaci poznatků. ¢Zdá se být efektivnější pro mladší žáky. ¢Zaměřuje se na prakticky orientovaná témata. NEGATIVA ¢Nízká míra zevšeobecnění. ¢Velká časová náročnost na přípravu a uskutečnění. ¢Je limitováno jen určitými tématy matematiky, přírodovědní předměty. ¢Náročná na pomůcky, materiální a technické zabezpečení výuky. ¢Realizace výuky je časově náročnější. ¢Nepřipravenost učitelů, rodičů i vzdělávacích institucí. EDUKAČNÍ APLIKACE ¢Vychází z dětských prekonceptů/naivních teorií/ pojetí a sleduje změnu: ¢ ¢Před výukou ¢V průběhu výuky ¢Po výuce ¢ ¢Zaměřuje se na individuální přístup k jednotlivému žákovi. ¢ KONSTRUKTIVISTICKY POJATÝ PROCES UČENÍ ¢Podstatou procesu učení je modifikace dětských pojetí směrem k současnému stavu poznání. ¢V praxi však často nejsou nově konstruována, ale překrývána a tak mohou vznikat miskoncepty a paralelní koncepty (jeden výklad pro paní učitelku a jeden v běžném životě). ¢Vznikají především u výuky, která je vedena transmisivně, nepracuje s myšlením dětí, přenáší nové poznatky mechanicky. Ignoruje předchozí poznatky dítěte a jeho vlastní poznatkový systém. Difikacwe dětských pojetí KRITICKÉ POZNÁMKY K AKTIVNÍ KONSTRUKCI POZNÁNÍ ¢Jak mohou žáci získat vědomosti o jevech : ¢Které nemohou vycházet z jejich individuální zkušenosti? ¢Které nemohou uskutečnit?(vesmír, geologické procesy,.) ¢Které jsou v rozporu s jejich zkušeností? ¢ ¢ZÁVĚR ¢Učitel si ve své třídě a u každého tématu musí najít svůj vlastní přístup, model řízení učební činnosti svých žáků. ÚKOL ¢Diskutujte ve skupině o konstruktivistickém přístupu k učební činnosti žáka: ¢ ¢1)Jaké metody je vhodné využít k navození kognitivního konfliktu u dětí? ¢ ¢2)Pokuste se uvést příklad takové výuky. Jak byste postupovali? ¢ ¢3)Setkali jste se s konstruktivistickou výukou? ¢ (na praxi, na fakultě)