Seminář č. 3: Technologie ve výuce geografie Ze0127 Úvod do studia geografie Hana Svobodová, UČO 67632 67632@mail.muni.cz Obsah obrázku interiér, tmavé Popis byl vytvořen automaticky Technologie Nástroje, která má žákům nabídnout zábavnější a méně stereotypní formu výuky Mohou zapojit žáky do spoluvytváření samotné vyučovací hodiny, a tím zvýšit jejich motivaci k učení Zatímco v dřívějších dobách stačil učitelovi k dodržení zásady názornosti nástěnný obraz, meotar nebo diapozitiv, dnes tyto prostředky vystřídaly interaktivní tabule, počítače a chytrá mobilní zařízení Ve výuce zeměpisu zejména GIT – GIS, GNSS a DPZ Interaktivní tabule Velká dotyková obrazovka, ke které je připojen počítač a datový projektor Projektor promítá obraz z počítače na povrch tabule a přes ni můžeme prstem, speciálními fixy nebo dalšími nástroji ovládat počítač. http://www.veskole.cz/ Cloud ve škole Cloud ◦místa na internetu, kam je možné ukládat nejrůznější druhy informací (cokoli, co se chová jako soubor) ◦Např. mail na www.seznam.cz, www.uloz.to, Google Disk, Dropbox… ◦ http://cloudcomputingcafe.com/ Cloud ve škole Nevýhody: •Závislost na poskytovateli – společnosti/školy využívající cloud ztrácí možnost rozhodovat, který software a kterou verzi používat. Čím větší společností je poskytovatel, tím hůře se s ním komunikuje a vyjednává podmínky. Uživatelé též musí počítat s tím, že poskytovatel může zdražit ceny svých služeb. •Méně funkcí a horší stabilita – méně funkcí v porovnání s desktopovými. Online software může občas běžet pomaleji nebo zcela nefungovat v případě, že selže internetové připojení. •Vyžaduje připojení k internetu •Bezpečnost ◦ ◦ ◦ Výhody: •Zdarma •Vždy aktuální verze SW •Snadný přístup z počítače, telefonu, televizoru nebo jiného zařízení s připojením k internetu •Jednoduché uživatelské rozhraní •Zabezpečení dat •Růst produktivity práce –\ Co umí IS? Co umí IS? Tablety, mobily – koncept BYOD Model BOYD / BYOD ("Bring Your Own Device“) znamená, že žáci nosí do školy svá chytrá zařízení (tablet, chytrý telefon). Protože zařízení budou využívat různé operační systémy, klade tento koncept největší nároky na znalosti i dovednosti pedagogů. Škola jim musí zajistit adekvátní proškolení a také fungující infrastrukturu. Na druhou stranu škole odpadá investice do samotných zařízení , neboť náklady na hardware pokrývá rodina. Pokud není rodina schopná zařízení pořídit, škola musí být připravena zařízení půjčit. http://wojdylosocialmedia.com/is-bring-your-own-device-byod-good-or-bad-for-education/ http://www.guardian.co.tt/business-guardian/2012-12-06/why-businesses-are-embracing-bring-your-own- device Kam pro nápady a aplikace www.rvp.cz www.educoland.muni.cz www.veskole.cz Kam pro aplikace: ◦Google Play ◦Apple Store ◦… Aplikace pro geografy Mapy, navigace (auto / turistické) – on-line / off-line Hry s GPS Sluneční soustava Měřicí přístroje, čtečky Zeměpisné kvízy Předpověď počasí, radary Tabule … Mapy, navigace Mapy.cz GPS status Maps.me Navigator Sygic Locus Map Free Google Earth … Hry s GPS C: geo (geocaching) Whereyougo (Whereigo pro GPS Garmin Oregon) GPS Fox hunt Woop GPS drawing … Záznam trasy s GPS Nike+ Running Endomondo Runtastic … www.mapy.cz Sluneční soustava v Augmented reality Star Chart Sky Map Google Sky Map NASA – Spacecraft 3D Vrstevnice v augmented reality (AR) LandscapAR https://play.google.com/store/apps/details?id=de.berlin.reality.augmented.landscapar Virtuální realita Obsah obrázku box Popis byl vytvořen automaticky Card board Měřicí přístroje Ne každý mobil má všechna čidla!!! Kompas / compass – v mobilu digitální, klasický je magnetický Smart Tools, Advance Toolkit,… (obdoba drahý přístrojů, např. Vernier) Stopky Magnify (lupy, mikroskop) Decibel X Počasí, radary QR čtečky QR droid Codee QR Code Reader Jak vytvořit QR kód? www.qrgenerator.cz QRgenerator.cz_1448189934.png Zeměpisné kvízy Globe Trot Státní vlajky … Učebnice, atlasy Tabule a další Whiteboard, Sketch… Cam Scanner – Phone PDF Creator Google Googles … Geografie ve škole a v praxi Síla „geografického myšlení“ spočívá v tom, že přináší do výuky zeměpisu na základní škole využitelnost dosavadních zkušeností žáků pro učení se novým poznatkům o světě, ve kterém žijí. To je to, co nazýváme geografií života. Užitečná geografie = taková geografie, kterou lze použít každý den (J. Kolejka) Geografie v praxi V jakých profesích se využívá geografie? ◦……………… ◦……………… ◦……………… ◦……………… Weby pro geografy ČGS: www.geography.cz http://www.nationalgeographic.com/ http://herber.kvalitne.cz/ Národní geoportál INSPIRE: geoportal.gov.cz Metodický portál inspirace a zkušeností učitelů: www.rvp.cz … Zdroje dat Základním zdrojem statistických dat jsou (národní) statistické úřady. V ČR je to Český statistický úřad (ČSÚ), www.czso.cz ◦Základními sledovanými tématy jsou: demografie,hospodářství, zaměstnanost, daňová výtěžnost, doprava a komunikace a další. ◦Významných zdrojem statistických údajů je Sčítání lidu, domů a bytů (poslední 2011) ◦Poskytuje uživatelům informace o vydávaných publikacích v členění podle tematických skupin – metodika, souborné informace, životní prostředí a zemědělství, práce a sociální statistiky, obyvatelstvo, makroekonomika, zahraniční obchod, ceny, průmysl a stavebnictví, služby. Zdroje dat Eurostat – státy Evropské unie sdružují i své statistické úřady do jednoho, http://ec.europa.eu/eurostat The World Factbook, CIA, https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/ Zdroje dat Kromě statistických úřadů mohou být zdroji dat na internetu i instituce s prověřenými, a tudíž správnými informacemi a jednak specializované stránky: ◦portal.mpsv.cz ◦portal.chmi.cz Údaje jsou buď zobrazeny v tabulce nebo zakresleny v grafu, případně si lze soubor s příslušnou stáhnout (*.xls, *.csv). V některých případech je třeba pro přístup k datům instalovat speciální software. Ne všechna data jsou veřejně dostupná a je nutné je objednat. Hana Svobodová 67632@mail.muni.cz