1 Kartografie pro geografy podzim 2021 • Přednášející: doc. PhDr. Hana Svatoňová, PhD. • Cvičící: Mgr. Denisa Simerská • Ze0128 Kartografie BARVA A POPIS V MAPĚ 2 • Každý parametr znaku (jeho optická vlastnost, vnitřní struktura nebo popis) může nést prohlubující informaci o objektu / jevu, který představuje. Jazykem mapy rozumíme PROSTŘEDKY kterými v mapě znázorňujeme POZNATKY. • Jazyk mapy můžeme také chápat jako systém kartografických vyjadřovacích prostředků zahrnující: • Velké množství znaků vyjadřujících určité pojmy a objekty • Principy a metody používaní těchto znaků • Základní funkce ZNAKOVÉ SOUSTAVY: 1. Funkce PŘENOSU informace 2. Funkce KOMUNIKAČNÍ, tj. zabezpečení toho, aby uživatel porozuměl přenášené zprávě. SKLADEBNOST BODOVÉHO ZNAKU (KONSTRUKCE ZNAKU) logika a pochopení významu BARVA V MAPĚ Barva v mapovém obsahu Škály barev v kartografii • Barva má v obsahu specifické postavení: • může být jak samostatným vyjadřovacím prostředkem • součástí všech vyjadřovacích prostředků ostatních. • Použití barev v mapě zvyšuje při stejném optickém zaplnění množství zobrazitelného obsahu. • Barva umožňuje snížit počet ostatních použitých vyjadřovacích prostředků = zpřehlednění • Tj. VÍCE INFORMACÍ A PŘEHLEDNĚJI VÝZNAM BARVY V OBSAHU MAPY • Barvu charakterizujeme: • Tónem (HUE) • Jasem či Světlostí (LIGHTNESS, BRIGHTNESS, VALUE) • Sytostí (SATURATION) Ze0128 Kartografie 6 o Odstín je základní vlastnost barvy, podle níž též barvy povětšinou pojmenováváme (červená, zelená, žlutohnědá, vínová). o Jas – (svítivost v kandelách), odrazivost, zářivost (jak „razí“ do očí) o Sytost či saturace znamená intenzivnost barvy neboli barevnost. Čím je více barva sytá, tím je vnímána jako živější. Méně syté barvy se naproti tomu zdají tlumené či zašedlé. 100% sytost znamená, že jde o čistou barvu bez příměsi černé a bílé, 0% sytost představuje čistou kombinaci černé a bílé. CHARAKTER BARVY • Barva vzniká rozkladem bílého světla (Isaac Newton) • Barvy jsou definovány vlnovými délkami v rozsahu od 350nm (fialová) do 750nm (červená) • Barvy viditelného spektra jsou obvykle vyjmenovávány v pořadí podle vlnové délky: červená, oranžová, žlutá, zelená, modrá a fialová • Čím je vlnová délka KRATŠÍ, tím se barva jeví jako vzdálenějšÍ (vjem hloubky) • spektrum viditelných barev lze zobrazit také jako kruh FYZIKÁLNÍ PODSTATA BAREV • Sítnice lidského oka je citlivá na elektromagnetické vlny o vlnové délce zhruba 400-700nm (1nm = 10-9m). • Tuto oblast vlnových délek nazýváme viditelná oblast spektra. • Vyšší frekvence (čili kratší vlnové délky) nazýváme ultrafialové záření SVĚTLO – FYZIKÁLNÍ PODSTATA (OPTIKA) • Nižší frekvence (a delší vlnové délky) nazýváme infračervené záření. • Lidské oko rozliší • cca 17 tisíc chromatických (barevných) odstínů a cca 300 odstínů šedi • Barevný model – způsob jak zorganizovat barvy a jako vymezit odstíny vnímatelné, tisknutelné a zobrazitelné. • Barevný prostor – myšlenková transformace barevného spektra a jeho změn do fyzicky existujícího tělesa RGB a CMY barevný prostor – jednotková krychle RGB red green blue (např. Při ladění monitoru, definování barev v řadě programů monitor PC) CMYK cyan magenta yellow key (black) Např. barvy do tiskáren BAREVNÝ PROSTOR A MODEL • True color - pravé - přirozené barvy – vyplňují virtuální prostor cca 17 miliony odstínů lidské oko rozliší cca 17 tisíc chromatických (barevných) odstínů a cca 300 odstínů šedi • False color – nepravé, nepřirozené barvy - z vlnových délek z jiné části spektra než je viditelné záření ( rentgen, ultrazvuk, termální snímky(, vysoce využívané satelitními senzory BARVY PRAVÉ A NEPRAVÉ, TRUE, FALSE Složení jednotlivých složek světla zpět dostaneme opět světlo bílé (Young) Aditivní míchání barev - RGB MODEL • Primární barvy: • Červená, • Zelená, • Tmavě modrá Substraktivní míchání barev – CMYK MODEL • Sekundární barvy: • Žlutá, • Azurová, • Purpurová red green blue (např. Při ladění monitoru, definování barev v řadě programů monitor PC) BARVA – míchání barev cyan magenta yellow key (black) Např. barvy do tiskáren http://www.cie.co.at/ DIAGRAM CIE INTERNATIONAL COMMISSION ON ILLUMINATION Commission Internationale de l'Eclairage Organizace zaměřená na mezinárodní kooperaci a výměnu informací mezi členskými zeměmi ve všem, co se týká vědy, technologie a umění světla, osvětlování, barev, vidění, zpracování obrazu a fotobiologie. Je to nezávislá, nevýdělečná organizace. Založena 1913. Je uznávaná ISO jako autor standardů v oblasti svého působení. LIDSKÉ OKO A SPEKTRUM RGB, CMYK GAMUT – maximální barevný rozsah, který je schopen daný barevný model pojmout CMYK model postrádá jasné, zářivé barvy okraje spektra RGB modelu • smísením dvou primárních barev vzniká barva sekundární, jejímž doplňkem je ta primární barva, která se na jejím míchání nepodílí. • R + B = M - doplňková (komplementární) k G • B + G = C - doplňková k R • R + G = Y doplňková k B Maximální kontrast! MÍCHÁNÍ BAREV - PRIMÁRNÍ A SEKUNDÁRNÍ BARVY A JEJICH DOPLŇKY Celkový kontrast mezi dvěma doplňkovými barvami BAREVNÝ KONTRAST • Barvu charakterizujeme: • Tónem (HUE) • Sytostí (SATURATION) • Jasem či Světlostí (LIGHTNESS, BRIGHTNESS, VALUE) MÍCHÁNÍ BAREV BAREVNÉ VZORNÍKY • každá barva má snahu zabarvovat své okolí doplňkovou (komplementární) barvou • vedle ploch se sytou barvou nesmí být bílá plocha • Volit vhodné zabarvení pozadí mapového pole • komplementární barvy položené vedle sebe se zvýrazňují PRIMÁRNÍ A SEKUNDÁRNÍ BARVY A JEJICH CHOVÁNÍ https://cz.pinterest.com/pin/630644754042745795/visual-search/ TEPLÉ A STUDENÉ BARVY • Termín ŠKÁLA označuje jakoukoli dokonale uspořádanou posloupnost barev nebo tónů • Stupnici sytosti jediné barvy – řadu tónů různé barevné intenzity Škály: • Jednotónové, dvoutónové • Bipolární • Harmonické • Spektrální • S teplotním faktorem ŠKÁLA JEDNOTÓNOVÁ DVOUTÓNOVÉ ŠKÁLY MELODICKÁ ŠKÁLA v kartografii • Barvu charakterizujeme: • Tónem (HUE) • Jasem či Světlostí (LIGHTNESS, BRIGHTNESS, VALUE) • Sytostí (SATURATION) • Dva protilehlé póly, přechází přes „téměř“ bílou ve středu • Přechod, který tvoří obvykle prahová hodnota (threshold), se děje jasnou změnou z jednoho odstínu barvy do druhého. • Typicky u teplot – modrá až červené, kolem nuly bílá BIPOLÁRNÍ ŠKÁLY 22 BIPOLÁRNÍ ŠKÁLA - ÚKÁZKY UKÁZKA BIPOLÁRNÍ ŠKÁLY mapy z umění - MONETOVO NÁDRAŽÍ SAINT-LAZARE • Se skládá z řídící (dominantní) barvy a tří dalších doprovodných barev • dominantní barvu použijeme pro prvek, který má být zvýrazněn • Doprovodné barvy tvoří barva doplňková k barvě dominantní a barvy s ní sousedící K červené barvě vezmu zelenou a sousední k zelenéK modré vezmu oranžovou a sousední barvy U kartodiagramu vezmu dominantní barvu pro graf a doplňkové pro podklad HARMONICKÁ ŠKÁLA • Škála prochází nejméně třemi barevnými odstíny. Často zahrnuje všechny základní barvy spektra • Používá se v případě, kdy je nutné zobrazit velké množství intervalů / kategorií • Není vhodná pro zobrazení výrazně kvantitativně orientovaných charakteristik Např. politická mapa SPEKTRÁLNÍ ŠKÁLY • Lze je použít všude, kde existuje polarita jevu (teplá x studená, pozitivní x negativní) • Žlutá a červená působí zdání blízkosti, modrá a fialová optickou vzdálenost prohlubují – vzdálenější předměty se jeví menší ŠKÁLY S TEPLOTNÍM /POZITIVNÍM –NEGATIVNÍM FAKTOREM • škála s plovoucími hodnotami - tatáž škála (ne nutně celá) je použita pro vizualizaci všech map, nezávisle na časové a tedy i hodnotové proměnlivosti jevu. Z toho vyplývá, že škála má plovoucí hodnoty – podle potřeby tématiky je celá škála posunuta do příslušných hodnot • škála s fixními hodnotami – je vygenerována rozsáhlá škála obsahující celý obor hodnot, jichž charakteristika dosahuje v čase ŘEŠENÍ ČASOVÉHO ASPEKTU Ze0128 Kartografie 29 Význam barev ▪ Barvy jsou nositelé symbolických významů. A proto je dobré si ujasnit, jak na nás jednotlivé barvy působí. ▪ Zelená vyjadřuje naději, klid a rovnováhu (stromy, tráva, mech, apod.) ▪ Modrá je barva klidu, svěžesti, vyvolává pocity dálek a hloubek (nebe, moře, voda, apod.) ▪ Červená je barvou dráždivou, povzbuzující a pobízející k aktivitě (oheň, krev, apod.) ▪ Žlutá barva povzbuzuje, vyvolává optimistický pocit lehkosti (slunce, záře, apod.) ▪ Bílá je barvou čistoty, neutrality (sníh, zimní období) ▪ Béžová vyvolává pocit tolerance, volnosti (písek, kameny, apod.) ▪ Hnědá v nás vyvolává pocit stálosti, sounáležitosti a pocit bezpečí (zem, dřevo, apod.) Autor: Ing. Lubomír Jindřich Ze0128 Kartografie 30 DOPLŇKY • Každé neprůhledné těleso částečně či úplně odráží dopadající světlo • Subtraktivní míchání barev (odečítání) • Primární barvy: žlutá, azurová, purpurová (CMYK model) • Sekundární barvy: červená, zelená, modrá • Pigmentové barvy POHLCOVÁNÍ A ODRAZ SVĚTLA • Barevný prostor – myšlenková transformace barevného spektra a jeho změn do fyzicky existujícího tělesa • True color (pravé barvy) – vyplňují virtuální prostor cca 17 miliony odstínů. • Lidské oko rozliší cca 17 tisíc chromatických odstínů a cca 300 odstínů šedi • K zobrazení vztahů mezi barvami využíváme kartreziánský třírozměrný prostor v jehož osách jsou buď primární barvy nebo základní charakteristiky barev podle zobrazovaného modelu • Barevný model – způsob jak zorganizovat barvy, zobrazit vztahy mezi nimi a jak vymezit odstíny vnímatelné, tisknutelné a zobrazitelné BAREVNÉ PROSTORY • modely založené na fyziologii oka – RGB, CMY / CMYK • Kolorimetrické modely založené na měření spektrální odrazivosti – chromatický diagram CIE • Komplementární modely založené na percepčních experimentech – NCS (Natural Color System) • Modely psychologické a psychofyzikální – HSV, HSL, Munsell BAREVNÉ MODELY • Založený na barevných protikladech • Základ tvoří 6 barev: , • Černá, • Červená, • Zelená, • Žlutá • Modrá • Pomocí těchto 6tibarev lze popsat všechny barvy ostatní • Odkazuje se na vnímání barev na úrovni mozku (nikoliv oka, jako např. RGB) – lépe tak odpovídá tomu, jak lidé popisují své barevné vjemy • Parametry – blackness (darkness), chromacity (saturation) a procentuální zastoupení dvojice barev (červená, zelená žlutá a modrá (hue) • Žlutá na švédské vlajce = 40% darkness, 80% saturation, 90% žlutá + 10% červená = trošku tmavší víceméně sytá žlutá s lehkým nádechem do oranžova PERCEPČNÍ NATURAL COLOR SYSTEM (NCS) ZALOŽENÝ NA KOMPLEMENTARITĚ BAREV TYPY BAREVNÝCH SCHÉMAT