Jak na hodnocení? Michaela Spurná Červená loď zakotvená u mola na řece se stromy podél břehu a modrou oblohou v pozadí Zadání Cvičení č. 3 •Zadání: 1.Plánování a příprava určeného modelového státu bude obsahovat: b. s charakteristikou státu – všeobecný přehled. c. - Případovou studii – bude se týkat určitého očekávaného výstupu nebo konceptuálního přístupu, to znamená, vysvětlení určitého jevu, který má obecnou platnost. Příkladem je Migrace z venkova v Číně – viz prezentace v IS MUNI. -Vyhledáte text k příslušnému státu – článek z novin, časopisu, aktuální informace z internetu jakéhokoliv charakteru, popř. Video nebo jiný publiscistický pořad. Vytvoříte přípravu na hodinu tak, aby si žáci dokázali uvědomit, o čem zmíněná informace je, jak si ji vysvětlit pomocí tvorby geografických otázek a hledání odpovědí. • 1.Plánování a příprava určeného makroregionu bude obsahovat: b.Úvodní hodinu s celkovou charakteristikou regionu c.Procvičovací hodinu s hledáním souvislostí a faktů s vybranými tvrzeními před částí věnovanou zadanému makroregionu z učebnice Anděl a kol. Nová regionální geografie. • •Poznámky na závěr: -Do úvodních hodin použijte co nejvíce mapu a úlohy s mapou. Dávají tomu regionu název, vysvětlují jeho polohu a vše, co tam patří. -Promyslete si, jak by měl vypadat zápis proběhlé hodiny – tedy to je zejména to, co si přestavujete, že by měli žáci umět. Na tento závěr si pak do přípravy vytvoříte dílčí cíle, které budou konkrétní a měřitelné. • •Použité zdroje – Podpory v IS MUNI: -Tvorba přípravy na výuku; -Učebnice geografie pro ZŠ – slide – příp. Studie - migrace-Čína; -Standardy indikátory – příklady tvorby dílčích cílů; -RVP ZV – 2021 – očekávané výsledky -Vaše rozbory učebnic •Učební úloha – na čem se to učí! •[1. Jaká je hustota obyvatelstva fotografovaných míst (1,4,5). •2. Najděte větu, která uvádí důvod odchodu do Šanghaje (2,4). •3. Jak je na mapě znázorněná migrace lidí z venkova (2,3). •Upravte •4. Napište krátký text, který vysvětluje: -V jakém prostoru se koncentruje čínská populace; -Proč tento prostor přitahuje stále více lidí. Červená loď zakotvená u mola na řece se stromy podél břehu a modrou oblohou v pozadí Téma: migrace •Můj návrh dle úlohy - - Brát ohled, že tu nejsou pracovní listy, slepé mapy apod. Obrázek •Cílem výuky (výukový, dílčí cíl) je: •1. Žáci pomocí analýzy předložené mapy lokalizují do slepé mapy migraci lidí v Číně a popisují základní faktory migrace. •2. Žáci vysvětlí, co jsou jádrové a periferní oblasti (jádra a periferie) v Číně. •3. Žáci objasní příčiny migrace mezi periferiemi a jádry v Číně. •4. Žáci pomocí dedukce a analogie lokalizují mezikontinentální (mezinárodní) migraci z blízkých států a kontinentů do zemí EU a vysvětlují příčiny této migrace. •5. Žáci pomocí argumentace diskutují o pozitivech a negativech migrace obecně, o dopadech na krajinu •(6. Žáci prezentují své výroky a obhajují je.) •(KK – komunikační, sociální – prezentační, pracovní - přípravy) • •Známé pojmy: hustota obyvatelstva, obyvatelstvo, ekonomika •Nové pojmy: urbanismus, jádra, periferie, migrace, vnitřní a mezikontinentální migrace Hodnocení a kritéria a indikátory hodnocení •Sumativní hodnocení: •1. Věcná správnost v lokalizování (lokalizují/nelokalizují) – 1 bod •2. Vysvětlí nové pojmy (Vysvětlí/nevysvětlí) – 1 bod •3. Vyjmenuje alespoň 4 příčiny migrace (vyjmenuje/nevyjmenuje) – 4 body •4. Vyjmenuje státy, kterých se týká mezinárodní a mezikontinentální migrace v souvislosti s EU (vyjmenuje/nevyjmenuje) – max. 5 států – max. 5 bodů •5. Vyjmenuje pozitiva a negativa migrace – max. 6 (3 a 3) – 6 bodů •6Celkem 15 bodů – 100% úspěšnost (rozdělení procent) Cílem výuky (výukový, dílčí cíl) je: 1. Žáci pomocí analýzy předložené mapy lokalizují do slepé mapy migraci lidí v Číně a popisují základní faktory migrace. 2. Žáci vysvětlí, co jsou jádrové a periferní oblasti (jádra a periferie) v Číně. 3. Žáci objasní příčiny migrace mezi periferiemi a jádry v Číně. 4. Žáci pomocí dedukce a analogie lokalizují mezikontinentální (mezinárodní) migraci z blízkých států a kontinentů do zemí EU a vysvětlují příčiny této migrace. 5. Žáci pomocí argumentace diskutují o pozitivech a negativech migrace obecně, o dopadech na krajinu. Kritéria: věcná správnost znalosti •Formativní hodnocení: volím, jelikož se jedná o stěžejní téma. O co se jedná? Jedná se o analytickou popisnou zpětnou vazbu (vztažená k KK pracovní – dospěli k závěrům, jelikož dodrželi postup). •Představte si postup! • •1. Věcná správnost v lokalizování (lokalizují/nelokalizují). Otázky, proč lokalizoval, tak jak lokalizoval. •Indikátory: orientačně ví, kde se místo nachází; určuje v mapě významné lokalizační prvky (dle migrace), určí, jak zaznačí; správnost zaznačením - odůvodněné •Kdyby analyzoval, tak by správně lokalizoval (tj. ptám se, z čeho usuzuje na lokalizaci) • •2. Vysvětlí nové pojmy (vysvětlí/nevysvětlí) – není potřeba (pojmy jsou sekundárním produktem práce). Musí je používat při obhajobě postupů a výsledků. Předložit mnemotechnickou pomůcku, jak si zapamatovat, když nebude vědět (změna strategie). Cílem výuky (výukový, dílčí cíl) je: 1. Žáci pomocí analýzy předložené mapy lokalizují do slepé mapy migraci lidí v Číně a popisují základní faktory migrace. 2. Žáci vysvětlí, co jsou jádrové a periferní oblasti (jádra a periferie) v Číně. 3. Žáci objasní příčiny migrace mezi periferiemi a jádry v Číně. 4. Žáci pomocí dedukce a analogie lokalizují mezikontinentální (mezinárodní) migraci z blízkých států a kontinentů do zemí EU a vysvětlují příčiny této migrace. 5. Žáci pomocí argumentace diskutují o pozitivech a negativech migrace obecně, o dopadech na krajinu. Hodnocení a kritéria a indikátory hodnocení Kritéria: věcná správnost znalosti, dovednosti: odůvodňování, práce se zdroji, práce s mapou, formulování myšlenek, přenášení znalosti Cílem výuky (výukový, dílčí cíl) je: 1. Žáci pomocí analýzy předložené mapy lokalizují do slepé mapy migraci lidí v Číně a popisují základní faktory migrace. 2. Žáci vysvětlí, co jsou jádrové a periferní oblasti (jádra a periferie) v Číně. 3. Žáci objasní příčiny migrace mezi periferiemi a jádry v Číně. 4. Žáci pomocí dedukce a analogie lokalizují mezikontinentální (mezinárodní) migraci z blízkých států a kontinentů do zemí EU a vysvětlují příčiny této migrace. 5. Žáci pomocí argumentace diskutují o pozitivech a negativech migrace obecně, o dopadech na krajinu. Hodnocení a kritéria a indikátory hodnocení Kritéria: věcná správnost znalosti, dovednosti: odůvodňování, práce se zdroji, práce s mapou, formulování myšlenek, přenášení znalosti •Formativní hodnocení: pokračování • •3. Vyjmenuje alespoň 4 příčiny migrace (vyjmenuje/nevyjmenuje). •—> změna na (můžeme jít o úrovně výše) Zhodnotí příčiny migrace z hlediska vážnosti situace. Otázky, jak k příčinám došel, co přesně znamenají – (pomocí analýzy map a textů). • •Indikátory: uvede faktory migrace (znalost), analyzuje, co je dělá faktor příčinou (je to opravdu příčina? – co ovlivňuje? – analýza), při zhodnocení sleduje základní parametry (objem migrace, směr migrace, délka trvání, co se stane s místy, odkud odchází a kam přichází, nutnost i jiných zdrojů a kvalita zdrojů) – pokud bude žák prezentovat nebo diskutovat (přichází další kritéria – objektivnost, srozumitelnost aj.) • • Cílem výuky (výukový, dílčí cíl) je: 1. Žáci pomocí analýzy předložené mapy lokalizují do slepé mapy migraci lidí v Číně a popisují základní faktory migrace. 2. Žáci vysvětlí, co jsou jádrové a periferní oblasti (jádra a periferie) v Číně. 3. Žáci objasní příčiny migrace mezi periferiemi a jádry v Číně. 4. Žáci pomocí dedukce a analogie lokalizují mezikontinentální (mezinárodní) migraci z blízkých států a kontinentů do zemí EU a vysvětlují příčiny této migrace. 5. Žáci pomocí argumentace diskutují o pozitivech a negativech migrace obecně, o dopadech na krajinu. Hodnocení a kritéria a indikátory hodnocení Kritéria: věcná správnost znalosti, dovednosti: odůvodňování, práce se zdroji, práce s mapou, formulování myšlenek, přenášení znalosti •Formativní hodnocení: pokračování • •4. Vyjmenuje státy, kterých se týká mezinárodní a mezikontinentální migrace v souvislosti s EU (vyjmenuje/nevyjmenuje). •—> změna na Popíše (nepopíše) příběhem, jak lze přenést znalost na jiná místa. Lokalizuje a odůvodňuje možnou migraci. Otázky, z čeho vycházel, proč je tam přenositelnost či analogie (hustota osídlení, chudoba, životní podmínky, podnební podmínky aj.). • •Indikátory: Pomocí kritérií v hodnocení 3. sestaví možné situace v jiných zemích: výběr jiného státu (kontinentů): volba (volí/nevolí) vhodných zdrojů, volba (volí/nevolí) vhodných informací (obsahová správnost), strukturování myšlenek: představí/nepředstaví strukturu; provazuje/neprovazuje se vzorovou situací v Číně, lokalizuje/nelokalizuje v mapě, odůvodňuje/neodůvodňuje možnou migraci… • Cílem výuky (výukový, dílčí cíl) je: 1. Žáci pomocí analýzy předložené mapy lokalizují do slepé mapy migraci lidí v Číně a popisují základní faktory migrace. 2. Žáci vysvětlí, co jsou jádrové a periferní oblasti (jádra a periferie) v Číně. 3. Žáci objasní příčiny migrace mezi periferiemi a jádry v Číně. 4. Žáci pomocí dedukce a analogie lokalizují mezikontinentální (mezinárodní) migraci z blízkých států a kontinentů do zemí EU a vysvětlují příčiny této migrace. 5. Žáci pomocí argumentace diskutují o pozitivech a negativech migrace obecně, o dopadech na krajinu. Hodnocení a kritéria a indikátory hodnocení Kritéria: věcná správnost znalosti, dovednosti: odůvodňování, práce se zdroji, práce s mapou, formulování myšlenek, přenášení znalosti • •Formativní hodnocení: pokračování • •5. Vyjmenuje pozitiva a negativa migrace. •—> změna na Představí své argumenty pro pozitiva a negativa migrace z různých aspektů (sleduje se počet a kvalita aspektů – počet obyvatelstva, urbanismus, krajinu, ekonomiku, kriminalitu (vandalismus), kulturu aj.), uvede jejich zdroje. •Indikátory: pomocí kritérií v hodnocení 3. a 4. plní požadavky 5.: připravuje argumenty (3. a 4. úkol – počet, linku – směr – tok myšlenky, strukturování – rozdělení na pozitiva a negativa dle aspektů), cituje zdroje, u prezentování se sleduje: jasnost, strukturovanost, citování, věcnost… Pokud jde o diskuzi: dodržuje pravidla správné argumentace a diskuze (vyslechne, formuluje otázky, neatakuje diskutující, strukturuje projevu). Hodnocení a kritéria a indikátory hodnocení Kritéria: věcná správnost znalosti, dovednosti: odůvodňování, práce se zdroji, práce s mapou, formulování myšlenek, přenášení znalosti Vrstevnické hodnocení: hodí se k úkolu o diskuzi vysvětlí se kritéria a indikátory hodnocení, které použijí: jasnost, srozumitelnost, plynulost, sdělovaná myšlenka, … vizte indikátory u formativního hodnocení - o které jako učitel stojíte? Postup •Všímejte si aktivních sloves! •Co pro Vás slovesa znamenají? •Jaké projevy žáků očekáváte (kognitivní, chování a emotivní)? •Jsou pozorovatelné? •Tvořím postup v mysli a dle toho tvořím kritéria a indikátory tak, abych naplnila cíle a OV! •Vytvořit KRUH (OV, CÍL, ÚLOHA, HODNOCENÍ – OV…např. … Z-9-3-01; Z-9-3-02; Z-9-3-03; str. 85) - http://www.nuv.cz/file/4982/ •Znám své možnosti: https://prezi.com/view/L9O65LFjy1sCrHGT9GFU/