Adobe Systems Veřmiřovský: Slovotvorný systém 1 Slovotvorný systém Adobe Systems Veřmiřovský: Slovotvorný systém 2 Slovotvorný systém Kategorie pojmová (1), onomaziologická (2) i slovotvorná (4)... a také slovotvorný typ (3) Adobe Systems Veřmiřovský: Slovotvorný systém 3 Slovotvorný systém 1.Kategorie pojmová 2.Kategorie onomaziologická (neboli OK) 3.Slovotvorný typ (ST) 4.Kategorie slovotvorná (SK) 5. 5. ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 4 Jaký je smysl toho všeho, co doposud zaznělo? ​ [17:29] Adam VeřmiřovskýCo užitečného nám (tj. budoucím vyučujícím ČJ na ZŠ) tento pohled na jazyk přínáší? ​ [17:34] Leona KučerováLajker ​ [17:36] Adam Veřmiřovskýlajkovač ​ [17:36] Adam Veřmiřovskýlajkovatel ​ [17:36] Adam Veřmiřovskýlajker -- potenciální přejímka? ​ [17:36] Adam Veřmiřovský-er (neslovanské...) bajker ​ [17:37] Adam VeřmiřovskýTato hierarchie je detailní ukázkou toho, jak hluboko můžeme (pokud chceme) v analýze jednoho slova dojít... ​ [17:38] Adam VeřmiřovskýZ jakých různých (významových vs. formálních) směrů můžeme k dané analýze přistoupit. [17:38] Adam VeřmiřovskýNadhled: k čemu nám tento aparát může být užitečný jakožto studentům bohemistiky. ​ [17:39] Adam VeřmiřovskýDůležité je zdůraznit, že tento detailní vhled NEMÁME předávat žactvu ZŠ. ​ [17:40] Adam VeřmiřovskýVyučující má mít ten nadhled, ale žákům zprostředkovává porozumění tomu, co ten žák sám aktuálně je s to pojmout (příp. můžeme žáka zkusit posunout na další krok, který žák může učinit v rozumění jazyku, ve vztahu k jazyku ap.) ​ [17:42] Adam VeřmiřovskýJe posel z Osla osloský (,) nebo oselský? ​ [17:43] Adam Veřmiřovský-ský báze adjektivní ​ [17:43] Adam Veřmiřovský-ský sltvný formant adjektivní sufixální ​ [17:43] Jan Wichoslovský ​ [17:44] Adam Veřmiřovskýoslo-v-ský? ​ [17:44] Adam Veřmiřovský-ský vs. -vský? [17:45] Adam VeřmiřovskýNajdeme potenciální variantu sufixu -vský v jiných lexémech? ​ [17:47] Adam Veřmiřovskýosl-ov-ský ​ [17:47] Adam Veřmiřovskýotc-ov-ský, král-ov-ský ​ [17:47] Adam Veřmiřovský-ov- ? ​ [17:48] Adam VeřmiřovskýVeř-ov-ice? ​ [17:49] Adam Veřmiřovskýbůh ​ [17:49] Adam Veřmiřovskýboh-a ​ [17:49] Adam Veřmiřovskýboh-u... ​ [17:49] Adam Veřmiřovskýbož-e ​ [17:49] Adam Veřmiřovskýbo-g76 [17:49] Adam Veřmiřovskýbo-g76 ​ [17:50] Adam Veřmiřovskýbuoh ​ [17:50] Adam Veřmiřovskýbůh ​ [17:50] Adam Veřmiřovskýotc-ov... ​ [17:51] Adam Veřmiřovskýotc-ův ​ [17:51] Adam Veřmiřovskýosl-ův ​ [17:53] Adam VeřmiřovskýPosel z Osla je posel z Oslo... ​ [17:56] Adam VeřmiřovskýCo byste ocenili? Co byste doporučili? Adobe Systems Veřmiřovský: Slovotvorný systém 5 Celek Obsah obrázku text, strom, exteriér, tráva Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Veřmiřovský: Slovotvorný systém 6 Celek — nehierarchická entita (?) Obsah obrázku text, strom, exteriér, tráva Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Veřmiřovský: Slovotvorný systém 7 Celek Obsah obrázku text, zařízení Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Veřmiřovský: Slovotvorný systém 8 Část Obsah obrázku exteriér, pláž, pobřeží, písečné Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Veřmiřovský: Slovotvorný systém 9 Hierachie Obsah obrázku exteriér, pláž, pobřeží, písečné Popis byl vytvořen automaticky ̶PK ̶OK ̶SK ̶ST ̶SPT Adobe Systems Veřmiřovský: Slovotvorný systém 10 Hierachie PK ̶ ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 11 Pojmové kategorie :: pojmové báze slov Adobe Systems Zápatí prezentace 12 Pojmové kategorie ̶Tyto pojmové kategorie odpovídají pojmovým a pojmenovacím bázím slov (...); viz též s teorií OTS spolupracující teorie slovních druhů. (Rusínová 2017) ̶OTS? (viz dále) Adobe Systems OTS Zápatí prezentace 13 ̶onomaziologická teorie slovotvorby ̶je „spjata s dílem M. Dokulila (zvl. ✍TSČ, 1962; ✍TSČ 2, 1967), ̶které je dále rozvíjeno u nás (viz ✍Rusínová, 2007)“ ̶(Osolsobě 2017) ̶ Obsah obrázku muž, osoba, oblek, pózování Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Veřmiřovský: Slovotvorný systém 14 (2) Hierachie — OK — Onomaziologie? ̶A co je vůbec to OK? ̶Co je to onomaziologie? Nauka o pojmenování postupující od obsahu k formě (nejdříve vím, CO chci pojmenovat (budovu SECC v Glasgow), a pak teprve přemýšlím JAK (pásovec) ̶při tomto pojmenovávacím procesu můžu postupovat systematicky, můžu vybírat z různých kategorií ̶ Obsah obrázku obloha, exteriér, voda Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Veřmiřovský: Slovotvorný systém 15 (2) Hierachie — OK — Onomaziologie? ̶nejdříve vím, CO chci pojmenovat (budovu SECC v Glasgow), a pak teprve přemýšlím JAK (pásovec) ̶ „názvy živočichů, rostlin a nerostů. Mezi (3) názvy živočichů patří jednak (a) mutační desubstantiva: kůr-a → kůr-ovec; dále např. bičíkovec, členovec, korálovec, tlamovec, obratlovec“ -ovec, slovnikafixu.cz ̶(metafora) Obsah obrázku obloha, exteriér, voda Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Veřmiřovský: Slovotvorný systém 16 (2) Hierachie — OK — Onomaziologie? ̶onomaziologie je hierarchicky nadřazena lexikologii a slovotvorbě (i v tzv. Veřmiřovského schématu sémiotiky...) Adobe Systems Veřmiřovský: Slovotvorný systém 17 (2) Hierachie — Onomaziologické kategorie Obsah obrázku exteriér, pláž, pobřeží, písečné Popis byl vytvořen automaticky ̶onomaziologická kategorie (OK) hromadnosti „zahrnuje ̶ slovotvornou kategorii (SK) názvů hromadných tvořenou několika ̶typy (ST) (učitelstvo, stromoví, trní) i slova prvotní jako štěrk, písek, brav, hmyz, skot aj.“ (Hauser 1980: 109) ̶ Adobe Systems Veřmiřovský: Slovotvorný systém 18 (2) Hierachie — Onomaziologické kategorie ̶ Adobe Systems Veřmiřovský: Slovotvorný systém 19 (2) Kategorie onomaziologické (OK) ̶„obecné obsahové struktury, ̶které se navzájem liší stupněm významového rozdílu (malý :: menší) ̶mezi pojmem vstupujícím do pojmenovávacího aktu (slovo fundující) ̶a pojmem, který je výsledkem aktu (slovo fundované)“ (Uher, Kneselová 1999: 12) Zde je důraz na Mu, Mo, Tr... Mnoho otazníků na černém pozadí Adobe Systems Veřmiřovský: Slovotvorný systém 20 (2) Kategorie onomaziologické (OK) ̶liší se stupněm významového rozdílu (ryba :: rybář, malý :: menší... ) ̶Zde je důraz na: ̶Mu: mutace – ryba :: rybář ̶Mo: modifikace – malý :: menší ̶Tr: transpozice – mladý :: mládí ̶Ko: koordinace – lesostep (les a step) ̶Re: reprodukce – fičet (fí), krákat (krá) Mnoho otazníků na černém pozadí Adobe Systems Veřmiřovský: Slovotvorný systém 21 Infograficky: Zde je důraz na Mu, Mo, Tr... Obsah obrázku text, bílá tabule, barevné Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Veřmiřovský: Slovotvorný systém 22 (2) Slovotvorný typ (ST) ̶„základní formace slovotvorného systému“ ̶tvoří jej skupina motivovaných slov vyznačujících se slovnědruhovou, př. lexikálněsémantickou shodou základových slov (SZ) a významově i formálně shodným slovotvorným formantem (SF): Adobe Systems Veřmiřovský: Slovotvorný systém 23 (2) Slovotvorný typ (ST) ̶ad 1: příznak verbální: uči- ̶báze substantivní: -tel ̶ad 2: báze verbální: uči- ̶formant: -tel ̶ad 1: hledisko významové ̶ad 2: hledisko formální Adobe Systems Veřmiřovský: Slovotvorný systém 24 (2) Slovotvorný typ (ST) jinak ̶„V ↗OTS základní klasifikační jednotka slovotvorného systému bezprostředně podřazená ↗slovotvorné třídě (kategorii, pozn. AV), model chápaný jako schéma slovotvorné stavby fundovaných slov ̶(a) (která) patří k jednomu slovnímu druhu, ̶(b) mají stejný významový vztah ke svým fundujícím slovům, ̶(c) vznikla stejným slovotvorným postupem a ̶(d) byla utvořena stejným slovotvorným formantem ̶(např. s.t. ‑tel, jména osob / činitelská jména, substantiva tvořená ze sloves formantem ‑tel připojeným k infinitivnímu/minulému kmeni slovesa vyjadřujícího příslušnou činnost).“ (Osolsobě 2017) ̶ Adobe Systems Veřmiřovský: Slovotvorný systém 25 (3) Slovotvorná kategorie (SK) (NESČ: třída) ̶= vyšší formace slovotvorné soustavy ̶ve SK se sdružují motivovaná slova na základě zpravidla shodné slovnědruhové povahy základových slov (SZ) a obecně shodného slovotvorného a lexikálního významu formálně různých SF ̶Např. uči-tel, řidi-č, soud-ce ̶Obecně tedy SK tvoří větší či menší počet ST reprezentovaných [různými] SF. (Uher, Kneselová 1999: 13) ̶Tj. jména činitelská (označují osoby vykonávající příslušnou činnost) Adobe Systems Veřmiřovský: Slovotvorný systém 26 (3) SK jinak: Slovotvorná třída (STř) ̶„V ↗OTS základní klasifikační jednotka slovotvorného systému bezprostředně nadřazená ↗slovotvornému typu, model chápaný jako schéma slovotvorné stavby fundovaných slov, která (a) patří k jednomu slovnímu druhu, (b) mají stejný významový vztah ke svým fundujícím slovům a (c) vznikla stejným slovotvorným postupem (např. s.t. ↗činitelských jmen zahrnuje substantiva tvořená ze sloves, která označují osoby vykonávající příslušnou činnost a zahrnuje slovotvorné typy ‑tel: spisovatel, ‑č: řidič, ‑ec: rytec, ‑ce: soudce, ‑čí: mluvčí aj.)“ (Osolsobě 2017) ̶ Adobe Systems Veřmiřovský: Slovotvorný systém 27 (2b) Slovotvorný podtyp (SPT) ̶= podskupina slov patřících do ST, která se konstituuje v jeho rámci na základě shodných (blízkých) sémantických vlastností vyznačených v základových slovech (SZ), daných použitím pro jisté skutečnosti ap. ̶Př. Uvnitř ST „učitel“ existuje skupina slov s obecným významem matematických termínů: dělitel, čitatel, násobitel... Adobe Systems Veřmiřovský: Slovotvorný systém 28 (2b) Slovotvorný podtyp (SPT) Př. Uvnitř ST „učitel“ existuje skupina slov s obecným významem matematických termínů: dělitel, čitatel, násobitel... ̶SPT: matematické termíny -tel (dělitel, čitatel, jmenovatel... -- tudy vede cesta k mezipředmětovým vztahům mezi ČJ a M) ̶jmenovatel dává jméno tomu zlomku, zlomek se jmenuje: polovina, třetina... ̶čit-a-tel udává po-čet těch částí (jež jsou uvedeny ve jméně zlomku) ̶SPT -- významový pohled, ̶varianta SF -- formální pohled (form-ant :: form-ální)... ̶​ Adobe Systems Veřmiřovský: Slovotvorný systém 29 (2c) Poznámka k SPT ̶Pojem SPT není totožný s pojmem varianta SF: substantiva se SF -tel = ST; drž-e-t ➡ drž-itel, ̶SF -itel je variantou SF -tel. ̶Varianta SF je tedy formální obměnou jeho základní podoby, zatímco SPT je sémantickou specifikací části množiny tvořící ST. Adobe Systems Veřmiřovský: Slovotvorný systém 30 Smysl toho všeho? ̶ Adobe Systems Veřmiřovský: Slovotvorný systém 31 Smysl toho všeho? ̶Funkce. Adobe Systems Veřmiřovský: Slovotvorný systém 32 Smysl toho všeho? ̶Funkce. ̶K čemu to slouží? / Co to znamená? / Jak to funguje v textu? Adobe Systems Veřmiřovský: Slovotvorný systém 33 Smysl toho všeho? ̶Funkce. ̶K čemu to slouží? / Co to znamená? / Jak to funguje v textu? ̶To jsou otázky, které si klademe ve třídě spolu s žáky. Adobe Systems Veřmiřovský: Slovotvorný systém 34 Smysl toho všeho? ̶Funkce. ̶K čemu to slouží? / Co to znamená? / Jak to funguje v textu? ̶To jsou otázky, které si klademe ve třídě spolu s žáky. ̶Aby se nám i žákům vytvářel nový pohled na celek. ̶ Adobe Systems Veřmiřovský: Slovotvorný systém 35 Smysl toho všeho? ̶Funkce. ̶K čemu to slouží? / Co to znamená? / Jak to funguje v textu? ̶To jsou otázky, které si klademe ve třídě spolu s žáky. ̶Aby se nám i žákům vytvářel nový pohled na celek. ̶A tím vše získávalo smysl, příp. nový smysl. Adobe Systems Veřmiřovský: Slovotvorný systém 36 Smysl toho všeho? Obsah obrázku text, strom, exteriér, tráva Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Veřmiřovský: Slovotvorný systém 37 Zdroje Hauser, Přemysl. 1980. Nauka o slovní zásobě. Praha: SPN, s. 109. Osolsobě, Klára. 2017. ONOMAZIOLOGICKÁ TEORIE SLOVOTVORBY. In: Petr Karlík, Marek Nekula, Jana Pleskalová (eds.), CzechEncy — Nový encyklopedický slovník češtiny. URL: https://www.czechency.org/slovnik/ONOMAZIOLOGICKÁ TEORIE SLOVOTVORBY (poslední přístup: 13. 5. 2021) Rusínová, Zdenka. 2017. ONOMAZIOLOGICKÁ KATEGORIE. In: Petr Karlík, Marek Nekula, Jana Pleskalová (eds.), CzechEncy — Nový encyklopedický slovník češtiny. URL: https://www.czechency.org/slovnik/ONOMAZIOLOGICKÁ KATEGORIE (poslední přístup: 13. 5. 2021) Uher, Fr.; Kneselová, H. 1999. Nauka o tvoření slov. Tematické okruhy a cvičení. Brno: MU PdF.