Interpretace uměleckého textu v přípravě učitele a ve výuce — — INTERPRETACE = — —Individuální realizace uměleckého díla —Výklad (racionální výklad; „kroky“ každé recepce textu: prožitek → INTERPRETACE → hodnocení) —Výklad jako součást každého procesu recepce (jeho fáze: percepce – apercepce – INTERPRETACE (výklad) – konkretizace) – výklad základního smyslu textu, výklad víceméně „samovolný, samozřejmý, neuvědomovaný“ (→ běžný čtenář čtoucí literární text) —Výklad jako metoda přístupu k textu - výklad „vědomý“, záměrný, příp. zvnějšku řízený (→ literární teoretik, kritik; učitel literatury ve své přípravě a poté realizované výuce) —Interpretace KOMPLEXNÍ —Interpretace DIDAKTICKÁ — —KOMPLEXNÍ interpretace — —Literárněvědná, ucelený výklad, „rozbor“ textu, relativně úplný interpretační popis díla —Racionální vyložení, proč dílo na čtenáře působí a jakými prostředky toho dosahuje (J. Hrabák). → TEDY: a) jakou dílo vyvolává u čtenáře reakci – jak vnímá jeho smysl, základní významy (interpretační makroproces); b) jak je dílo „uděláno“, aby mělo danou sdělnost, jakých prostředků použil autor při jeho tvorbě ke sdělení daných myšlenek, jaká je funkce těchto prostředků a vztahy mezi nimi a k celku smyslu díla (interpretační mikroproces). — –„spirálový pohyb“ úvah u náročnějších textů: •Makroproces (celkový význam) → mikroproces (dílčí postřeh) → posun ve vnímání celkového významu ... → mikroproces (další dílčí postřeh) …… • — — —Literárněvědná východiska interpretace v tomto pojetí: —Strukturalistické uvažování + podněty receptivní estetiky —Existence (nejen historicky) i dalších literárněvědných přístupů k výkladu textů → zjednodušené rozlišení podle akcentace jedné ze tří složek literární komunikace: — — AUTOR - TEXT - ČTENÁŘ — — —DIDAKTICKÁ interpretace — —Literárněvýchovná, výklad nejvýznamnějších sdělení textu (jeho nejvýraznějších komunikačních výzev), dílčí postřehy. —Samozřejmostí je odhalení základních myšlenek (makroproces), z uměleckých prostředků se zabýváme pouze některými, zpravidla nejvýraznějšími (výběrovost mikroprocesů). —Důležité: správně (adekvátně textu i žákům) formulovat interpretační otázky/úkoly —Interpretační otázka je svou podstatou problémová, vyžaduje přemýšlení (vodítka, ne přímé odpovědi, musí poskytovat text sám). — EPICKÝ text a jeho struktura —Dominantní myšlenka/y, smysl + autorův přístup, autorský záměr —Tematická výstavba (základní jednotka = motiv) —Složky tematické výstavby (motivické komplexy): —Děje, události —Postavy příběh (CO) —Prostředí a čas (časoprostor) —Vypravěč —Adresát —Kompoziční výstavba —Vnější —Vnitřní narace (JAK) —Kompoziční postupy (např. chronologický, — retrospektivní …) —Kompoziční principy (např. kontrast, gradace, —variace, symetrie …) — — — —Jazyková výstavba —Rovina grafická, fonologická, lexikální, syntaktická —/také např. řeč vypravěče, řeč postav, titul …/ — — — —Genologická (žánrová) charakteristika —Literárněhistorický kontext LYRICKÝ text a jeho struktura —Dominantní myšlenka/y … —Tematická výstavba —motivy a jejich seskupení —lyrický subjekt —/apostrofa/ —Kompoziční výstavba —Vnější —Vnitřní —Kompoziční principy —Jazyková výstavba —Např. rým, rytmus, tropy, figury —Jazyková výstavba je - zejm. právě u lyriky – úzce spjata s tematickou a kompoziční —Genologická charakteristika (lyrika autoreprezentační X předmětná … aj.) —Literárněhistorický kontext — —