Filmová hudba a soundtrack - fenomény dneška Filmová hudba a soundtrack - fenomény dneška Encycbpedia of Music for Pictures ^Paramount NETWORK TRADf 'Í B^J^Í* V[ MABK ^^^^^ Metro-Goldwyn-Mayer Inc. Období němého filmu snahy o periodizaci: 1895-1914/ 1914-1927 (?) • raná promítací praxe • archivní x autorská hudba • hudební antologie Období zvukového filmu • Jazzový zpěvák (The Jazz Singer, 1927) • filmové společnosti a Hollywood • původní hudba + kompilace • první "filmoví" skladatelé • kritikové zvukového filmu Zlatý věk Hollywoodu 30. léta 20. století • komerce, aktraktivita (drama, akce, dobrodružství) • filmový symfonismus • starší generace (Steiner, Korngold, Young) • mladší generace (Rózsa, Raksin, Newman....) Alex North Tramvaj do stanice touha (A Streetcar Named Desire, 1951) Elmer Bernstein Muž se zlatou paží (The Man with the Golden Arm, 1955) Henry Mancini Snídaně u Tiffanyho {Breakfast at Tiffany's, 1961) U DREY HEPBURN GEORGE PEPPARI) Mladšígenerace velké koncertní orchestry, big-b symfonický jazz žánrové fúze Bill Conti Rocky (1976) ROCKY BHM Ml mt SH 61)131 SMS» SM« WWW Mi016 C* KMfE U6ESS Ml illGEMIM FMIKfl «««' MDSMEKKHE 813Ti Maurice Jarre Lawrence z Arábie (Lawrence of Arabia, 1962) Doktor Živago (Doctor Zhivago, 1965) Vladimir Cosma (L'Animal, 1977) Raymond Lefevre Cetnik a mimozemst'ane (Le Gendarme et les extra-terrestres, 1979) Poklad na Stříbrném jezeře (Der Schatz im Silbersee, 1962) Moderní filmová hudba 60. a 70. léta - éra sci-fi, fantasy a novodobých "adventur" 70. a 80. léta - sílící vliv populárních žánrů, nástup minimalismu a elektronické hudby 90. léta - syntézy a žánrové fúze nové technologie a náměty "moderní" vs. "tradiční" skladatelé Howard Shore Mlčeníjehňátek (The Silence of the Lambs, 1991) Jerry Goldsmith Planeta opic (Planet of the Apes, 1968) Vetřelec (Alien, 1979) John Williams - jazzman Danny Elfman Alenka v říši divů Batman (Alice in (1989) Wonderland, 2010) Hans Zimmer Filmová hudba a soundtrack - fenomény dneška POČÁTKY AUTORSKÉ HUDBY • osobitý kompoziční styl prvních filmových skladatelů • vliv dobových osobností a trendů (Prokofjev, Šostakovič, Strauss, Stravinskij) • dlouhodobý odkaz hudebního impresionismu a pozdního romantismu přebírání myšlenek klasické hudby 19. a počátku 20. století (velké orchestry, monumentální kompozice) - "nový romantismus" vliv Richarda Wagnera (zejména princip Leitmotivu) r v NOVE SMERY A HUDEBNÍ AVANTGARDA • nové filmové žánry (horor, thriller, psychologické snímky) • vliv avantgardní klasické hudby (Waxman, Rosenman) (expresivita, syrovost zvuku, disonance, atonalita) hudební experimenty, menší nástrojové obsazení (Herrmann), etnická/národní hudba (Copland, Bernstein) mši JAZZ různá období filmového vývoje *?ŕ^ 'iěm' ^* míšení žánrů (orchestrální jazz) ŽjÉ^j ^Ib: -prvky jazzu v populárních žánrech Jl| > *~_Liál zprvu odkazy na afroamerické prostředí, jg^pg^PB později módní styl až snobismus filmoví skladatelé vs. interpreti (G. Gerschwin, I. Berlin, J. Goldsmith vs. Miles Davis, Frank Sinatra, Bing Crosby,...) MINIMALISMUS • reakce na složitost a nesrozumitelnost avantgardních směrů • repetitivní hudba, smyčky, sekvence, fáze, variace bez náhlých změn • principy minimalismu v různých obdobích (hlavní směr v 70. letech) • dnešní praxe: pouze prvky minimalismu NOVYSYMFONISMUS • návrat ideálů 30. let (velké orchestry, leitmotivy, tradiční prostředky) • John Williams, Alex North, Jerry Goldsmith, Howard Shore,... • obdivovatelé vs. kritikové • dnes spíše v kombinaci s moderními prostředky r vr moderní přístupy • kombinace moderních technologií a tradičních přístupů • polystylovost P l—H*?* _ Ň sound-design, moderní druhy produkce (5.1,7.1,...), ambientni hudba laboratorní tvorba, VST nástroje Filmová hudba a soundtrack - fenomény dneška