Hudba a média Technologie zvukového záznamu a jeho reprodukce Mgr. Ondřej Musil, Ph.D. /ZÁZNAMOVÁ MÉDIA druhy záznamu: • mechanický • magnetický \ • digitálni /ZÁZNAMOVÁ MÉDIA X druhy záznamu: • mechanický • magnetický \ • digitálni /ZÁZNAMOVÁ MÉDIA druhy záznamu: • mechanický , • magnetický \ • digitální různé vývojové fáze (věrnost, dynamika a frekvenční rozsah, 2stranný záznam) mechanický ► elektrický záznam vynálezci: Emile Berliner, A. G. Bell,... VOSKOVÉ VÁLEČKY ZÁZNAMOVÁ MÉDIA druhy záznamu:^--- mechanický magnetický - digitální UVC i LP DESKY MAGNETICKÉ PÁSKY /ZÁZNAMOVÁ MÉDIA y druhy záznamu:---' • mechanický • magnetický - \ • digitální -n*^^ v\-- (optický) "^"^^ rov VIDEOPROJEKCE t^J • vývoj od 30. let (PhonoFilm) do současnosti (digitální záznam) optický záznam na okraj filmového pásu přeměna el. signálu na světelný (a naopak) synchronizace obrazu a zvuku ►i— □ 1—1 — ■ □ - • □ n □ □ r r~i HISTORIE HUDEBNÍHO ZÁZNAMU HARDWARE \ + SOFTWARE Hudba a média Technologie zvukového záznamu a jeho reprodukce Mgr. Ondřej Musil, Ph.D. HARDWARE pro záznam zvuku snímací zařízeni • mikrofon • snímač zvukové zařízení (rozhraní) • mixážni pult • zvuková karta • záznamové zařízení • rekordér • počítač Mikrofon zařízení pro přeměnu akustického signálu na elektrický více než lOOletý vývoj —► různé druhy a principy snímání použití: • koncerty a jiné produkce s ozvučením • rozhlas, televizní vysílání, film, nahrávací studia • domácnost (telefon, počítač, "bzučák" u dveří, dětská chůvička,...) o o Druhy mikrofonů a jejich charakteristika dělení podle materiálu / tvaru / způsobu snímání a přenosu signálu 2 základní druhy (nejčastější): Omni- Cardio id Supei Directional dynamický • "koncertní zpěvový/nástrojový" • méně citlivý, ale odolný vůči okolním ruchům • úzká směrová charakteristika (snímání napřímo) kondenzátorový • "studiový zpěvový/nástrojový", nutnost dodatečného zdroje (48 V) • citlivý, náchylný k okolním ruchům, ale věrnější/čistší přenos • široká směrová charakteristika (snímání napřímo i ze stran) Rekordér různé velikosti, různé funkce výhody: přenosnost, kompaktnost, věrnost záznamu, pořizovací náklady • nevýhody: bez možnosti editace záznamu, potřeba pečlivého nastavení, omezezné funkce a počet nahrávacích stop jednoduché záznamníky a editory: Nero Wave Editor Hlasový záznam a jiné programy Windows aplikace Android a iOS DAW (Digital Audio Workstation): Pro Tools (Avid) Cubase (Steinberg) Studio One (PreSonus) Logic (Apple) iWt pradúci a rat« B Windows Voice Ree ■aherenottCorporation ■ UHNM4M0b ■Kon) «cundk IkUm MMnwwn. iM otni 00:00:20 ®® - ' 1W C SOFTWARE Hudba a média Technologie zvukového záznamu a jeho reprodukce Mgr. Ondřej Musil, Ph.D. ZPŮSOBY NAHRÁVANÍ jednostopý / vícestopý záznam (různé etapy vývoje a dostupné vybaveni") záznam zvuku: (viz předešlá kapitola) • snímání akustického signálu (mikrofon) ZPŮSOBY NAHRÁVANÍ • jednostopý / vícestopý záznam (různé etapy vývoje a dostupné vybaveni") • záznam zvuku: (viz předešlá kapitola) • snímání akustického signálu (mikrofon) • elektronický záznam (snímač, výstup elektronických/elektrifikovaných nástrojů) ZPŮSOBY NAHRÁVANÍ jednostopý / vícestopý záznam (různé etapy vývoje a dostupné vybaveni") záznam zvuku: (viz předešlá kapitola) • snímání akustického signálu (mikrofon) • elektronický záznam (snímač, výstup elektronických/elektrifikovaných nástrojů) • virtuální záznam (MIDI, virtuální nástroje - VSTi) .' I ihiuiuih liiuiiiu ZPŮSOBY NAHRÁVANÍ • jednostopý / vícestopý záznam (různé etapy vývoje a dostupné vybaveni") • záznam zvuku: (viz předešlá kapitola) • snímání akustického signálu (mikrofon) • elektronický záznam (snímač, výstup elektronických/elektrifikovaných nástrojů) virtuální záz Dl, virtuální nástroie - VSTi ZPŮSOBY NAHRÁVÁNÍ Hudba a média Technologie zvukového záznamu a jeho reprodukce Mgr. Ondřej Musil, Ph.D. PRACE VE STUDIU specializované prostory (nahrávací místnost, režijní místnost = "režie") • dříve jen několik profesionálních studií, dnes velké množství (+ domácí studia) • různá velikost (domácí studia pro individuální záznam, velké nahrávací haly pro orchestr PRACE VE STUDIU specializované prostory (nahrávací místnost, režijní místnost = "režie") • dříve jen několik profesionálních studií, dnes velké množství (+ domácí studia) • různá velikost (domácí studia pro individuální záznam, velké nahrávací haly pro orchestr) specializované profese (zvukový mistr, mikrofonista, ruchař, hudební režisér,...) nahrávací techniky (dle velikosti souboru, žánru, zaměření - hudba/film/televize) • playback/postsynchron (natáčení "po hlasech" nebo "na podklad") ^ • synchron/simultánní záznam (natáčení současně) -—* většinou kombinace filmová hudba: • různé přístupy (podle vývoje zařízení, přístupu tvůrců, charakteru a žánru hudby) - synchronizace s obrazem: 1) bez pomoci, 2) "click-track", 3) světelná signalizace, 4) software PRACE VE STUDIU specializované prostory (nahrávací místnost, re • filmová hudba: různé přístupy (podle vývoje zařízení, přístupu tvůrců, charakteru a žánru hudby) synchronizace s obrazem: 1) bez pomoci, 2) "click-track", 3) světelná signalizace, 4) software PRACE VE STUDIU téměř neomezené možnosti záznamu (digitalizace) export do různých audio formátů (WAV, MP3, FLAC, WMA,...) možnosti následné ekvalizace ("basy-středy-výšky"), efektování (dozvuky = reverb/hall), střih audio záznamu, postupné zesílení/ zeslabení (fade in/out),... "vylepšování" audio záznamu • odstraňování šumu/praskání/lupání a další vad (např. ze starých nahrávek) • náprava rytmických a intonačních nepřesností (do určité míry!) • rozložení audio prostoru (mono, stereo, "surround" = 5.1/7.1/...)