Hudební preference vysokoškolské mládeže ve světle sociologických výzkumů uHudba v postmoderní společnosti (CORE010) upodzim 2022, 2. 11. 2022 u 1. Původ a historie výzkumů hudebnosti na našem území u1947 Československý ústav pro výzkum veřejného mínění u60. léta Karbusický, Kasan: Výzkum současné hudebnosti I. a II. (1963 a 1966) uzvukový dotazník u25 ukázek (podruhé 16), úseky skladeb 15-50 s., 2 308 osob (podruhé 1 021) udoplňující dotazy (hudební vzdělání, preference poslechu médií, osobní data) uhodnotící škála: „mám rád – nevadí – nesnáším“ ukategorie: věkové, vzdělanostní a pracovní u1966 navíc: drobnější subkategorie, obnos za návštěvu produkce, emocionální náplň u2001 Mikuláš Bek: Konzervatoř Evropy? K sociologii české hudebnosti uslovní dotazování u1 067 respondentů, hodnotící škála 1 až 5 a procentuální vyjádření preferencí uregionální výzkumy menšího rozsahu u u u Shrnutí výsledků uhudba je častěji vnímána jako kulisa či prostředek relaxace než snaha o soustředěný poslech ukladnější hodnocení hudby nonartificiální než artificiální us přibývajícím věkem roste zájem o artificiální hudbu us vyšším vzděláním (nejen hudebním) roste zájem o artificiální hudbu unejoblíbenějšími žánry jsou soudobá taneční hudba a hudba romantická, nejméně populární hudba komorní, opera nebo folklorní u 2. Výzkumy hudebních preferencí VŠ studentů na KHV PdF MU z let 2012 – 2016 u2012 - hudební preference vysokoškolské mládeže v ČR u1 278 respondentů udotazník: 33 hudebních ukázek, tříbodová hodnotící škála (rád – nevadí – nesnáším) unejkladněji hodnocena rytmická, harmonická a motivační hudba u2013 – rozšíření na členské státy EU ustejná struktura dotazníku včetně totožných hudebních ukázek u271 respondentů, výsledky potvrzeny u2014 – rozšíření na vybrané státy světa (členové ISME) u2O2 zemí, 2 635 respondentů, z nich 1 011 ze států EU umetody a techniky zachovány z předchozích výzkumů Shrnutí dosavadních výsledků z výzkumů na KHV (2012 – 2014) unejpreferovanější žánr je rock‘n‘roll a hudba Antonína Dvořáka unejméně populární je elektronická hudba a dechovka upro respondenty bylo všeobecně náročné identifikovat žánr (zejm. rock), nejsnáze identifikovatelný byl pro respondenty rock‘n‘roll a muzikál Postoje vysokoškolských studentů v ČR k artificiální hudbě 20. století uorientace záměrně pouze na artificiální (vážnou / klasickou) hudbu 20. století u u2015 – Postoje vysokoškolských studentů v ČR k artificiální hudbě prvních dvou třetin 20. století u2 213 respondentů u10 hudebních ukázek u2016 - Postoje vysokoškolských studentů v ČR k artificiální hudbě poslední třetiny 20. století u2 081 respondentů ustejně strukturovaný dotazník jak v předchozím roce u uVýsledky obou výzkumů (2015 a 2016): uv mnohem větší míře se projevil vliv hudebního vzdělání na identifikaci skladeb a na kladné hodnocení ukázek uvětšina respondentů se nepokusila o identifikaci skladatele (pokus pouze 6 %) u Problémy při sestavování zvukového dotazníku unutnost ostře definovat jednotlivé kategorie (např. co je to blues?) → minimalizace prostoru pro konfrontaci uukázky uvýběr – co nejcharakteritičtější hudební zástupci, maximální reprezentace daného oboru uautenticita – originální znění udélka upořadí uvytržení z kontextu – odtržení od prostředí, ve kterém typ hudby slýcháme u? u u u u k zamyšlení: Co může ovlivnit naše vnímání hudby? uprostředí, atmosféra ukvalita záznamu (u starších dotazníků) ukvalita interpretace uodhalení jména kapely / interpreta / dirigenta / … upředchozí zkušenost unáhoda u? u Literatura •Hudební věda: historie a teorie oboru, jeho světový a český vývoj: celostátní vysokoškolská učebnice pro studující filozofických fakult univerzit, pedagogických fakult a akademií múzických umění. Díl II.,část C., Disciplíny hudební vědy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, s. 516-540. •KOTEK, Josef. Vývoj hudebního vkusu obyvatelstva ČSR po roce 1945. Hudební věda. Praha: ČSAV, 1978, s. 195-233. •BEK, Mikuláš. Konzervatoř Evropy? K sociologii české hudebnosti. 1. vyd. Praha: KLP, 2003. •KARBUSICKÝ, Vladimír a Jaroslav KASAN. Výzkum současné hudebnosti. Díl 1, Výzkum z roku 1963 a díl 2, Výzkum z roku 1965-66. Praha: Svoboda, 1969, •DORŮŽKA, Lubomír. Obliba malých žánrů a obecná hudebnost. Hudební rozhledy. Praha: Svoboda, 1965, č. 7 a 8. •CEJP, Martin a Marie MAŘÍKOVÁ. Postoje české veřejnosti k hudebnímu umění (závěrečná zpráva výzkumného úkolu). Praha: Ústav pro výzkum kultury, 1978. •VALOVÝ, Evžen. Sémantický diferenciál ve výzkumu vnímání hudby žáky základních škol. Musica viva in schola IV. Brno: 1979, s. 97-112. •KOŠŤÁL, Jaroslav. Mínění české veřejnosti o hudbě a poslechové chování. Hudební věda. Praha: ČSAV, 1985, č. 4, s. 322-346.