Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 1 Základy managementu a marketingu Ing. Nikola Straková Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 2 Ukončení předmětu ̶Podmínky udělení kolokvia: 1.SWOT analýza studia na vaší střední škole/na KFCHOV ̶Do které jste chodili/chodíte/ve které pracujete ̶Do 15. 11. 2020 2.Komunikační/propagační mix pro vaši školy ̶Do které jste chodili/ve které pracujete ̶Do 13. 12. 2020 3. Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 3 Úkol1/2: Vypracujte SWOT analýzu studia na vaší střední škole/ na KFCHOV Ped MUNI 1.Uveďte, v čem je vaše škola dobrá, jaké jsou její silné stránky, v čem je lepší v porovnání s jinými školami? (S) 2.Které věci se vám ve škole nezdají být dobré, které jsou její slabé stránky? (uvádějte pouze věci, které může škola reálně měnit) (W) 3.Vyjmenujte možnosti/příležitosti, které by škola mohla využít? (O) 4.Vyjmenujte rizika/hrozby, které by ji mohly ohrozit? (T) 5. Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 4 Úkol 2/2: Zodpovězte následující otázky 1.Jak lze využít silné stránky školy a příležitosti na zvýšení kvality školy? 2.Jak lze eliminovat slabé stránky školy a rizika/hrozby? Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 5 SWOT analýza ̶Metoda kvalitativního hodnocení všech relevantních stránek fungování organizace (školy) ̶Podstata = identifikace a vyhodnocení všech zásadních činitelů majících vliv na kvalitu: ̶Silných (S) a slabých (W) stránek: vnitřní činitelé (učitelé, ředitel, vyučovací metody, …) ̶Příležitostí (O) a hrozeb (T): vnější činitelé (legislativa, financování škol jejich zřizovatelem, slabé/silné populační ročníky, …) ̶Hodnotící aktéři = management školy, učitelé, žáci, rodiče, …) ̶Metodou brainstormingu hodnotí jednotlivé činitele a zařazují je do příslušných kategorií (SWOT) Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 6 Proč se vytváří SWOT analýza? ̶Předpoklad: „Organizace dosáhne lepších výsledků a žádoucího úspěchu maximalizací identifikovaných silných stránek a využitím příležitostí na jedné straně a minimalizací odkrytých nedostatků a hrozeb na straně druhé.“ (Turek, 2008) Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 7 Matice SWOT V čem jsme dobří? Čím sami sebe můžeme ohrozit? Co se nám naskýtá? Co by nás mohlo zastavit? Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 8 SWOT cukrárny Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 9 SWOT knihovny Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 10 SWOT strategie Silné stránky (S) Slabé stránky (W) Příležitosti (O) Použití předností k využití příležitostí (maxi-maxi) Hledání příležitostí k překonání vlastních slabin (mini-maxi) Hrozby (T) Vlastními přednostmi překonat vnější ohrožení (maxi-mini) Bránit se vlastním slabostem a vyhýbat se vnějším ohrožením (mini-mini) Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 11 Příklad SWOT strategie cukrárny ̶ Silné stránky (S) Slabé stránky (W) Příležitosti (O) Použití předností k využití příležitostí (maxi-maxi) Např. Ziskovost prodejny + ve vedlejším městě není cukrárna => Možnost otevřít další pobočku Hledání příležitostí k překonání vlastních slabin (mini-maxi) Např. Dostatek dodavatelů + lidé mají tendence si hlídat figuru a nejíst sladké => Rozšíření sortimentu o zdravější zákusky, ovocné kokteily. Hrozby (T) Vlastními přednostmi překonat vnější ohrožení (maxi-mini) Např. Zastaralý interiér + ve vedlejším městě není cukrárna => Investice do nové pobočky ve vedlejším městě by mohla ohrozit nutnost investice do novějšího vybavení stávající prodejny. Bránit se vlastním slabostem a vyhýbat se vnějším ohrožením (mini-mini) Např. Zastaralý interiér, malé nedostatečné prostory + příchod nové konkurence => Nutnost modernizace stávající prodejny, budování dobré pověsti a jména. Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 12 Komunikační/propagační mix ̶Konkrétní výběr komunikační/propagačních nástrojů u konkrétní firmy ̶Reklama: prezentace produktu prostřednictvím médií (TV, rozhlas, tisk, …) ̶podpora prodeje: soutěže – výhry, slevy, věrnostní karty, vzorky, dárky, … ̶public relations: články, projevy, semináře, charitativní dary, publikace, … ̶osobní prodej = dealerství ̶přímý marketing (direct marketing): dopisy, emaily, katalogy, zákaznické časopisy, … ̶Sponzorování: podporu určité události/díla za příležitost prezentovat svou značku, název nebo reklamní sdělení ̶výstavy a veletrhy, atd. ̶Cílem je co nejlépe představit svůj výrobek/službu definovanému cílovému segmentu ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 13 Cíle komunikačního mixu/marketingové komunikace ̶zvýšení poptávky ̶zvýšení možnosti distribuce ̶vytváření silné značky ̶posílení pozice na trhu ̶vytváření image ̶motivace vlastních zaměstnanců atd. Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 14 Stádia odpovědi spotřebitele na marketingovou komunikaci Model AIDA A – Awareness – upoutání pozornosti I – Interest – seznámení s výrobkem a vzbuzení zájmu D – Desire – vyvolání přání zákazníka ke koupi A – Action – přesvědčení o koupi 1. Attention – vyvolání pozornosti - může ji vyvolat např. „poutač“ (titulek, grafický prvek, zvukový efekt,...), nejlépe něco nového, neobvyklého. Pozornost takto získaná může být – bezděčná, záměrná. 2. Interest – vzbuzení zájmu - poutač pozornosti musí vést příjemce k zájmu o produkt či značku 3. Desire / Decision – touha, rozhodnutí - zahrnuje stimulaci motivace např. prostřednictvím argumentů přesvědčující o výhodnosti nákupu. Nejvhodněji kombinovat jak emociální apely, tak racionální argumenty. 4. Action – realizace rozhodnutí, nákupní Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 15 Formulace komunikačního mixu 1.Popište školu a vymezte problém 2.Vyzvedněte přednosti ve vztahu k jiným alternativám 3.Zvolte cílový segment a popište ho 4.Vyberte vhodné propagační nástroje 5.Detailně popište použití propagačních nástrojů ̶Vzhled/grafika, místo prezentace nástrojů, čas, text, … Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 16 Volba cílového segmentu/segmentace zákazníků ̶proces, kterým se zákazníci rozdělí do skupin s podobnými potřebami, přáními a srovnatelnými reakcemi na marketingovou nabídku ̶umožňuje lépe se zaměřit na potřeby zákazníků ̶ Komunikační mix 1 Komunikační mix 2 Komunikační mix 3 Segment 1 Segment 2 Segment 3 Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 17 Segmentační kritéria ̶geografická ̶Obyvatelé města, okresu, kraje, státu ̶demografická a socioekonomická ̶Pohlaví, věk, příjmy, vzdělání, … ̶psychografická ̶Životní styl, osobní vlastnosti, společenská vrstva, volnočasové aktivity ̶behaviorální ̶Chování, postoje, způsoby užívání určitého produktu ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 18 Příklad demografické segmentace 1.Věková skupina: 25-35, žije v Praze, průměrný příjem. 2.Věková skupina: 40-60, žije v Brně, příjem 40-60 tisíc. 3. Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 19 Příklad psychografické segementace ̶Skupina senzitivní na cenu (dobře reagují na slevové akce). ̶Skupina nadšenců do sportu (fandové fotbalu a hokeje, sledování o večerech a víkendech). ̶Maminky na mateřské dovolené (sledování v průběhu dne, sledují seriály či dětské pořady). ̶Technologičtí nadšenci (cena není podstatná, sleva často vyvolá pocit zaostalosti technologie, hledají novinky, chtějí být první). ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 20 Problém školy ̶Zajištění vhodné kvality a kvantity uchazečů ̶Propagace události pořádané školou (den otevřených dveří, ples, vystoupení žáků, …) ̶Tvorba dobrého jména školy ̶Zajištění uplatnění absolventů na trhu práce ̶Zajištění kvalitního učitelského sboru ̶…. Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 21 Zákazníci školy? ̶Žáci ̶Rodiče ̶Učitelé ̶Zaměstnavatelé ̶Veřejnost ̶… Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 22 Komunikační mix školy ̶Reklama na internetu = základ, naprostá nezbytnost ̶Kvalitní webové stránky = nepřetržitá reklama, předpokladem je snadná ovladatelnost, aktuálnost, dobré technické provedení ̶Osobní prodej ̶Veletrhy středních škol ̶Tradiční výrazové prostředky ̶Prospekty, brožury, katalogy, inzeráty, … ̶Reklama ̶Rozhlas, TV ̶… Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 23 Obsah předmětu ̶Základy management ̶Pojem management ̶Osobnost manažera ̶Prostředí managementu ̶Sekvenční manažerské funkce (plánování, organizování, vedení, kontrola) ̶Základy marketingu ̶Pojem marketing ̶Marketingové koncepce ̶Marketingový mix (4P – výrobek, cena, distribuce, propagace/komunikační mix) Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 24 Doporučená literatura KOTLER, Philip. Marketing management: Analýza, plánování, využití, kontrola. 2. Praha: Victoria publishing, 1995. ISBN 80-85605-08-2. KOTRBA, Tomáš. Učebnice manažerské komunikace a dovedností. Znojmo: Soukromá vysoká škola ekonomická Znojmo, 2009. ISBN 978-80-87314-02-9. KRPÁLEK, Pavel a Katarína KRPÁLKOVÁ-KRELOVÁ. Praktikum z didaktiky ekonomických předmětů. V Praze: Oeconomica, nakladatelství VŠE, 2017. ISBN 978-80-245-2239-5. POŠVÁŘ, Zdeněk a Helena CHLÁDKOVÁ. Management. Brno: Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, 2009. ISBN 978-80-7375-347-4. RYGLOVÁ, Kateřina, Michal BURIAN a Ida VAJČNEROVÁ. Cestovní ruch: podnikatelské principy a příležitosti v praxi. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-4039-3. VODÁČEK, Leo a Olga VODÁČKOVÁ. Management: Teorie a praxe. Praha: Management Press, 1996. ISBN 80-85943-19-0. TUREK, Ivan. Didaktika. Bratislava: Wolters Kluwer (Iura Edition), 2008. ISBN 978-80-8078-198-9. ̶