Wellbeing subjective wellbeing (well-being) Hygiena školního prostředí Je mi dobře • cítit se dobře - být v pohodě • blaho • cesta k životní pohodě a duševnímu zdraví • WHO: obraz celkového duševního zdraví • stav, ve kterém můžeme v podporujícím a podnětném prostředí plně rozvíjet svůj fyzický, kognitivní, emocionální, sociální a duchovní potenciál a žít spolu s ostatními plnohodnotný a spokojený život (zdroj: Partnerství pro vzdělávání 2030+) • „stav lidského prožívání a hodnocení vztahu k sobě a k okolnímu světu“ . Fyzická oblast Souvisí s fyzickým zdravím a bezpečím a je ovlivněný fyzickou aktivitou, zdravým stravováním, spánkovým režimem a uvědomělou volbou zdravého životního stylu a prostředí. Duchovní oblast Souvisí s poznáváním a naplňováním smyslu naší existence, hodnotami a etickými principy Sociální oblast Souvisí se schopností empatie, pocitem sounáležitosti, navazováním a udržováním vztahů a spolupráce s ostatními a komunikačními dovednostmi. Kognitivní oblast Souvisí se schopnostmi kritického myšlení, řešení problémů a kreativity. Odráží se ve způsobu zpracování informací, vytváření úsudků a také v motivaci a vytrvalosti k úspěšnému dosahování stanovených cílů. Emocionální oblast Souvisí s kladným vnímáním sebe sama, rozpoznáváním emocí a seberegulací. Odráží se ve schopnosti důvěry v sebe i druhé a v odolnosti umožňující zvládat nepříznivé situace. Diskuze • Duševní zdraví https://www.opatruj.se/dusevni-zdravi • Nové přístupy k duševnímu zdraví a psychické odolnosti učitelů • • Inkluze • • Nové metodické doporučení k distanční výuce a duševnímu zdraví (MŠMT) • https://www.podporainkluze.cz/material/nove-metodicke-dop oruceni-k-distancni-vyuce-a-dusevnimu-zdravi/ Příklad Sebepřijetí • Pozitivní postoj sám k sobě. Chceme být spokojeni sami se sebou a také chceme přijmout různé oblasti sebe samého (a to včetně našich špatných vlastností). Chceme být celkově vyrovnaní s vlastní minulostí. Pozitivní vztahy • Vřelé, resp. vyvážené vztahy s druhými. Nezávislost • Každý z nás by v rámci dobrých vztahů na pracovišti měl cíleně budovat schopnost odolat sociálním vlivům a zachovat si vlastní názor. Každodennost • Zvládnutí každodenních nároků. Reálné a správné vnímání okolního prostředí; vidět příležitosti a využít vnější dění pro vlastní cíle a potřeby. Smysl života • Budování celkového pocitu, že minulý a přítomný život má smysl a že směřuje k dosažení cílů. Osobní rozvoj • Pocit trvalého vývoje, otevření se novému. Nulový pocit nudy a pocitu stagnace, schopnost vidět pozitivní změny vlastního já a svého chování .