Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 1 Projektové vyučování Nikola Straková Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 2 Projektové vyučování ̶Prostředek demokratizace a humanizace výuky a školy ̶Prostředek inovačních snah ve školství v USA a západní Evropě =vyučovací metoda, při které jsou žáci vedeni k řešení komplexních problémů a získávají zkušenosti praktickou činností a experimentováním ̶Komplexní problémy = projekty Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 3 Principy projektového vyučování ̶Při výběru tématu projektu je potřeba přihlížet na potřeby a zájmy žáků, žáci mají mít vliv na výběr a specifikaci tématu projektu. ̶Projekt: ̶má souviset i s mimoškolní zkušeností žáků, vycházet ze zážitků žáků, má otevřít školu širšímu okolí, společnosti, ale i osobní situaci žáka a řešení jeho problémů. ̶Měl by být mostem mezi školou a životem. ̶Neměl by být jen zdánlivou, fiktivní, umělou realitou pro předepsané učivo. ̶Předpokladem projektového vyučování je zainteresovanost žáků, jejich zájem, vnitřní motivace. Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 4 Principy projektového vyučování ̶Projekt by měl umožňovat interdisciplinární přístup, komplexní pohled na skutečný svět, měl by překračovat rámec jednotlivých vyučovacích předmětů. ̶Projekt by měli řešit žáci ve skupinách, v kooperativním vyučování. ̶Projekt má vést ke konkrétním výsledkům a na jejich základě si žáci mají osvojit příslušné vědomosti, dovednosti, postoje, případné kvalifikace, ale i z řešení vyplývající odměnu. Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 5 Postup při projektovém vyučování 1.Volba tématu projektu ̶Specifikace, určení konkrétních výstupů (cílů) 2.Plánování řešení projektu ̶Vypracování postupu (plánu řešení projektu), rozdělení na dílčí úlohy, rozdělení žáků do skupin, přidělení úloh skupinám, určení časových limitů 3.Řešení projektu ̶Realizace plánu, při které hlavní úlohu hrají žáci a učitel je v pozadí, jen v případě potřeby hraje roli pomocníka, oponenta, podněcovatele, zprostředkovatele, rozhodce, organizátora 4.Zveřejnění výsledků řešení projektu ̶Zhodnocení práce na projektu Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 6 Výhody projektového vyučování ̶Rozvíjí: ̶iniciativu, samostatnost, tvořivost žáků, kritické myšlení, schopnost spolupráce, komunikace, schopnost učit se, řešit problémy, hledat informace, rozvíjí se pozitivním směrem citová a hodnotová sféra žáka ̶Umožňuje integraci: ̶Myšlení, intuice, citů, smyslů, těla ̶Zkušeností s novým poznáním ̶Řízené činnosti s autoregulací ̶Dětí, učitelů, rodičů a jiných členů společnosti ̶Školy se světem ̶Žáci lépe chápou praktický význam učiva, vzdělávají se ̶Učí se plánovat vlastní práci, dokončovat ji, překonávat překážky, nést zodpovědnost ̶Umožňuje, aby bylo vyučování pro žáky hrou, aby bylo pro ně příjemné, zajímavé, nezapomenutelné Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 7 Rozdělení projektů podle cílů ̶Problémové ̶Cílem je vyřešit problém ̶Konstrukční ̶Cílem je něco vytvořit, zkonstruovat ̶Hodnotící ̶Cílem je zkoumat, porovnávat (např. ŽP) ̶Drilové ̶Cíle je nacvičit nějakou dovednost (např. vyhledat nějaké informace) Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 8 Další dělení projektů ̶Podle počtu řešitelů ̶Individuální x skupinové ̶Podle délky ̶Krátkodobé x dlouhodobé ̶Podle místa realizace ̶Školní x domácí x kombinované Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 9 Způsob začlenění projektu do školního kurikula ̶jednopředmětové ̶vícepředmětové (oborové) ̶realizující průřezové téma nebo jeho určitou část ̶výrazně zaměřené na vybrané klíčové kompetence ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 10 Příklady žákovských projektů http://www.nuov.cz/uploads/KURIKULUM/zakovske_projekty_cesta_ke_kompetencim.pdf Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 11 Desatero domácí ekologie ̶Cíl: Vypracovat soubor „ekonápadů“ – ekologických rad pro domácnost a ve spolupráci s obecním úřadem navrhnout podklady pro obecní vyhlášku o životním prostředí ̶10 témat: ̶Voda, energie, obchod, ovzduší, odpady ̶Doprava, zahrada, strava, zdraví, spolupráce ̶Řešené úlohy: ̶Z diagramu spotřeby vody zjistěte, kolik vody denně spotřebujete doma napití, vaření, umývání, sprchování, praní, splachování WC. Jak by se dala spotřeba u vás doma snížit? ̶Vyhledejte v obchodě ty výrobky, kterých balení můžete z ekologického hlediska zákazníkům doporučit. ̶Prostudujte tabulku pracích prášků. Vyberte 2 druhy ekologicky nehorších a ekologicky nejlepších. ̶Odpad z domácího odpadkového koše uložte do silonkové punčochy a na určeném místě v zahradě zahrabte do země. Po třech měsících odpad vykopejte a zjistěte, jaký obsah zůstal v punčoše. ̶… Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 12 Renesance ̶Změny pohledu na svět v renesanci ̶3 oblasti: ̶Společenské vědy Čarodějnice a hon na ně, nové objevy, Galileo ̶Přírodní vědy Vývoj medicíny ve středověku, astronomie, zodpovědnost přírodovědců za společnost ̶Umění Umění a renesance (zobrazení těla a tělesných pocitů), světská hudba v renesanci, divadelní představení o J. Keplerovi ̶Každé oblasti věnovaný 1 týden ̶Žáci si zvolili některé z témat a samostatně ho řešili: ̶Vypracováním referátu, nástěnných novin, video programu, dramatizace,… ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 13 Další příklady projektů ̶Publikace o historii školy ̶Vydání školního časopisu ̶Sepsání školního řádu ̶Simulace cestovní kanceláře ̶… Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 14 Př.: Výběrové řízení hrou z OA Olomouc ̶Obor: OA ̶3. ročník ̶14 vyučovacích hodin ̶7 hodin příprava ̶7 hodin vlastní výběrové řízení ̶vyučovací předměty PEK, IKT, ANJ, EKO ̶skupin po 5 – 6 žácích (uchazeč, náhradník uchazeče, člen komise, náhradník člena komise, hodnotitel, …). Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 15 ̶Cíle: ̶V pozici zaměstnavatele: ̶umět určit požadavky na pracovní pozici (popis pracovního místa, vytvořit ideální a minimální profil pracovníka), ̶umět vytvořit podmínky pro výběr vhodného zam-ce (volba výběrových kritérií, výběrové metody), ̶umět provést vlastní realizaci výběru, ̶umět vyhodnotit výsledek výběrového řízení, ̶umět rozhodnout a přijetí či nepřijetí uchazečů ̶V pozici uchazeče o zaměstnání: ̶umět vytvořit a použít potřebné dokumenty pro VŘ (CV, motivační dopis), ̶připravit se na VŘ po stránce odborné (osobní prezentace, použití prezentace prodávané nemovitosti), ̶připravit se na VŘ po stránce jazykové (test a rozhovor v AJ), ̶umět vhodně vystupovat při VŘ. ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 16 ̶Začátek projektového vyučování ̶žáci dostávají podrobné zadání projektového úkolu včetně základních údajů o zam-teli, obsazované pozici, požadavcích na zam-ce, nabídce od zam-tele. ̶Účastní se přednášky personální agentury nebo personálního oddělení ̶Jsou seznámeni se scénářem hry. ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 17 V první části před vlastním VŘ: ̶ si žáci připraví životopis v ČJ i AJ, ̶motivační dopis v ČJ i AJ, ̶dotazník k výběrovému řízení, ̶prezentaci v ppt včetně komentáře v AJ i ČJ, ̶rozdělí si role, ̶v hodinách EKO vytvoří vhodné otázky pro pohovor ze strany zam-ce i zam-vatele a navrhnou hodnotící listy. Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 18 Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 19 V druhé části ̶žáci simulují vlastní průběh VŘ formou hry ̶Zajistí veškeré zázemí pro vlastní průběh VŘ ̶místnost vybavená projektorem, ̶vhodně rozmístit stoly pro komisy, ̶uchazeče, sledující žáky, ̶místo pro test z AJ, ̶místo pro hosty ̶Zorganizují veškeré činnosti v průběhu VŘ ̶volba moderátora, ̶příprava, zahájení, ̶způsob výběru pořadí uchazečů, ̶test, ̶prezentace, ̶pohovor, ̶hodnocení komisí, hodnocení ostatními žáky, hodnocení učiteli, závěr – výsledek VŘ. ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 20 Doporučená literatura ̶http://www.nuov.cz/uploads/KURIKULUM/zakovske_projekty_cesta_ke_kompetencim.pdf ̶Dalibor Naar a kol.: Průvodce pro projektové vyučování. 1. vyd., Egredior o. s. nakl. Zajímavé učení, 2004 ̶Kubínová Marie. Projekty ve vyučování. www. rvp.cz/clanek/289/334 ̶ČADÍLEK, Miroslav a Aleš LOVEČEK. Didaktika odborných předmětů. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2003. 173 s. info ̶ČADÍLEK, Miroslav. Didaktika praktického vyučování I. Brno: Akademické nakladatelství CERM,s.r.o., 2003. 104 s. info ̶ČADÍLEK, Miroslav a Pavla STEJSKALOVÁ. Didaktika praktického vyučování II. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2003. 68 s. info ̶MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. 219 s. 148. ISBN 80-7315-039-5. info ̶ŠVEC, Vlastimil, Hana FILOVÁ a Oldřich ŠIMONÍK. Praktikum didaktických dovedností. 2. vyd. V Brně: Masarykova univerzita, 2002. 90 s. ISBN 8021026987. info ̶KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 447 s. ISBN 807178253X. info ̶TUREK, Ivan. Didaktika. Bratislava: Wolters Kluwer (Iura Edition), 2008. ISBN 978-80-8078-198-9. ̶