ľlVJI\. Ultl/ULJ ľlUJIL, IM. v. HV0Ü2 HUDEBNÍ PEDAGOGIKA, PSYCHOLOGIE A SOCIOLOGIE základy sluchového vnímání CoJe se šín* Sluchové ústrojí: • vnější (zevní) ucho • střední ucho • vnitřní ucho TÓNOVÁ VÍSKA tónová víska Psychologie vnímání výšky: • tzv, místní teorie (von Béhésy): výkyvy basilární membrány dle tlaku • kmitání o určité frekvenci dráždí konkrétní skupiny smyslových buněk na BM (dnes nejvíce přijímána x Helmholtzova teorie ) Fyzikálně = frekvence (absolutní) x subjektivně = tónová výška; v hudebním systému jako hudební výška (relativní) Hudební výška (x tónová výška) je určena: 1. oktávovým opakováním 2. intervalovou strukturou vy basilární mkrétní dnes nejvíce diskriminační perceptuální práh' = mez, po které jsme schopni rozlišit 2 různé výšky • závisí na více okolnostech: • Frekvenční oblast (huboké tóny potřebuji větší změnu) • Délka znění (u kratších tónů nutná větší změna) • Intenzita (u slabších tónů nutná větší změna) • Náhlosti frekvenční změny (neočekávané změny musejí být větší) Hudba: . pp (cca 40 < . fftutti orch (cca 90 dB: schopnost Hudební slucl Hudební cítění ^ • schopnost = relativně stálá psychická vlastnost umožňující úspěšně vykonávat činnost, získaná dispozice (naučená) na základě vloh (vrozených dispozic) Hudebně- 1*1 intelektové schopnosti Hudebně tvořivé schopnosti ■1 hudební schopnost = vyšší psychická vlastnost vybudovaná: hudební výcho zkušenostmi a vlivem prostředí hudební sluch *=1 schopnost: • vnímat hudbu • zpracovávat akustické podněty • orientovat se v tónovém prostoru SUM 1 pro tzv. nezpěváky / lidi bez nud. sluchu: • probouzení sluchového vnímání • rozlišování vlastností tónu • podpora zrakem i pohybem teorie absolutního sluchu • neurofyziologická podstata absolutního sluchu není dodnes plně objasněna 1. Absolutní sluch je vrozený - vrozená a dědičná vlastnost (rodinné vazby) - sluch funguje jako analyzátor frekvenci 2. Teorie učení - vliv behaviorismu - výsledkem víceméně náhodných okolností 3. Teorie vtištění (imprinting) - v raném věku se vtiskne aktivní hudební činností - objevuje se často u dětí, které hrály na nástroj již před 6. rokem života y ✓ V ✓ hudební citeni = smysl pro hudební výrazové prostředky, zejména: • rytmické • tonální • harmonické cítěni hudebne-intelektove schopnosti hudební paměť hudební představivost hudební inteligence hudební myšlení Hudební tvorba = vrcholná tvůrčí činnost, jejímž výsledkem je originální dílo Hudební tvořivost = trvalá vlastnost osobnosti (v elementární podobě patrná již v dětství) Vlastnosti hudební tvořivosti: novost, originalita, neopakovatelnost hudebních projevů,... Uplatnění: interpretace, improvizace, kompozice, aranžmá, didaktické hry,... Rozvoj hudební tvořivosti dětí/žáků 6115 rysy tvořivosti Senzitivita (citlivost) - v oblasti hudebních prožitků, pocitů, nálad Fluence (plynulost) - schopnost vytvářet v rychlém časovém sledu mnohotvárné hudební útvary Flexibilita (pružnost) - schopnost měnit způsoby hudebního myšlení, přizpůsobovat ho novým situacím, překonávat setrvačnost návyků Originalita (původnost) - schopnost vytvářet nové a nekonvenční hudební obraty Elaborace (zpracování) - rozvinutí hudebního nápadu a jeho propracování až do konečné detailní podoby Integrace - schopnost odstranit útržkovitost a vytvořit hudební útvar, který je strukturovaný Restrukturace - revize konečné podoby hudebního díla schopnost schopnost = relativně stálá psychická vlastnost umožňující úspěšně vykonávat činnost, získaná dispozice (naučená) na základě vloh (vrozených dispozic) hudební schopnost = vyšší psychická vlastnost vybudovaná: hudební výcho zkušenostmi a vlivem prostředí nadání vs. talent vs genialita • nadání = nadprůměrně rozvinuté (zejména) intelektové schopnosti • talent = vysoká úroveň specifické schopnosti, např. umělecké, sportovní, matematické apod • genialita = nejvyšší stupeň rozvinutí schopností (vytvoření mimořádných výkonů) hudební talent kvalitativně vyšší projev hudebních schopností. Typickejšou nadprůměrné až profesionální výkony. různé oblasti: • Interpretační • Dirigentská • Skladatelská (kompoziční) • Teoretická vliv dědičnosti, prostředí, vytrvalosti a píle, zkušeností apod. Standardizované testy: Carl Seashore Arnold BentLey, Herbert Wing,... hudebnost (vladimír heifekt) = souhrn předpokladů zajišťující interakci s hudbou ZNAKY P základni znaky hudební sluch (absolutní/relativní) rytmické cítění hudební paměť hudebnost (Vladimír heifeki) = souhrn předpokladů zajišťující interakci s hudbou • druhy hudebnosti: • evidentní = aktivní latentní = receptivní (uvědomělá x neuvědomělá) Helferť. Latentní neuvědomělá hudebnost je dána všem lidem. NJUOtl NA HUDEBNOST Otázka hudebnosti historicky často spjata s trancendentálním podmíněním (hudba a schopnost ji tvořit/provozovat ■ dar od boha). Někteří autoři považovali hudebnost za melodickou vynalézavost (děti). Dnes důležitá ve smyslu hudební tvořivosti, ovšem někdy jen jako mechanické napodobování, nikoli hudební představivost. Géza Révész ztotožňoval hudebnost se schopnosti reprodukovat melodii, došel k závěru, že hudebnost je něco exkluzivního. Řada teorií se opírá o dílčí hudební schopnosti, ale nenahliží na hudebnost jako na celek. Často podceňuji otázku receptivní hudebnost,, kterou Helfert považuje v HVza nejdulezttejsi. V současnosti panuje pluralita názorů na hudebnost v závislosti na vzdělávacím systému, hulturně-společenském nastaveni dané země apod. U nás jsou stále aktuální Helfertovy teorie. ^615 Helfert: Latentní neuvědomělá hudebnost je dáno všem lidem. Možnost rozvíjet "udebnost u všech l/dí bez rozdílu. hudebnost (Vladimír helfert) = souhrn předpokladů zajišťující interakci s hudbou • druhy hudebnosti: • evidentní = aktivní latentní = receptivní (uvědomělá x neuvědomělá) úkol HV = rozvoj latentní hudebnosti, docílení přechodu od neuvědomělé k uvědomělé propojení s hudebními činnostmi * (percepce, reprodukce, produkce) Nezaměňovat hudebnost za zproduktivní ^ schopnost; Emoce Konsonance x disonance Paměť Behavi tonaW Hudební vývoj —"orální a soc Schémata / prototypy / archetypy vo^ 70 casu Hudba v každodenním životě