HV052 Hudební pedagogika, psychologie a sociologie 3. Hudební sociologie Mgr. Ondřej Musil, Ph.D. soč. struktura a chování publika hudební vkus, preference, axiologie • struktura hude kultury • hudba a maso\ komunikace caste přesahy s jinými hudebně zaměřenými disciplínami Cílová skupina pozornost věnována zejména percepční sféře (= posluchačům) různé typologie posluchačů: a. expertní p. / dobří p. / vzdělaní konzumenti / emocionální p. b. aktivní / poloaktivní / pasivní Výstupy a cíle . vysvětlení vztahů mezi proměnami společnosti a hudební kultury synchronní a diachrónni studium h.-socio fenoménů •log. sběr terénních a analytických dat pro základní i aplikovaný výzkum, pro účely statistiky, aktualizace informací a použití v praxi Výzkum = tvůrčí a systematická práce prováděná za účelem zvýšení zásoby znalostí (OECD) systematické zkoumání reality (dle oboru) s cílem potvrdit/vyvrátit určité teorie či nabýt nové poznatky a vysvětlit je • shromažďování, organizace, analýza a interpretace/ , , . . aplikace informací za účelem lepšího porozumění MetOUOlOgie tématu nebo problému py výzku získávání nových informací/dat/vědomostí o základních principech jevů nebo skutečnost které není primárně zaměřeno na využití v pr experimentální či teoretické získávání novýc poznatků jednoznačně zaměřených na specif rétní předem stanovené cíle využití v pr v v návaznosti na základní výzkum ypy výzkumi retický: acuje pouze s teoretickými metodami (analýza, ntéza, indukce, dedukce); na zkoumané jevy nahlíží základu) pouze teoreticky pirický: kává a ověřuje své poznatky přímo v praxi, pracuje :onkrétními daty (pozorování, experiment) ristický): běžně či s ěrňující dal Typy výzkumu Kvalitativní: Kvantitativr hloubkové zkoumání jevu • hromadný sběr da ší výzkumný vzorek • založené na měře nepoužívá statistické metody • zevšeobecňuje výsledky ba teorií ověřování teorií DEDUKCE Průběh výzkumu 1. Téma —► výzkumný problém 2. Stanovení výzkumného souboru 3. (Formulace hypotéz / výzkumných otáže 4. Volba metod 5. Předvýzkum (pilotáž) 6. Sběr dat 7. Zpracování dat 8. Interpretace výsledků (+ vyhodnocení hypotéz) Atributy výzkumu enabilita zajištění výzkumu, aby neselhal v procesu zkoumání a byl schopen „změřit" ty jevy, které očekáváme alidita schopnost výzkumného nástroje měřit skutečně to, k čemu je určen, tzn. záruka platnosti výsledků eprezentativnost (kvantitativní v.) použití dostatečně velkého (náhodně vybraného) vzorku pro možnost zobecnění výsledků ne to, ho) RIV ■ česká databáze výsledků publikační aktivity v rámci Informačního systému výzkumu, vývoje a inovací (ISVaVal) «| ■ povinné vykazování činnosti akademických pracovníků (vázáno na vědecké i ekonomické faktory) RUV • obdoba RIV pro umělecké obory (nenahrazuje RIV, pouze jej doplňuje!) Search for your institution Masaryk University Aktuální trendy vědy a výzkumu ' časopisecké studie > publikace ■ RIV (Rejstřík informací o výsledcích) • RUV (Registr uměleckých výstupů) ■ Mezinárodní databáze (Web of Science, Scopus, Google Scholar, Research Catalogue - výhradně pro umělecký výzkum,...) Vědecké identifkátory (ResearcherlD, ORCID, Scopus Author ID) • unikátní osobní čísla/kódy pro snazší identifikaci vědkyň a vědců a rychlejší dohledání jejich publikačních výsledků Open Access (Open Science) • okamžitý, dlouhodobě dostupný a bezplatný (?) o, přístup k vědeckým výsledkům heriO-. Access through your institution QechRepublic-edulD.cz Tři cesty otevřeného publikování: (autor/instituce platí licenci OA) • platinová / diamantová / non-commercial (volná licence OA placená vydavatelem) ■ zelená (OA zajištěn odkazem na externí, např. univerzitní, databázi) II U II I K H U SOUtlSnE tkí«dy hubebmíteoretihe "»«' k l ad n i c h umtlECKtCM skbcbch ceskě republiky Příklady (hud.-soc.) výzkumu Výzkumy hudebních preferencí (2012-2014) ' Postoje vysokoškolských studentů ČR k hudbě v období postmoderny (2016) Využívání multimédií v hudební výchově na ZŠ a SŠ - stav v roce 2017 Současné trendy hudebně teoretické výuky v základních uměleckých školách České republiky (2018) Lidová píseň v hudební výchově na základních a středních školách v ČR (2019) Postoje učitelů hudební výchovy na ZS a SS v Ces republice k lidové hudbě l/II (2020-2021) České https://khv.ped.muni.cz/veda-a-vyzkum —► Publikace a sborníky —► Granty a projekty Využívání multimédií v hudební výchově na ZŠ a SŠ Lidová píseň v hudební výchově na základních a středních školách v České republice 1 K H V PED