Úvod do studia – písemná zkouška, ukázkový test ŘEŠÍME AŽ SPOLEČNĚ V SEMINÁŘI! 1. Proveďte rytmický rozbor 3. a 4. sloky básně a určete metrum: Prosinec Tak malé, malé stopy a kolik kolkolem, ve sněhu kraj se topí, sníh zavál celou zem. Tady šly děti asi, zima je nebolí, vítr jim čechrá vlasy, stopy jdou do polí. Jdou děti polem k háji, radost je pohání, bílé sny šepotají stromečkům na dlani. Srneček kouká z chvojí, kam jdete, děti, kam? Za vrátky svátky stojí, jdem pozvat stromky k nám. 2. Určete prozodický systém a rým v uvedené básni: 3. Pojmenujte podtržené jazykové prostředky v básni: 4. Charakterizujte ideovětematický základ básně (v souvislém textu, minimálně 15 vět), odpověď formulujte na druhou stranu listu: 5. Vysvětlete následující pojmy a uveďte příklad: grafický rým konsonance polysyndeton 6. Charakterizujte vypravěčskou situaci v uvedeném úryvku (typ vypravěče, adresáta): Až do svých čtyř let si Jakub šťastně žil s tatínkem a maminkou v krásném domě u moře. V okolí bydlela spousta dětí, s kterými si chodil hrát, a nedaleko se táhlo písčité pobřeží, kde se proháněl, a moře, kde se tak rád cáchal. A pak jednoho dne Jakubova maminka s tatínkem odjeli do Londýna nakupovat a potkala je tam příšerná věc. Oba je zčistajasna sežral rozzuřený nosorožec, který utekl z londýnské ZOO. Jistě si, děti, umíte představit, že to byl pro ně ohavný zážitek. Časem se však ukázalo, že pro Jakuba to bylo ještě ohavnější než pro ně.