Příklady položek v testu z předmětu Základy pedagogického výzkumu: Které z těchto pojmů se pojí spíše ke kvantitativnímu přístupu ve výzkumu a které spíše ke kvalitativnímu? histogram, hypotéza, interpretace významu, modus, otevřené kódování, pozitivismus, proměnná, reprezentativní vzorek, statistické zpracování, subjektivní realita, zobecnění na populaci, vcítění se, nestranný pohled, ověřování teorie, popis jedinečnosti Rozlište pravdivé a nepravdivé výroky: • Výběrový soubor (vzorek) dobře reprezentující základní soubor (populaci) je důležitým aspektem kvantitativního výzkumného designu. • Pro kvantitativně orientované výzkumné designy jsou charakteristické spíše menší výběrové soubory. • Kvalitativní výzkum zpravidla směřuje k ověření (verifikaci) již existující teorie. • Hypotéza je to tvrzení, jež hovoří o vztahu mezi dvěma proměnnými • Hypotéza je to výzkumný předpoklad, který je považován za principiálně pravdivý • Kvantitativní výzkum se vyvinul v reakci na kvalitativní metodologii uplatňovanou v přírodních vědách. • Kvantitativní výzkum v principu směřuje k ověření teorie, kvalitativní naopak ke konstruování teorie. • V kvalitativních výzkumech se zpravidla pracuje s empirickými daty získanými od velkého počtu respondentů (ideálně co největšího). • Podstata empirického výzkumu spočívá v abstraktním teoretizování. • Podstata empirického výzkumu spočívá ve sběru, analýze a interpretaci zkušenostních dat. • Hlavní rozdíl mezi kvantitativním a kvalitativním paradigmatem v pedagogickém výzkumu spočívá v ambici zobecňovat výsledky výzkumu na celou populaci. • Hlavní rozdíl mezi kvantitativním a kvalitativním paradigmatem v pedagogickém výzkumu spočívá ve velikosti výzkumného vzorku. • Reprezentativní výzkumný soubor je takový, který obsahuje nejlepší možné případy. • Reprezentativní výzkumný soubor je takový, který dobře zastupuje populaci. • Reprezentativní výzkumný soubor je dostatečnou podmínkou generování validních dat. • Pro kvalitativní výzkum je charakteristická snaha zobecnit poznatky získané o výzkumném vzorku na celou populaci. • Pro kvalitativní výzkum je charakteristická snaha konstruovat teorii. • Longitudinální výzkum je takový, který dlouhodobě zkoumá určitou skupinu účastníků. Úkoly: Formulujte jednu významnou výhodu použití pozorování jako výzkumné metody oproti dotazníku. Které významné české odborné časopisy s pedagogickou tematikou znáte? Jaký je podle Vás hlavní princip křivky normálního rozložení (Gaussova křivka)? Vysvětlete alespoň jeden způsob určení "středu" datového souboru (průměr, medián, modus): 1, 1, 1, 1, 1, 2, 2, 2, 3, 3, 4, 4, 4, 4, 5 Jaký vidíte rozdíl mezi strukturovaným a nestrukturovaným pozorováním? Uveďte příklad škálované položky v dotazníku. Popište nějakou chybu, jíž se může dopustit začínající výzkumník při vedení rozhovoru. Vysvětlete velmi stručně pojmy, např.: Modus, Pilotáž, Fenomenologie, Akční výzkum, Medián, komparativní výzkum