Heslář – Vývojová psychologie IPSk03, SPc342, podzim 2022 Vybraná přednášená témata (z nich vychází obsah testu): 1. Vývojová psychologie – vymezení, metody, základní pojmy: Činitelé vývoje; vztah dědičnosti a prostředí Základní metody – longitudinální a průřezový výzkum, anamnéza a katamnéza 2. Periodizace psychického vývoje Vývojová změna, vývojové mezníky – biologické, psychologické, sociální Kritická a senzitivní vývojová období Vymezení vývojových období podle M. Vágnerové Pojetí vývojových úkolů, krizí a konfliktů E. Eriksona, charakteristika jednotlivých období 3. Raná citová vazba (pouto, přilnutí… attachment; J. Bowlby, M. Ainsworthová) Význam vazby v celoživotní perspektivě Principy: vnitřní pracovní model (vztahů a sebe), bezpečné zázemí Typy vazby (jistá, nejistá – vyhýbavá, odmítavá/ambivalentní, dezorganizovaná) – okolnosti vzniku, Projevy; chování dětí s různým typem vazby v testu neznámé situace a v běžném životě Možnosti práce s dětmi s nevýhodným typem vazby 4. Citová a sociální deprivace v dětství (Z. Matějček, J. Langmeier) Základní vývojové potřeby podle Z. Matějčka Typické projevy deprivace v různých věkových obdobích Typy deprivovaných dětí (relativně kladně přizpůsobený, se zvýšením intenzity nenasycených potřeb, apatický/útlumový, se substitutivním zvýšením intenzity jiných tendencí, typ sociálně hyperaktivní a sociálně provokativní) 5. Teorie kognitivního a morálního vývoje J. Piaget – kognitivní vývoj; principy asimilace a akomodace v procesu ekvilibrace Stádia kognitivního vývoje podle Piageta – charakteristiky a časové vymezení L. S. Vygotsky – zóna nejbližšího vývoje Aplikace principů popsaných Piagetem a Vygotským v současných přístupech ke vzdělávání L. Kohlberg – morální vývoj: úrovně a stádia, morální dilemata; kritika – C. Gilliganová 6. Období významná z hlediska vašeho profesního zaměření: 6a. Předškolní věk Kognitivní vývoj: kategorizace, období „proč“, role fantazie; charakteristiky období dle Piageta; vývoj řeči – aktivní slovník, artikulace Sociální vývoj – „veřejná socializace“, kontakt s vrstevníky; sociální učení Emoční vývoj – porozumění emocím a záměrům druhých – „teorie mysli“, rozvoj seberegulace, vývoj „svědomí“ Hra – funkce, typy hry, vývoj sociální, hry s materiálem, funkční a činnostní hry, konstrukční a symbolická hra, soutěživá hra, kresba 6b. (Mladší) školní věk Vymezení, členění, pojetí v různých vývojových teoriích (Freud, Piaget, Erikson, Kohlberg); „střízlivý realismus“, Školní zralost a připravenost pro školu – charakteristiky tělesného, kognitivního (pozornost myšlení – decentrace, konkrétní operace), emočního a sociálního vývoje. Zájmy a potřeby v mladším školním věku Vývojové změny v průběhu mladšího školního věku Další rozšiřující témata (neobjeví se v závěrečném testu, podle oboru studia mohou být součástí otázek k SZZ) 1. Prenatální, perinatální a novorozenecké období Základní členění Novorozenecké období – rané reflexy, kognitivní a emoční vývoj, protosociální chování Synchronizovaný cyklus interakce (B. Brazelton), intuitivní rodičovské chování (H. a M. Papouškovi), fenomén zrcadlení 2. Kojenec, batole Kojenecké období – časové vymezení, pojetí v různých vývojových teoriích – Freud, Erikson Motorický vývoj – A. Gesell; kognitivní vývoj – počátky učení, první „hra“; sociální vývoj – „strach z cizince“, reakce na separaci (R. Spitz), raný vývoj komunikace Batole – časové vymezení, pojetí v různých teoriích (Freud, Erikson, Mahlerová, Bowlby) Motorický vývoj – výkon v oblasti jemné a hrubé motoriky; kognitivní vývoj – počátky učení nápodobou, přechod od experimentace ke hře; vývoj řeči; emoční vývoj – vztahové a sebehodnotící emoce; sociální vývoj – identita „já“, rozvoj autonomie, období vzdoru 5. Adolescence časové vymezení, členění vývojové změny – biologické, kognitivní, emoční a sociální význam vrstevnických skupin; změny vztahů k autoritám, otázka konfliktní povahy dospívání partnerské vztahy identita v adolescenci (J. Marcía) – stavy identity: difúzní identita, aktivní hledání, moratorium, „náhradní identita“, status dosažení identity „vynořující se dospělost“ (emerging adulthood – J. Arnett)