Semináře vývojová psychologie _ skupiny 1, 2

Úvod, základní potřeby, činitelé vývoje (Maslow, Matějček) - 15. 9.

Podmínky zápočtu

1) Esej na téma "Jak mne ovlivnila základní škola.", 

  vložit do Odevzdávárny v ISu do 30.11. 2022 ( rozsah 2A4, v textu citace a odkaz na nejméně 3 odborné zdroje).

2) Aktivní studium doporučené literatury, vložit zápis ze dvou vybraných publikací do 30.11. 2022 do ISu (čtecí týden).

2) Plnění úkolů na hodinu.

3) Aktivita v hodině, práce ve skupinách



Téma semináře

1) základní potřeby dítěte, uspokojování potřeb v rodině, ve škole,

 2) vliv dědičnosti a vnějšího prostředí na psychický vývoj, principy vývoje a jednotlivá vývojová období.


Téma: Proč musí učitel znát potřeby svých žáků /rodič svých dětí?

Abraham Maslow


Pyramida potřeb





Diskuse k videu Potřeby dítěte
  1. Které základní psychické potřeby Matějček zmiňuje?
  2. Co je důležité dle prof. Matějčka u potřeby stimulace?
  3. Proč musí mít učení odezvu?
  4. Jakou roli hraje strach a úzkost v procesu učení?
  5. Matějček hovoří o odměně a trestu, co zmiňuje.
  6. Vysvětlete potřebu pozitivní identity?
  7. Co znamená potřeba otevřené budoucnosti?


Matějček Principy rodiny
Diskutujte o naplňování potřeb dítěte v rodině


Principy rodiny

 Naplňování potřeb dítěte a dospělých, společná budoucnost, sdílení času a prostoru, ruší se osobní intimita, sdílení hodnot,...


Zdeně Matějček

Po title=  

Matějček Zdeněk


Úkol do příští hodiny

Podívejte se na film Děti bez lásky a zapište si hlavní myšlenky a své postřehy, informace, dojmy. Námětem byla publikace Zděňka Matějčka a Josefa Langmeiera Psychická deprivace v dětství a ovlivnil institucionální výchovu v ČR.


Děti bez lásky (1963)
Film Zdeněk Matějček


Zdeněk Matějček (1922- 2004)