Semináře vývojová psychologie _ skupiny 1, 2

Kognitivní vývoj (Piaget, Vygotský) - 29.9.

STÁDIA KOGNITIVNÍHO VÝVOJE Jean Piaget 


 

Opakování z minulého semináře:

  1. O jakých 5 potřebách mluví Matějček?
  2. Jakou roli hraje strach a úzkost v procesu učení?
  3. O čem je potřeba pozitivní identity


Otázky k filmu Děti bez lásky

Jak se liší děti z ústavní výchovy a děti z funkční rodiny?

Jak vnímají děti z ústavu hodnotu věcí?

Jakou hloubku vztahu přejímají děti z ústavu?

Jaké důsledky přináší u ústavních dětí láska na příděl?


Kognitivní vývoj Piaget, Vygotský

Specifika myšlení a učení u dětí s důrazem na vývojové změny v jednotlivých obdobích, jak dítě chápe svět, fáze kognitivního vývoje.

Téma: Co je důležité pro rozvoj myšlení? Proč má učitel znát úroveň myšlení dítěte?

Piaget

STÁDIA KOGNITIVNÍHO VÝVOJE Jean Piaget 

Senzomotorické stádium

  • 0-2 ROKY
  • Roste fyzická mobilita
  • Poznávají svět pomocí pohybů a smyslů
  • Reflexy, návyky
  • Uvědomění objektů v okolí (zaměření na vlastní tělo→zaměření na vnější objekty)
  • Dělání věcí záměrně
  • Egocentričtí
  • TRVALOST OBJEKTU (8./9. měsíc)

Předoperační stádium

  • (SYMBOLICKÉ PŘEDPOJMOVÉ 2-4 ROKY, NÁZORNÉ
  • 4-7 LET)
  • Fantazie (+imaginární kamarádi), živé neživé objekty (animismus)
  • Učíme se rozumět slovům, obrazům, gestům a to tak, že jsou to určité symboly něčeho
  • Hraní si na něco
  • Proč?
  • Fenomenismus (svět je takový, jaký vypadá, vazba na přítomnost)
  • Absolutismus (každé poznání má jednoznačnou platnost)
  • Egocentrické myšlení, neschopnost konzervace kapaliny, počtu

Stádium konkrétních operací

  • 7-11 let
  • Logické myšlení, třídění objektů
  • Induktivní myšlení, generalizace
  • Konzervace, reverzibilita, decentrace
  • 3+5=8 8-5=3
  • Hlubší sebepoznání, poznání naší jedinečnosti, učíme se vciťovat do ostatních

Stádium formálních operací

  • 12 let+
  • Abstraktní pojmy (láska, nenávist atd.)
  • Myslí racionálněji o abstraktních pojmech a hypotetických událostech
  • Více rozumí vlastní identitě a morálce
  • Více rozumí, proč se lidi chovají, jak se chovají a jsou tak soucitnější

 



Úkol do příští hodiny

ÚKOL         3 - 2 -1 

Zapište prosím 

3 informace, které si o tématu hodiny pamatujete

2 otázky pro spolužáky (měli byste na ně sami znát odpověď)

1 věc, která je pro vás zajímavá, nebo 1 otázku pro vyučujícího  k tématu