Semináře vývojová psychologie _ skupiny 1, 2

Psychosociální vývoj (Erikson), vývoj identity (Marcia) - 10.11.

Opakování z minulé hodiny


1) Který významný psycholog se zabýval kognitivním vývojem?

2) O kterém věkovém období je řeč? Dítě už chápe, že po přelití kapaliny z široké do úzké nádoby se její množství nezmění (a to i přesto, že sloupec kapaliny je po přelití do užší nádoby vyšší). Ještě ale nezvládne vyřešit úlohy pouze v myšlenkách, bez názorné ukázky.

3) Co je to konzervace a kdy se u dětí projevuje?

4) Na škole v přírodě nastala situace, že žáci po aktivním odpoledni dostali velký hlad a když viděli tácy s chleby na večeři, lamentovali, že jich je málo. Učitelé dostali nápad, tácy odnesli a chleby rozkrájeli všechny na polovic. Když je přinesli, žáci byli spokojení a říkali, že je chlebů víc a že je to určitě nasytí. Ve kterém stadiu kognitivního vývoje žáci pravděpodobně byli?


5) Jak byste vysvětlili decentraci a reverzibilitu v myšlení?

6) Co je zóna nejbližšího vývoje?

 

Psychosociální vývoj, vývoj identity

Sociallizace, vlivy vnějšího prostředí, vlivy rodinného prostředí, školní prostředí a jeho vliv na  sebepojetí dětí, vývoj identity jedince.

Téma:

 Jak mne ovlivnila moje rodina v dětství? Co oceňuji (zaměření na citový rozvoj, rozvoj zájmů, zaměření na vztahy, výkon, sebepojetí,..). 

Jak mne ovlivnila škola?

Jak se u mne projevila krize identity?




Pokuste se zodpovědět:

Zdůrazněný text

úkol

1) Proč by si měl dávat vyučující na 2. stupni ZŠ pozor na osobní poznámky vůči žákům, například na komentování jejich vzhledu, vystupování atd.? S jakým vývojovým úkolem věk žáků souvisí?

2) Ve kterém věku řeší dítě vývojový úkol, aby získalo pocit sebekontroly a samostatnosti?

3) V posledních letech se zkoumá nová vývojová kategorie (vynořující se dospělost - emerging adulthood). Zamyslete se, kterého věku by se mohla týkat. Mezi která dvě stadia byste ji zařadili? (Více informací o tomto období naleznete v rozšiřujících materiálech níže)



Vývoj identity Marcia

Jak chápe Marcia vývoj identity jedince?