•Pavla Novotná 6. 9. 2022 IVVp02 Umění a tvorba 1 Úvodní informace, požadavky k získání zápočtu, harmonogram výuky - určeno pro všechny skupiny předmětu IVVp02 - skupiny •IVVp02/02 Skupina Pavly Novotné Čt 9:00–10:50 učebna 15, kromě Čt 27. 10. •Vyučující: P. Novotná • •přihlašuje se 2. 8. 2022 17:00 – 25. 9. 2022 vč., odhlašuje se do 25. 9. 2022 vč., přihlášeno 50 stud. •Tato skupina se rozdělí do 2 podskupin PN1 a PN2. •Výuka bude probíhat: zhruba jednou za 14 dní (skupiny se střídají) na fakultě (uč.15) a dalšími formami (domácí zadání, v exteriéru galerie apod.) • • •IVVp02/01 Skupina Daniely Němcové Čt 9:00–10:50 učebna 13, kromě Čt 27. 10. •Vyučující: D. Němcová • •přihlašuje se 2. 8. 2022 17:00 – 25. 9. 2022 vč., odhlašuje se do 25. 9. 2022 vč., přihlášeno 44 stud. •Tato skupina se rozdělí do 2 podskupin DN1 a DN2. •Výuka bude probíhat: zhruba jednou za 14 dní (skupiny se střídají) na fakultě (uč.13) a dalšími formami (domácí zadání, v exteriéru galerie apod.) Skupiny a termíny Skupina PN1 (uč.15) a DN1 (uč.13) Skupiny a termíny Skupina PN2 a (uč.15) a DN2 (uč.13) 22.9. Výuka na fakultě 22.9. Úkol na doma - domácí zadání - přijde této skupině do emailu 29.9. Domácí zadání 29.9. Výuka na fakultě 6.10. Výuka na fakultě 6.10. Domácí zadání 13.10. Domácí zadání 13.10. Výuka na fakultě 20.10. Výuka na fakultě 20.10. Domácí zadání 27.10. Není výuky 27.10. Není výuka 3.11. Domácí zadání 3.11. Výuka na fakultě 10.11. Výuka na fakultě 10.11. Domácí zadání 17.11. Svátek 17.11. Svátek 24.11. Domácí zadání 24.11. Výuka na fakultě 1.12. Výuka na fakultě 1.12. Domácí zadání 8.12. Domácí zadání 8.12. Výuka na fakultě 15.12. Zápočtový - osobní konzultace zápočtových úkolů apod. 15.12. Zápočtový - osobní konzultace zápočtových úkolů apod. Podmínky z získání zápočtu •praktické tvůrčí aktivity zadávané ve výuce, aktivní účast ve výuce na fakultě (100 %), splnění domácích zadání a jejich včasné odevzdání. •5 x aktivní účast ve výuce (lze nahrazovat docházku v jiných skupinách), plnění dílčích úkolů ve výuce •5 x průběžné plnění domácích zadání (samostudium odborných zdrojů, asynchronní online zadání, návštěva galerie apod.) - upřesnění vždy ve výuce, odevzdání většinou do odevzdány, do termínu další výuky. •Zápočet se uděluje 15. 12. Systém výtvarných předmětů v rámci studia Učitelství pro 1. stupeň ZŠ •Praktické oborové (výtvarné) předměty - zaměřeny na individuální rozvoj tvořivého výtvarného myšlení a autenticitu výrazu studenta. –> ke STUDENTOVI • •Umění a tvorba 1 (2. roč., 3. sem.) - zápočet •Umění a tvorba 2 (2. roč., 4. sem.) - zápočet •Umění a tvorba 3 (3. roč., 5. sem. ) - zápočet •Umění a tvorba 4 (3. roč., 6. sem. ) - zkouška - individuální výtvarné projekt • •Oborové didaktické předměty - zaměřeny na rozvoj osobnostních předpokladů, schopností a učitelských kompetencí. Příprava na aplikaci dovedností a znalostí směrem k žákům. –> k ŽÁKŮM • •Didaktika výtvarné výchovy 1 (4. roč., 7. sem.) •Didaktika výtvarné výchovy 2 (4. roč., 8. sem.) Systém výtvarných předmětů v rámci studia Učitelství pro 1. stupeň ZŠ •Na KVV se na učitelskou profesi připravují nejen studenti oboru výtvarné výchovy různých stupňů a typů škol, ale i budoucí učitelé škol mateřských a základních. • •Prakticky vedené předměty na začátku studia jsou zaměřené na proces vlastní tvorby, vnímání a reflexi. Zkušenost z tvůrčího procesu, hledání inspirace v umění přispívá ke kultivaci osobnosti budoucího učitele a vytváří důvěru v možnosti rozvoje tvořivosti nejen vlastní, ale v konečném důsledku i svěřených dětí. • Zajímá nás Vaše zkušenost z hodin VV •Osobní zkušenost z hodin VV velmi ovlivňuje učitelův budoucí přístup a pojetí vlastní výuky. Zkušenost je mnohdy určující a hraje významnější roli, než nově získané znalosti. • •Smyslem je transformovat negativní až traumatizující zážitky a vytvářet prostor pro vznik důvěry ve vlastní tvůrčí potenciál. Důvěra ve vlastní možnosti rozvoje tvořivosti učitele se projeví následně ve vztahu k žákům. Neboť učitel, který prožil pozitivní výtvarnou zkušenost, objevil možnosti rozvoje vlastní tvořivosti, dokáže projevit dětem důvěru, věří v jejich přirozenost samostatně se výtvarně vyjádřit, přijímá a chápe subjektivitu zpodobňování světa. Takový učitel nepotřebuje dětem nabízet osvědčené, ale stereotypní vzory, líbivé předlohy, vlastní představy či hotové “zakonzervované” poznatky o tom, jaký je svět. Ale naopak – vytváří příležitost, aby jej děti mohly objevovat samy, třeba i výtvarnou cestou. • •Prakticky vedené předměty na začátku studia jsou proto zaměřené na proces vlastní tvorby, vnímání a reflexi. •Výrazně napomáhá nebát se hledat inspiraci v umění. Proč je důležitá zkušenost z vlastní tvorby? •Navracet studenty k jejich zdrojům tvořivosti tak, aby zakusili “flow” výtvarného procesu, dokázali výtvarně vyjádřit něco bytostně vlastního a reflektovali to - je smyslem praktických předmětů. • •Zkušenost z tvůrčího procesu přispívá značnou měrou ke kultivaci osobnosti budoucího učitele a vytváří důvěru v možnosti rozvoje výtvarných dovedností a tvořivosti nejen vlastní, ale v konečném důsledku i svěřených předškolních dětí. Témata • •1. BARVA • •2. SVĚTLO • •3. HMOTA • •4. TĚLO • •5. PROSTOR Domácí zadání č. 1: výtvarná etuda “Barva” - ukázka •Rozhlédněte se kolem sebe a zkuste nalézt co nejvíce věcí ve vámi vybrané barvě… můžou to být věci s převažující barvou, s podobným odstínem •Objekty poskládejte k sobě a pracujte s kompozicí, detailem, s podkladem, se světlem •Vytvořte objekt, 3D obraz • •Fotografii vložte do odevzdárny v IS do složky označené číslem etudy •Dále zde najdete příklady pro inspiraci (práce umělců i studentů) - zkuste však najít vlastní cestu a udělejte to tak, aby Vás to bavilo Zástupný obsah 4 Daniel Firman Simply Red http://danielfirman.com/series/sculpture-objects/ Obrázek Zástupný obsah 4 Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Dyrcikova_cerna.jpg