VÝTVARNÉ VYJADŘOVACÍ PROSTŘEDKY Cíl: rozvoj vlastních výtvarných znalostí a dovedností Vytvořit portfolio, které bude obsahovat fotodokumentaci a reflexi procesu a výsledku vlastní tvorby (nepůjde tedy primárně o návrhy aktivit pro VV na 1. stupni ZŠ (K TOMU JE TŘEBA DIDAKTICKÁ PŘÍPRAVA). Komentujte taky vaše setkání s výtvarným uměním (kdo vás zaujal, inspiroval). KRESBA VE VÝTVARNÉ VÝCHOVĚ Zpracováno podle knihy: Roeselová, V. (1996). Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah. Základní problémy kresby (podněty pro uvažování o možnostech kresby): Hry s kreslířskými materiály a instrumenty (prostor pro samostatné hledání a objevování, proces je důležitější než vzniklá forma): · stopy různých kreslířských prostředků; · vlastnosti netradičních materiálů a nástrojů; · rozvíjení možností, jak s různými prostředky zacházet; · hry s linií a jejich posun až k vytváření šrafur a textur; · vyhledávání náhodných kreslířských událostí; · výrazové účinky různých kreslířských materiálů nebo nástrojů; · kombinování různých kreslířských technik a hledání jejich výrazových kvalit; · spojení hravých objevů s kompozičním řešením. Zkoumání vlastností linií: · čistá kreslířská linie a její výraz; · porovnání různě vedených linií (linie stejnoměrné, důrazné a odlehčené, pevné a chvějivé, souvislé, přerušované, tečkované apod.; · vliv užitého instrumentu na výrazové účinky linie; · vytváření lineárního rytmu a jeho proměn; · zkoumání průběhu linií – výrazová řeč přímky a kolmice, křivky, vlnovky a lomené čáry, jejich sestupného či vzestupného směřování, rytmu směrů či hustoty; · intuitivní vnímání řádu a náhody – vztah linky a jejího umístění ve formátu, vzájemné vztahy mezi liniemi; · uplatnění výrazového jazyka linií v kreslířském přepisu předmětného světa. Kreslířský přepis ploch a objemů: · vykrývání ploch – vliv hustoty linií a jejich směrů na vznik textury; · vykrývání ploch – vliv přítlaku na nástroj a jeho vedení při významu světla a stínu; · přepis tvaru a jeho stavby, výstižné vyjádření podstatných rysů; · přepis charakteristických povrchů; · kontrasty světlých a tmavých ploch, jejich gradace, tónové přechody a rytmické změny; · vyvážené rozvržení plochy, uvědomování si vztahu výtvarného motivu a formátu; · rýsovaná kresba – práce s rozdílnými rytmy linií, s jejich silou a směrem, s hustotou vrstvení a způsobem překrývání. Techniky kresby suchou stopou: Kresba tužkou (tenká stopa – menší formáty, je-li silnější stopa, je možné použít větší formát). Kresba rudkou (možná na suchém i vlhkém podkladu, umožňuje rozmývání linií, zvládnutí většího formátu). Kresba uhlem (umožňuje práci s linií, šrafurou i jemně roztíranou plochou – obsahuje méně pojiva než rudka). Techniky kresby mokrou stopou: Využití různorodých nástrojů – pero, dřívko, brko, špejle aj. – specifická stopa, různá sytost materiálu – tuš, inkoust, zředěná barva. Perokresba – na mokrém i suchém podkladu. Kresba dřívkem (pro děti na 1. stupni nejvhodnější), různá síla stopy – na mokrém i suchém podkladu – různé formáty, možné rozmývání mokré stopy. Kresba štětcem – lineární charakter, velké formáty (masivní charakter kresby). Kresba fixy – různě silná stopa, různé formáty, často dekorativní charakter kresby, možné lavírování (rozmývání). Příklad: 1. „ JAK SI HRAJE TUŽKA“ Na formát A4 kresba tužkou. Mělo by se jednat o abstrakci s cílem si vyzkoušet sílu tužky, stínování, šrafování apod., výrazové vlastnosti kresby. Můžete pracovat s různě tvrdými tužkami, kresba může vycházet nejen z pohybu ruky, ale i celé paže (vyžaduje velké formáty) – vytvářet plochy kombinací různorodých linií. Inspirace uměním: Vladimír Boudník, Jiří John, Dalibor Chatrný, Milan Grygar, Jiří Kornatovský, Václav Stratil, Jitka Svobodová, Adriena Šimotová; aj. Ani den bez čárky. Art souboj médií v kresbě. https://artalk.cz/2014/04/16/ani-den-bez-carky-art-souboj-medii-v-kresbe/