Průvodce začínajícího učitele

Úvodní informace

Celý e-learning je koncipován tak, aby propojoval teoretické znalosti s praktickými činnostmi. Cílem e-learningu je uvést vás do školní praxe a jejího fungování bez větších problémů. E-learningem vás bude provázet učitelka Dana, která vstupuje do nové školy. Dana nastupuje jako učitelka druhého stupně - českého jazyka a zeměpisu, chystá se učit na druhém stupni, převážně v šesté třídě, do budoucna by se chtěla stát třídní učitelkou. Škola, do které nastupuje (po dokončení svého studia), je škola střední velikosti v okresním městě. V okresním městě jsou ještě další podobně veliké základní školy.

Organizace KURZU

Na začátku semestru bude realizováno jedno POVINNÉ osobní (hybridní) setkání, kdy budou vysvětleny všechny náležitosti kurzu.

V druhé polovině semestru proběhne jedno POVINNÉ on-line/či osobní diskuzní setkání (témata diskuzí podle interaktivní osnovy).


Cíl kurzu

Kurz má za cíl seznámit začínající učitele a učitelky se situacemi, na které mohou na začátku své praxe narazit. Kurz provází studentky a studenty následujícími tématy: jak navázat vztah s ředitelem/ředitelkou a kolegy/kolegyněmi, jak najít svůj styl vzdělávání, jak poznat třídu, jak plánovat a poskytovat podpůrná opatření, jak spolupracovat se školním poradenským pracovištěm, asistentem/asistentkou pedagoga, jak poskytovat formativní zpětnou vazbu a hodnocení, a také jak pracovat s chováním žáků/žaček. Celý e-learning je koncipován tak, aby propojoval teoretické znalosti s praktickými činnostmi. Cílem e-learningu je tak uvést studenty a studentky do školní praxe a jejího fungování bez větších problémů.


Výstupy kurzu

Studenti/studentky budou po absolvování předmětu seznámeni/y s běžnými situacemi, na které mohou ve své začínající praxi narazit. Budou schopni/y se připravit na vstup do nové třídy a školy. Budou schopni/y využívat techniky pro práci se třídou v praxi. Osvojí si základní postupy spolupráce s asistentem pedagoga, zástupci školního poradenského pracoviště. Budou se orientovat v základních dokumentech, které se týkají práce se třídou a žákem/žákem s IVP. Budou schopni adekvátně reagovat na krizové momenty při práci se třídou a žákem.


Osnova

  • Seznámení se školou - s ředitelem/ředitelkou, učitelským kolektivem, školním poradenským pracovištěm a asistenty/asistentkami pedagoga.
    • Setkání s ředitelem/ředitelkou.
    • Seznámení a hledání partnerů/partnerek ve sborovně.
    • Setkání s asistentem/asistenty pedagoga.
    • Setkání se školským poradenským pracovištěm.
  • Seznámení s třídou.
    • Kdo jsou oni a kdo jsem já?
    • Takhle učím já a jak se učíte vy?
    • Plánování a poskytování podpůrných opatření prvního stupně.
  • Spolupráce se školním poradenským pracovištěm a asistenty/asistentkami pedagoga.
    • Spolupráce s kolegy/kolegyněmi.
    • Spolupráce s asistentem/asistentkou pedagoga.
    • Spolupráce se školním poradenským pracovištěm.
  • Každodenní práce ve třídě.
    • Poskytování formativní zpětné vazby.
    • Práce s chováním ve třídě.
    • Náročné situace ve třídě.


Literatura

  • https://bein.ped.muni.cz/ 
  • http://inkluze.upol.cz/ebooks/standard-pap/standard-pap.pdf 
  • www.podporainkluze.cz 
  • www.pbiscr.cz 
  • www.zapojmevsechny.cz 
  • Braun, R. (2014). Praktikum školní psychologie. 
  • Kolařík, M. (2019). Interakční psychologický výcvik. 
  • Mašát, V. (2012). Vybrané postupy sociální práce se skupinou. 
  • Starý, K., Laufková, V. (2016). Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál. 
  • Tannenbergerová, M. (2016). Průvodce školní inkluzí, aneb, Jak vypadá kvalitní základní škola současnosti? Praha: Wolters Kluwer. 
  • William, D., Leahy, S. (2016). Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy. Druhé revidované vydání. Praha: EDUkační LABoratoř, 
  • Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů


Výukové metody

Povinná účast na prvním setkání (organizace předmětu) a diskuzním setkání, dále samostatné studium lekcí, vypracovávání úkolů (podle příslušného zadání). Osobní účast na diskuzním setkání týkající se témat daných lekcí (co je důležitá informace, kterou si z lekce odnáším, případně jakékoliv nejasnosti), včetně reakce na kolegy či kolegyně.



Metody hodnocení

Kontrola vypracovaných zadání a kontrola aktivní účasti v diskusním fóru kurzu.

Pro absolvování předmětu je potřeba splnit 75 % zadaných úkolů v e-kurzu (tzn. odevzdat min. 9 vypracovaných úkolů do příslušných odevzdáváren) a aktivní účast v diskuzi.

Při zpracovávání úkolů se držte zadání - tedy, jedná se o prostředí školní třídy základní školy (ne družina či volnočasové zařízení, ani mateřská škola).

Cílem diskuzí je vzájemná reakce na prezentované příspěvky, názory.


Práce s kurzem

Celý kurz funguje v rámci informačního systému Masarykovy univerzity (IS MUNI). Úvodní strana e-learningu obsahuje odkaz na všechny kapitoly, po kliknutí na vybranou je možné pokračovat ve čtení kliknutím na následující v dolní části obrazovky. Nebo interaktivním proklikem na další podkapitolu. 

Po pravé straně se nachází menu, které umožňuje snadnější průchod jednotlivými kapitolami, podkapitolami a orientaci v celém e-kurzu.

Některé pojmy jsou vysvětleny ve slovníčku pojmů, kde je jejich detailnější popis/definice. V průběhu textu na něj najdete odkazy.

V textu jsou uvedeny různé úkoly ke zpracování nebo zamyšlení.