Průvodce začínajícího učitele

Hledání partnera/partnerky ve sborovně

Pro vaši práci je dobré najít si ve sborovně partnera/partnerku, se kterým/kterou budete moct probírat vaše každodenní záležitosti týkající se fungování školy, Vašeho působení ve škole, třídě a spolupráci s ostatními kolegy a kolegyněmi. Právě partner/partnerka ve sborovně může být vaším průvodcem/průvodkyní a poradit vám o způsobech, jakými se podobné situace řešily na škole v minulosti. Ředitel/ředitelka může být Vaši podporou pro hledání partnera/partnerky. Úvodní setkání s ředitelem/ředitelkou je ideálním momentem pro žádost o pomoc při hledání.

S ředitelem/ředitelkou je vhodné domluvit se, co byste od daného člověka očekával/očekávala. To je dobré promyslet dopředu, takže si před schůzkou promyslete, jaké jsou kvality, které by měl/a mít, a jaké otázky společně budete nejčastěji řešit.

Pro přemýšlení o tématech, které budete řešit, můžete vybírat například z následujících:

  • Komunikace s rodiči (včetně setkání s rodiči a spolupráce s rodiči).
  • Hodnocení žáků/žákyň.
  • Domácí úkoly.
  • Metody ve výuce.
  • Spolupráce se školním poradenským pracovištěm (ŠPP - více viz Slovníček vybraných pojmů).
  • Problémové chování ve třídě.
  • Školní administrativa.
Pokud budete přemýšlet o tématech, můžete myslet i na to, v kterých se cítíte jistější a kde naopak budete potřebovat větší podporu. Poproste ředitele/ředitelku o představení několika učitelů/učitelek, abyste se s nimi mohl/a sejít a domluvit se s učitelem/učitelkou, který vám bude osobnostně nejlépe sedět.

Úkol: Rozhovor s ředitelem/ředitelkou

Na základě výše zmíněných oblastí a podnětů si připravte rozhovor s ředitelem/ředitelkou. Napište si témata, o kterých nesmíte zapomenout mluvit. Připravte si také svoje úvodní představení, tak abyste na nic důležitého nezapomněli.

Využijte formát myšlenkové mapy. Návod, jak myšlenkovou mapu vytvořit a jak ji použít.